ریسک‌های مربوط به سهام ممتاز چیست؟

سهام ممتاز نسبت به سهام عادی ریسک کمتری دارد اما در مقایسه با اوراق قرضه تضمین شده در صورت انحلال و توزیع‌ دارایی‌های شرکت در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. سود سهام ممتاز به طور ثابت پرداخت می‌شود و در مورد سهام ممتاز با سود انباشته حتی در صورتی که شرکت قادر به پرداخت سود سهام نباشد، سود این گونه سهام به صورت انباشته در سال یا سال‌های بعد پرداخت خواهد شد.گاهی سهام ممتاز پس از چند سال قابل تبدیل به سهام عادی به قیمت ارزش اسمی خواهند بود و در صورتی که قابل بازخرید باشند شرکت در یک تاریخ معین مبلغ بازخرید را به سهامدار پرداخت می‌کند.همچنین ممکن است شرکت به میزان ارزش سهام ممتاز خود سهام عادی منتشر و به سهامداران پرداخت کند.اما چنانچه سهام ممتاز از نوع غیرقابل بازخرید باشد، سهامداران به طور مرتب و ثابت سود سهام ممتاز خود را دریافت خواهند کرد.دارنده سهام ممتاز ممکن است حق رای هم داشته باشد، اما بیشتر در صورتی حق رای خواهد داشت که پرداخت سود سهام وی به تعویق افتاده باشد.

سهامدار (SHARE HOLDER) کیست؟

سهامدار مالک کسری از کل شرکت است و در ریسک سود یا زیان پیش روی شرکت سهیم است. سهامدار در تمامی درآمدها و دارایی‌های شرکت سهیم است، اما سود سهام او تنها پس از پرداخت سایر بدهی‌ها پرداخت می‌شود و در صورت انحلال شرکت نیز سهم او از محل باقیمانده دارایی شرکت پرداخت خواهد شد.مسوولیت سهامداران محدود است و تنها به اندازه میزان سهامی است که در اختیار دارند.سهامداران در نشست‌های مجمع عمومی شرکت دارای حق رای هستند و به این ترتیب می‌توانند در اداره شرکت دخیل باشند.اگر شرکت در فعالیت اقتصادی خود به موفقیت برسد در واقع سهامداران شرکت به موفقیت رسیده‌اند.

انتشار با صرف یا اضافه قیمت (PREMIUM ISSUE) چیست؟

انتشار سهام به قیمتی بیش از ارزش اسمی را انتشار با صرف می‌نامند و مبلغ بیش از ارزش اسمی هم به صرف یا اضافه قیمت معروف است و به درصد بیان می‌شود.

عوامل موثر در تعیین میزان صرف عبارتند از: ارزش دفتری جاری سهم EPS یا درآمد هر سهم و میانگین قیمت بازار سهم در طول سه سال گذشته. این شیوه انتشار اوراق بیشتر توسط شرکت‌های معتبر و موفق پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انجام می‌شود.

بازار پذیره نویسی (OVERSUBSCRIBED ISSUE) چیست؟

این عبارت در موردی به کار می‌رود که تقاضا برای خرید سهام تازه انتشار یافته بیش از تعداد سهم عرضه شده باشد.در یک بازار بزرگ به طور معمول سهام شرکت‌های معتبر با اقبال مردم مواجه می‌شود.

ارزش اسمی (Par Value) چیست؟

در مورد سهام عادی، ارزش اسمی هر سهم مبلغی است که طبق اساسنامه روی هر سهم نوشته شده است. این رقم با ارزش بازار سهم هیچ ارتباطی ندارد. در مورد اوراق قرضه یا سهام ممتاز، ارزش اسمی هر برگ است که میزان آن تعیین‌کننده مقدار بهره یا سودی است که به آن تعلق می‌گیرد.

منظور از عبارت «بالاتر از ارزش اسمی» چیست؟

هنگامی از این عبارت استفاده می‌شود که قیمت بازار یک برگ از اوراق قرضه بیشتر از ارزش اسمی آن است. برای مثال، اگر قیمت بازار نوعی اوراق قرضه که ارزش اسمی آن ۵هزار ریال است ۱۱۰ اعلام شود، منظور این است که قیمت آن ۵۵۰۰ریال است.

منبع:مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه ایران