مانا- کشتی «ایران نوشهر» طی مراسمی با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری ایران، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر، مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان مازندران و گلستان، امام جمعه نوشهر و فرماندار شهرستان و جمعی از مسوولان محلی در بندر نوشهر پهلو گرفت. در این مراسم دکتر طاهری، معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل سازمان و بنادر و کشتیرانی با ابراز خرسندی از شروع به کار یکی دیگر از کشتی‌های تجاری ایران در دریای خزر تصریح کرد: متاسفانه به لحاظ کمی حضور ما در دریای خزر در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه قابل مقایسه نیست، اما به لحاظ کیفیت شناورهای ایران نوید حضور قدرتمندتر را در دریای خزر می‌دهند.

وی سیاست راهبردی سازمان بنادر و کشتیرانی را در دریای خزر حضور فعال پر رنگ و همه جانبه در این دریا اعلام و تاکید کرد: بدون شک دریای خزر، خلیج‌فارس دوم است و تمام کشورهایی که به نوعی نیازمند انرژی خلیج‌فارس هستند، در حال سرمایه‌گذاری در دریای خزر بوده و آن را به عنوان یک گزینه مهم در نظر گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و ترابری تصریح کرد: ما باید به عنوان یکی از پنج کشور حاشیه دریای خزر به سهمی که مستحق آن هستیم برسیم و به همین دلیل باید ناوگان خود را در بخش‌های تجاری و نفتی توسعه دهیم.

وی ترانزیت را یک فرصت استثنایی و بالقوه برای کشور دانست و گفت: هم اکنون سهم ترانزیت مواد سوختی به دریای سیاه قابل مقایسه با آنچه از ایران انجام می‌شود نیست.

وی افزود: تنها از بندر ما خاچ قلعه حدود ۷‌میلیون تن و از دیگر بنادر آذربایجان حدود ۲۰‌میلیون تن مواد سوختی ترانزیت می‌شود که نسبت به زمان شوروی سابق حدود هزار و ۴۰۰درصد افزایش یافته، اما متاسفانه در همین مدت میزان ترانزیت مواد سوختی از ایران اگر کاهش نیافته باشد با رشد نیز همراه نبوده است. وی متذکر شد: اگر غفلت ما در این بخش ادامه یابد، کل ترانزیت مواد نفتی از جنوب دریای خزر به شمال غربی آن منتقل می‌شود.

کشتی ایران نوشهر دومین فروند از چهار فروند کشتی سفارشی کشتیرانی دریای خزربه روسیه است که تحویل این شرکت شده است. پیش از این کشتی ایران انزلی توسط شرکت روسی ساخته و به کشتیرانی دریای خزر تحویل شده بود.