گروه بورس-همایون دارابی-بازار دادوستد سهام روز گذشته برای دومین روز پیاپی شاهد کاهش عمومی قیمت سهام تحت‌تاثیر عرضه‌های سنگین سهام ملی مس بود. در بازار دیروز سازمان خصوصی‌سازی ۲۰میلیون برگه سهم از سهام شرکت ملی مس- که عرضه ۱۱۵میلیون برگه سهم آن برنامه‌ریزی شده است- را در تالار عرضه کرد که این مساله باعث جذب بالغ بر ۲/۹میلیارد تومان وجه نقد از بازار شد.

این کشش شدید نقدینگی سبب برهم خوردن تعادل بازار و عرضه‌های سنگین معامله‌گران حقیقی و حقوقی برای تامین وجوه خرید مس شد. این عدم تعادل، زمینه افت عمومی قیمت سهام در بازار دیروز را فراهم آورد.

با توجه به عدم ورود جریان نقدینگی تازه به بازار و سنگینی عرضه‌های سهام ملی مس انتظار می‌رود در دو روز آینده عرضه و تقاضای سهام ملی مس نیز دستخوش این عدم تعادل شده و صف خرید این شرکت نیز به دلیل اتمام نقدینگی خریداران حالتی شکننده یابد.

در حال حاضر با توجه به رشد قیمت سهام ملی مس روزانه بیش از ۵۰میلیارد تومان به ارزش بازار سهام ملی مس افزوده می‌شود که تحمل این فشار برای بازاری که اغلب گردش معاملات آن روزانه بالغ‌بر ۵میلیارد تومان است، غیرممکن به نظر می‌رسد.

کارشناسان در حال حاضر در انتظار این مساله‌اند که آیا عرضه‌ کنونی سهام ملی مس جریان نقدینگی جدیدی را در بازار ایجاد خواهد کرد یا خیر؟ در صورت عدم ورود نقدینگی جدید به بازار و ادامه تلاش معامله‌گران جهت تامین نقدینگی از محل فروش سهام دیگر، بازار همچنان عدم تعادل کنونی را و البته در صورت گسترش آن به عرضه سهام ملی مس به مقدار بیشتری شاهد خواهد بود.

در معاملات دیروز معامله‌گران همچنان شاهد نشانه‌هایی از بهبود شرایط در بخش تحولات سیاسی کلان حاکم بر بازار سرمایه بودند.

سفر ناگهانی دکتر لاریجانی به بغداد به عنوان نشانه‌ای از احتمال کاهش مباحث سیاسی و شرکت کشورمان در اجلاس شرم‌الشیخ تلقی می‌شود.

در صورت به نتیجه رسیدن این تحولات، بازار سرمایه پس از مذاکرات موفق سولانا - لاریجانی با دومین خبر مساعد در هفته جاری مواجه خواهد بود.

اما در کنار تحولات سیاسی شرایط در بخش اقتصاد کشورمان همچنان جو ابهام‌آلودی دارد.

بروز شایعاتی در مورد احتمال کناره‌گیری برخی از مدیران اقتصادی که روز گذشته با استعفای مدیر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پررنگ‌تر شد، وجود دارد.

در مجموع بازار دیروز به دلیل عرضه سهام ملی مس شرایط ناپایدار و نامتعادلی را تجربه کرد که اکثر نماد‌های معاملاتی تحت‌تاثیر این شرایط افت قیمت را تجربه کردند.