بازاری بدون صف خرید

گروه بورس- علیرضا باغانی: یکشنبه روز فرو ریختن صف‌های خرید برخی از نمادهای شاخص بازار بود. روز گذشته صف خرید نمادهایی همچون داروسازی اسوه و سیمان شاهرود در بورس تهران از بین رفت، ضمن اینکه صف خرید فولاد مبارکه نیز به صف فروش تبدیل شد.

فولاد مبارکه دیروز تحت تاثیر خبر تعیین ۳۰درصد عوارض صادرات برای آهن قراضه و شمش‌های آن شاهد صف فروشی معادل ۵/۱میلیون سهم بود که این صف از سوی برخی حقوقی‌‌ها جمع‌آوری شد.

سهام فولاد روز گذشته در حالی روی دو‌درصد منفی معامله شد که رییس کمیته واگذاری سهام این شرکت در واکنش به خبر تعیین عوارض ۳۰درصدی برای صادرات ‌آهن قراضه و شمش‌های آن این تصمیم را به نفع شرکت‌های فولادسازی ارزیابی کرد.

هیات وزیران در نشست سوم دی ۱۳۸۵ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و به استناد بند (د) ماده (۳۳) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقرر کرد: عوارض صادرات آهن قراضه و ضایعات فلزی به هر شکل و شمش آنها به میزان ۳۰‌درصد قیمت پایه صادرات محصول یاد شده تعیین و توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز شود.

روند فعلی بازار سرمایه می‌رود تا بورس تهران را به بازاری بدون صف خرید مبدل کند، اما در عین حال تحلیلگران بازار معتقدند بازار آبستن کوچکترین اتفاق خوشایند است تا پررونق شود، تا جایی که روزهای گذشته دو خبر عدم تغییر نرخ سود بانکی و خروج سیمان از سبد حمایتی دولت ارزش معاملات بورس را به شدت افزایش داد.

در بازار روز گذشته نماد شرکت‌های مهندسی فیروزا، شهد ایران، نورد و قطعات فولادی، تامین ماسه ریخته‌گری، تولی‌پرس و گلتاش بازگشایی شدند.

انتقال پارس خودرو

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که شرکت پارس خودرو خط تولید خود را به شهر خمین انتقال داده است، با این وصف تاخیر در تولید خودروی L۹۰ در این شرکت بعید نیست.

شنیده‌های ما: به نظر می‌رسید که با تغییر مدیرعامل و سایر تحولات مدیریتی در این شرکت در تعامل پارس خودرو با رسانه‌ها دگرگونی ایجاد شده و این شرکت، نسبت به خبرهای تایید نشده سهام خود حساسیت و مسوولیت بیشتری احساس کند که گویا این گونه نیست، خبرنگار ما دیروز، مثل سابق در تماس‌های مکرر با این شرکت در کسب اطلاعات دقیق در خصوص صحت و سقم این شایعه، پشت خطوط تلفن ثابت و همراه مسوولان شرکت بدون پاسخ ماند.

«کگل» و افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی

گفته‌های بازار: در حالی که شرکت گل‌گهر طی روزهای گذشته با شایعه تعدیل مثبت EPS مواجه است، روز گذشته در بازار از افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی این شرکت سخن گفته می‌شد.

شنیده‌های ما: شرکت گل‌گهر اعلام کرده است که برنامه افزایش سرمایه به میزان ۱۰۰درصد را در دستور کار خود دارد.

سود «فروم» فقط از ۱۵روز مارس

گفته‌های بازار: شایع شده که پیش‌بینی درآمد هر سهم فرومولیبدن کرمان با تعدیل مثبت روبه‌رو است که ظاهرا این تعدیل از افزایش بهای جهانی فروم و رشد ۱۵۰درصدی فروش این شرکت حاصل می‌شود.

شنیده‌های ما: شرکت فرومولیبدن کرمان در این زمینه می‌گوید: قیمت جهانی فرومولیبدن از اواخر مارس تا اول آوریل افزایش پیدا کرد. اما این شرکت تنها از ۱۵روز مارس به‌بعد سود برد، بنابراین اعلام تعدیل مثبت از سوی شرکت قطعی نخواهد بود.

زمان بازگشایی «تایرا»

گفته‌های بازار: گفته می‌شود، با موافقت بورس نماد شرکت تراکتورسازی ایران تا پایان ماه جاری پس از اعمال افزایش سرمایه ۲۴۳درصدی بازگشایی خواهد شد. تحلیلگران انتظار بازگشایی نماد «تایرا» را در محدوده قیمتی ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ریال را دارند.

شنیده‌های ما: مسوولان شرکت اعلام کردند با توجه به انتشار گزارش افزایش سرمایه شرکت و تعیین مهلت استفاده از حق‌تقدم، به نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار تهران هفته آینده اقدام به بازگشایی نماد «تایرا» کند. از سوی دیگر مسوولان شرکت تعیین قیمت هر سهم تراکتورسازی با سرمایه جدید مربوط به روند عرضه و تقاضای موجود در بازار دانستند. چراکه سهامداران باید با توجه به اعلام EPS جدید «تایرا» با سرمایه جدید شرکت درخصوص خرید و فروش سهم تراکتورسازی تصمیم‌گیری کنند.