*سرمایه‌گذاری با سود ثابت (Fixed- Income Investment) چیست؟ هرگونه سرمایه‌گذاری در نوعی از اوراق بهادار که تا سررسید نهایی سود (بهره) ثابت پرداخت کند، مانند اوراق قرضه دولتی، اوراق قرضه شهرداری‌ها، سهام ممتاز و مستمری ثابتی که شرکت‌های بیمه به بیمه‌گذاران پرداخت می‌کنند، سرمایه‌گذاری با سود ثابت نامیده می‌شود.

*شاخص قیمت سهام (Index) چیست؟

شاخص قیمت یک سهم معیاری است، برای نشان دادن روند قیمت آن سهم، شاخص قیمت یک سهم در واقع، میانگین وزنی قیمت‌های آن سهم است. بنابراین، تاثیر یک نوسان ۲۵درصدی در قیمت سهمی که بخش کوچکی از بازار را به خود اختصاص داده و تعداد اندکی از آن در دست سهامداران است، ممکن است بسیار کمتر از تاثیر یک نوسان ۳درصدی در قیمت سهمی باشد که بخش عظیمی از بازار را در اختیار گرفته است.

*ورشکستگی چیست؟

از لحاظ فنی، شرکتی که به دلیل نداشتن نقدینگی مورد نیاز قادر به بازپرداخت بدهی خود به طلبکاران نیست، یک شرکت ورشکسته است.

* مدیریت سبد اوراق‌بهادار (مدیریت پرتفوی)

(Portfolio Management) چیست؟

هر گونه تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش اوراق‌بهادار با هدف اداره پرتفوی مشتری توسط شخص دیگر را مدیریت پرتفوی می‌نامند و شخص تصمیم‌گیرنده را مدیر پرتفوی.

* موضوع نظریه جدید سبد سهام (Modern Portfolio Theory) چیست؟

این نظریه به ارتباط میان نوع ریسک و بازده مورد انتظار سرمایه‌گذار در ازای پذیرفتن آن می‌پردازد. با کمک این نظریه، سرمایه‌گذار می‌تواند نوع و میزان ریسک و بازده مورد انتظار از یک پرتفوی مشخص را تحلیل، طبقه‌بندی و کنترل کند.

* تصاحب یک شرکت (Take - Over) به چه صورت است؟

به دست آوردن مالکیت یک شرکت از طریق خرید بیش از پنجاه درصد سهام آن را تصاحب شرکت می‌نامند. در نتیجه این اقدام، شرکت فروخته شده در شرکت خریدار ادغام می‌شود. به این ترتیب، شرکت جدید می‌تواند از مزایای بزرگ شدن مقیاس عملیات خود استفاده کند.

* منحنی بازدهی (Yield Curve) چیست؟

نوعی منحنی است که نرخ بازده تا سررسید اوراق قرضه در آن به نمایش گذاشته می‌شود. این منحنی نشان‌دهنده رابطه بین نرخ بازده اوراق قرضه و مدت پیش‌رو تا سررسید آن است. اگر منحنی شیب صعودی داشته باشد، نشان‌دهنده این است که نرخ بازده اوراق قرضه درازمدت بیشتر از نرخ بازده اوراق قرضه کوتاه‌مدت است. اگر هم شیب نزولی داشته باشد نشان‌دهنده این است که نرخ بازده اوراق قرضه کوتاه‌مدت بیشتر از نرخ بازده اوراق قرضه درازمدت است.

منبع: مرکز تحقیق و توسعه بازار سرمایه