سهام سیمان دشتستان در بورس عرضه می‌شود

فارس- پنج‌درصد سهام سیمان دشتستان روز سه شنبه هفته جاری یا اوایل هفته بعد در تالار فرعی معاملات بازار سهام عرضه خواهد شد. بر اساس این گزارش، پنج‌درصد سهام سیمان دشتستان که چهارصد و سی و ششمین شرکت پذیرفته شده در بورس است، روز سه‌شنبه هفته جاری یا اوایل هفته آینده در تالار فرعی معاملات جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

روز یکشنبه تعدادی از مسوولان و نمایندگان شرکت‌ها و برخی از کارگزاران بورس از کارخانه این شرکت بازدید خواهند کرد، سپس در روز دوشنبه جلسه معارفه بیست‌و هفتمین شرکت سیمانی حاضر در بورس برگزار خواهد شد. این شرکت مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی نیست.

در این رابطه سید مهدی عقدایی، معاون حقوقی و واگذاری سازمان خصوصی سازی، ضمن تایید این خبر گفت: برنامه عرضه پنج‌درصد از سهام سیمان دشستان جهت کشف قیمت هماهنگ شده و سه‌شنبه هفته جاری و یا اوایل هفته آتی این اقدام صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این که با توجه به وضعیت نامطلوب سهام سیمانی در بورس آیا عرضه سهام سیمان دشتستان توجیه دارد، ابراز داشت: اگر نسبت قیمت به درآمد (P/E) سهام سیمان اصلاح شود و مثلا به ۴ یا ۵ مرتبه برسد، سرمایه‌گذاران سهام سیمانی را برابر خرید.

عقدایی در برابر این مطلب که هم‌اکنون سهام شرکت‌های سیمانی در بورس خریداری ندارند، گفت: همین یک ماه پیش ۲۰درصد از سهام سیمان داراب توسط سازمان‌خصوصی سازی به فروش رفت.

وی تاکید کرد: سهام سیمان دشتستان برای کشف قیمت عرضه خواهد شد و در صورت قیمت‌گذاری و برخورداری از P/E مناسب، سهام این شرکت نیز به فروش می‌رود.

عقدایی در خاتمه گفت: تجربه نشان داده سهام شرکت‌هایی که برای اولین بار عرضه می‌شود، با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه و خوب فروخته می‌شود.

پذیرش در بورس

بر اساس این گزارش تقاضای پذیرش سیمان دشتستان در حالی در ۲۳/۹/۸۳ به بورس اوراق بهادار ارسال شده بود که این تقاضا به صورت مشروط در ۱۳/۴/۸۴ مورد پذیرش قرار گرفت و در تاریخ ۲۹/۱/۸۶ نام این شرکت به عنوان چهارصد و سی و ششمین شرکت پذیرفته در بورس به ثبت رسید.

این شرکت در حالی از این پس در تابلوی فرعی معاملات سهام حضور خواهد داشت که در تاریخ ۲۷/۱۲/۷۰ با نام شرکت صنایع سیمان بوشهر با سرمایه ده میلیون ریال ثبت و از تاریخ ۱/۱۱/۸۲ با ظرفیت ۷۲۰ هزار تن سیمان خاکستری آغاز به کار کرده که آخرین پروانه بهره‌برداری با ظرفیت یک میلیون تن در سال در تاریخ اسفند ۸۳ به شرکت اعطا شده است. براساس این گزارش سیمان دشتستان در حال حاضر با سرمایه ۳۰میلیارد تومان دارای ۳سهامدار است که ۶۷/۶۶درصد(معادل ۱۹۹ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۶۰ سهم) آن در تملک سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن ایران (ایمیدرو) و ۳۳/۳۳درصد (معادل ۹۹ میلیون و ۹۹۰هزار سهم) در اختیار سرمایه‌گذاری سیمان سپاهان و ۱۰هزار سهم باقی‌مانده به نام شرکت سیمان سپاهان و ۴۰ برگ نیز به نام سایر به ثبت رسیده است.

واگذاری در قالب سهام عدالت

این درحالی است که بخشنامه مصوبه مورخ ۲۲/۸/۸۵ هیات عالی واگذاری حکایت از آن دارد که ۵۱‌درصد از سهام شرکت صنایع سیمان دشتستان(معادل ۱۰۱،۹۹۹،۹۸۰ سهم) به عنوان شرکت قابل واگذاری خارج از صدر اصل ۴۴ قانون اساسی باید به شرکت کارگزاری سهام عدالت منتقل شود که این موضوع به شرکت صنایع سیمان دشتستان ابلاغ شده است.

همچنین مطابق مفاد قرارداد دوسازمان خصوصی سازی (به وکالت از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) و شرکت کارگزاری سهام عدالت، تعداد سهام یاد شده با شرایط قرارداد مزبور به کارگزاری سهام عدالت منتقل شده، ولی تا این تاریخ (۲۹/۱/۸۶) ‌تشریفات قانونی انتقال سهام موضوع قرارداد به نام شرکت کارگزاری سهام عدالت انجام نشده است.

مواد اولیه و منابع تامین آن

مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید و میزان استفاده از آنها شامل۷۳‌درصد سنگ آهک، ۲۰‌درصد مارل(رسی و آهکی)، سیلیس و ۷درصد سنگ آهن و گچ است.

این در حالی است که در حدود ۹۵‌درصد از مواد اولیه مورد نیاز شرکت جهت تولید از معادن مجاور شرکت و مابقی (سنگ آهن، سنگ سیلیس و پوزولان) از طریق شرکت‌های معدنی نسوز سمیرم و کانسار سنگ پی جو و شرکت خانه سرخ سیرجان تامین می‌شود. مازوت مورد نیاز جهت تامین سوخت کوره نیز از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران (مرکز‌بوشهر) خریداری می‌شود.

تعهدات سهامداران عمده

تعهدات سهامداران عمده شرکت صنایع سیمان دشتستان در خصوص نحوه و میزان عرضه سهام شرکت حاکی است که این تعهدات شامل عرضه حداقل ۲۰‌درصد از سهام شرکت به صورت گسترده ظرف مدت حداکثر یک سال از تاریخ درج با توجه به برنامه عرضه سهام توسط بورس اوراق بهادار، کسب موافقت بورس و هیات پذیرش اوراق بهادار قبل از انجام انتقال سهام غیر قهری نسبت به بیش از ۵۰‌درصد از سهام متعلق به سهامداران عمده و تامین منابع مالی لازم جهت بازارگردانی سهام شرکت است.