گروه بورس- همایون دارابی: در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به تعطیلی میان هفته مربوط به ایام شهادت دخت پیامبراکرم(ص) شاهد ضعف نسبی معاملات بودند ضعف نسبی که به سنت هفته‌های دارای تعطیلی میان هفتگی و عدم حضور معامله‌گران عمده حقوقی و حقیقی در بازار پدید می‌آید. از سوی دیگر بازار در خلال هفته کاری گذشته با رشد نسبی مواجه بود که این رشد با نبود نقدینگی نیز همراه شد و فضایی فراهم آورد تا معامله‌گران کوتاه مدت، اقدام به عرضه سهام نمایند، این عرضه سوداگرانه و کوتاه‌مدت به ویژه در ابتدای بازار دیروز دامن‌گیر سهام اصل۴۴ و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات شد. در سهام اصل ۴۴ فولاد مبارکه که حدود ۶درصد رشد را در خلال هفته کاری گذشته شاهد بود، دیروز با برخورد با سد روانی ۲هزار ریال متوقف شد و پس از عرضه‌ای دردسرساز در نرخ ۲هزار و ۲۵ریال تا صفر پایین آمد.

عرضه سنگین فولاد مبارکه به حدی شدید بود که برای حدود دو ساعت نرم‌افزار معاملات را به خود مشغول ساخت و این مساله سبب شد این نماد برای دقایقی نیز متوقف شود تا فشار عرضه‌ها در این نماد کمتر شود. آلومینیوم ایران، شرکت جدید اصل۴۴که از روز ورود مورد توجه سهامداران حقیقی بورس بوده است، با صف فروش قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد تا روند رشد قیمت این سهم در چهارمین روز کاری پس از ورود به بورس متوقف شود.

سرمایه‌گذاری معادن و فلزات سومین سهمی بود که در ابتدای بازار دیروز با عرضه جدی مواجه شد. توقف رشد گل‌گهر و چادرملو در چند روز گذشته سبب شد تا عرضه سرمایه‌گذاری معادن‌وفلزات افزایش یابد. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با توجه به رشد پرتفوی این شرکت و تقویت این پرتفوی با سهام جدید ملی مس و فولاد مبارکه از ارزندگی نسبی برخوردار است.

در بازار دیروز در گروه خودرو تعدیل مثبت سایپا از ۹۵۰ریال به یک‌هزار و ۴۴ریال موجب شد، ۶/۵میلیون سهم از صف فروش سایپا جمع شود، این امر پس از یک‌مرحله خرید ۸/۳میلیون سهم از صف فروش بار دیگر با توجه به ناامیدی سرمایه‌گذاران در مورد پرداخت قابل‌ملاحظه سود نقدی و افزایش ‌ملموس ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو متعاقب طرح بحث‌های مربوط به بنزین، اشباع بازار داخلی و قطع همکاری‌های بین‌المللی با صف فروش سنگین‌تری نسبت به ابتدای بازار مواجه شد که این امر در نهایت همچنان سایپا را با ۹۷/۴میلیون سهم صف فروش به پایان بازار دیروز رساند.

در گروه ساختمانی توس‌گستر سه روز پس از بازگشایی نماد پس از تعدیل EPS با معاملات پرحجمی به صورت بلوکی مواجه شد، به نظر می‌رسد توس‌گستر که از ارزش بالای دارایی‌ها برخوردار است، دور جدایی فعالیت سهامداران خود را شاهد باشد که در این میان به نظر می‌رسد خرید‌های دانایان پارس و بازتاب سهام توس‌گستر موجب جلب توجه دیگر سهامداران شده است. در گروه نساجی دو نماد ایران‌مرینوس (به دلیل وضعیت املاک شرکت در قم) و نساجی بروجرد پس از افت سنگین قیمتی این شرکت تنها سهام فعال این گروه به شمار می‌روند.

در گروه بانکداری ارزیابی‌های اولیه از وضعیت فعالیت بانک‌های خصوصی پس از کاهش شدید سود تسهیلات نشان‌دهنده شرایط دشوار بانک‌های خصوصی در سال‌جاری است، این امر حرکت سهام از سهامداران خرد به سهامداران عمده را تشدید کرده است. به غیر از حدود ۶/۳میلیون سهم معامله بلوکی در نماد بانک اقتصاد نوین، بانک پارسیان نیز با صف فروش مواجه شد. در این گروه مجمع بانک کارآفرین و مباحثی که در آن مطرح خواهد شد احتمالا نقش اساسی در برداشت نهایی کارشناسان از وضعیت سهام بانکی در سال‌جاری خواهد داشت.

در بازار دیروز شاخص با توجه به توقف نسبی رشد قیمت فولاد مبارکه و تاثیر منفی ۸/۹واحدی جمع‌آوری بخشی از صف فروش سایپا و بانک پارسیان با تاثیر ۴۷/۲واحد موجب شد شاخص ۶۹/۶ واحد افت کند. حجم کلی بازار دیروز به ۱۱میلیارد تومان رسید، از ۱۰۹نماد مورد معامله ۳۷ نماد با رشد قیمت و ۶۰نماد با افت ارزش دادوستد شدند.