گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تاثیر عمده معاملات ملی مس و بازگشایی برخی از نمادهای متوقف بر شاخص بود، به گونه‌ای که به‌رغم جریان متعادل معاملات در بازار، شاخص کل معادل ۱/۲۹واحد افت کرد. همچنین کارشناسان بازار شاهد تاثیر مثبت تحرکات دیپلماتیک مسوولان کشورمان به ویژه در حوزه عراق و مذاکرات مستقیم با ایالات متحده در حوزه اتحادیه اروپا با دیدار آتی سولانا - لاریجانی و اعلام آمادگی کشورمان برای آغاز مناسبات دیپلماتیک با مصر بودند.

با توجه به این تحولات بازار با احساس آرامش از تحولات بیرونی بیش از پیش درگیر مسائل درون بازار و تبعات حرکات درون بازار بوده است، در معاملات دیروز کارشناسان بازار همچنین به مصاحبه مطبوعاتی مدیر‌عامل شرکت بورس که دومین مصاحبه مطبوعاتی وی به عنوان مدیر راهبری بازار سرمایه است، توجه داشتند این مصاحبه چارچوب حرکتی بازار را در چند ماه آینده تبیین کرد.

در کنار مصاحبه مطبوعاتی دکتر رحمانی، انتظار بازار برای آشنایی با شرکت ایرالکو (آلومینیوم ایران) نیز قابل تامل است. انتظار می‌رود در دو هفته آینده نماد شرکت در بازار بازگشایی شود.

سهام آلومینیوم ایران به عنوان یکی از دو شرکت انحصاری تولید آلومینیوم در کشور پیش از این در انتهای سال ۸۱ در بورس عرضه شد که پس از ۴روز معامله در سال ۸۲ و۸۳ در بورس با درگیر شدن شرکت در فرآیند بازسازی نماد آلومینیوم ایران متوقف شد.

هم اینک در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان چهارمین شرکت پس از ملی مس، فولاد مبارکه و مپنا قرار است دوباره در بورس معامله شود. ایرالکو با ۱۶۵میلیون سهم نسبت به دو شرکت فولاد مبارکه و ملی مس به مراتب کوچک‌تر بوده و در سال گذشته به مدد بازسازی خط تولید رشد سود‌آوری را شاهد بوده است.

در بازار دیروز در گروه معدنی- فلزی، ملی مس تحت تاثیر افت اندک بهای مس در بازار جهانی و تمایل برخی از معامله‌گران کوتاه مدت به شناسایی سود، شاهد افت قیمت و تشکیل صف فروش بود. در کنار ملی مس، باما به عنوان آخرین سهم دارای صف خرید این گروه سرانجام با افت تقاضا مواجه شد.

در گروه بانکداری انتظار برای اعلام گزارش‌هایی از سوی دو بانک کارآفرین و اقتصاد نوین است.

در مجموع بازار دیروز به دلیل افت بهای سهام ملی مس و بازگشایی برخی نمادها از جمله مس باهنر با افت همراه شد اما روند دادوستد سهام عادی و مناسب بود.

از ۱۳۸ نماد مورد معامله ۴۶ نماد با رشد قیمت و ۶۱ نماد با افت ارزش دادوستد شدند. حجم معاملات نیز بالغ بر ۸/۱۳میلیارد تومان بود.