شروین شهریاری
پرسش آقای حامدی با استفاده از پست الکترونیک: وضعیت سهام سیمان فارس و خوزستان را با توجه به افزایش اخیر نرخ سیمان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: سیمان فارس و خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ کانی‌های غیر‌فلزی در ایران ظرفیت تولید 17 میلیون تن سیمان را در اختیار دارد. این شرکت در سال 1390 با تولید واقعی حدود 16 میلیون تن، سهم 24 درصدی از تولید این محصول استراتژیک در کشور را به خود اختصاص داده است. باید توجه داشت کل تولید داخلی سیمان در سال گذشته 5/66 میلیون تن بوده است که از این رقم 57 میلیون تن به مصرف داخلی و 5/88 میلیون تن برای صادرات صرف شده است. سهم مجموعه «سفارس» از کل صادرات کشور حدود 20 درصد بوده که ارزآوری 126 میلیون دلاری را به همراه داشته است. قیمت سیمان تا سال 87 تحت کنترل شدید دولتی قرار داشت، اما در این سال با مجوز دولت افزایش قیمت 50 درصدی سیمان اعمال شد. پس از آن، متعاقب اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش سرسام آور هزینه انرژی با یک افزایش 5/14 درصدی دیگر برای این محصول موافقت شد. در نهایت، در هفته قبل پس از مدت‌ها درخواست و اصرار از سوی واحدهای سیمانی برای سومین بار در پنج سال گذشته با افزایش قیمت به میزان 22 درصد موافقت شد. این افزایش نرخ که از رشد قیمت سایر محصولات ساختمانی (نظیر فولاد) و حتی از تورم عمومی در پنج سال گذشته کمتر است، بهانه‌ای برای سهامداران سیمانی شد تا پس از مدت‌ها رکود شاهد افزایش ارزش سهام خود باشند. در این میان، سهام سیمان فارس و خوزستان نیز به عنوان مالک مدیریتی سهام 12 شرکت سیمانی طبیعتا مورد اقبال بازار قرار گرفته است. برای ارزش گذاری «سفارس» با توجه به ماهیت فعالیت آن مناسب است تا بر محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) تمرکز شود. این محاسبه در جدول نمایش داده شده است.
در خصوص ارقام جدول و آخرین وضعیت شرکت باید به نکات زیر توجه داشت:
1- رقم حقوق صاحبان سهام بر اساس گزارش سه ماهه منتهی به 31 مرداد 91 پس از کسر سود تقسیمی در مجمع سالانه اخیر (مبلغ 100 ریال به ازای هر سهم مورخ اول شهریور ماه) محاسبه شده است.
۲- مازاد ارزش سرمایه‌گذاری‌های بورسی نسبت به بهای تمام شده با استفاده از آخرین گزارش صورت وضعیت پرتفولیو (مورخ ۳۱ شهریور ۹۱) با احتساب ۲۰ درصد رشد بابت افزایش میانگین قیمت سیمانی از ابتدای مهر ماه محاسبه شده است.
3- شرکت سیمان آبیک با ظرفیت تولید سه میلیون تن بزرگ‌ترین زیرمجموعه سیمان فارس و خوزستان به شمار می‌رود که قرار است سهام آن به زودی در بورس عرضه شود. سود هر سهم این شرکت در سال گذشته 128 ریال بوده است. با عنایت به گزارش سه ماهه شرکت و افزایش نرخ اخیر انتظار می‌رود حداقل سودآوری هر سهم آبیک برای سال جاری 300 ریال باشد. به این ترتیب با در نظر گرفتن P/E=5 (متوسط کنونی صنعت سیمان در بورس) اقدام به ارزش گذاری سهام آبیک و محاسبه مازاد ارزش نسبت به بهای تمام شده این سهم در پرتفولیوی «سفارس» شده است.
۴- در خصوص سایر سهام خارج بورسی نظیر سیمان خوزستان و سیمان ساوه، به علت بالابودن بهای تمام شده هر سهم در مقایسه با سودآوری کنونی شرکت‌ها هیچ گونه مازاد ارزش در نظر گرفته نشده است.
5- بررسی فوق نشان می‌دهد که در شرایط فعلی قیمت سهام سیمان فارس و خوزستان از فاصله 32 درصدی نسبت به ارزش ذاتی محاسبه شده برخوردار است؛ میانگین این نسبت در مورد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری حدود 30 درصد است؛ بنابراین می‌توان گفت در مقایسه با متوسط صنعت، قیمت سهام این شرکت به سطوح تعادلی نزدیک است.
۶- مطالعه صورت‌های مالی شرکت‌های سیمانی نشان می‌دهد که صادرات سیمان در دو سال گذشته همواره با نرخ ارز مرجع انجام شده است. این در حالی است که یکی از صادرکنندگان سیمانی (کردستان) اخیرا طی اطلاعیه‌ای از فروش ارز با قیمت توافقی (آزاد) خبر داده است. در صورت استفاده سایر شرکت‌های سیمانی از این امکان، تحولی شگرف در سودآوری این صنعت و به تبع آن «سفارس» ایجاد می‌شود. باید توجه داشت مجموعه سیمان فارس و خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۲۶ میلیون دلار درآمد ارزی صادراتی داشته است که در صورت تسعیر این درآمد با نرخ آزاد، سودآوری شرکت از این محل تا دو برابر افزایش خواهد یافت! با این وجود، با عنایت به تفاوت مکانیزم صادرات در شرکت‌های مختلف سیمانی، باید منتظر اعلام موضع رسمی از سوی شرکت‌های صادرکننده سیمان در این خصوص بود.
7- ارزش جایگزینی یک واحد یک میلیون تنی تولید سیمان در حال حاضر حداقل 180 میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که براساس آخرین عملکرد حسابرسی شده، گروه فارس و خوزستان ظرفیت 17 میلیون تنی تولید را در اختیار داشته است. با لحاظ کردن این ظرفیت، ارزش جایگزینی هلدینگ سیمان فارس و خوزستان (پس از کسر بدهی‌ها) 1568 میلیارد تومان به دست می‌آید که معادل 3484 ریال به ازای هر سهم (2/5 برابر قیمت تابلو) است. به این ترتیب محاسبه NAV از منظر ارزش جایگزینی، تفاوت به مراتب بیشتری بین قیمت روز و خالص ارزش دارایی‌ها را نشان می‌دهد.
۸- همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، با تلاش مصرانه انجمن صنفی صنعت سیمان، اخیرا با افزایش قیمت فروش محصول سیمان به میزان ۲۲ درصد از ابتدای مهرماه ۹۱ موافقت شده است. صدور این مجوز به علت ثابت بودن بهای تمام شده می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد حاشیه سود خالص و متعاقب آن سودآوری تولیدکنندگان ایفا کند. در این میان، عبور از فصل اوج تقاضای سیمان در کنار مازاد تولید داخلی این محصول موجب می‌شود تا افزایش نرخ مزبور برای اجرایی شدن با چالش‌هایی مواجه باشد. از سوی دیگر، الزام به مصرف مازوت توسط واحدهای سیمانی که منجر به افزایش دو برابری هزینه انرژی صنعت شده نیز تهدید دیگری است که متوجه رشد بهای تمام شده شرکت‌ها است. مطالعه گزارش‌های سیمانی‌ها به بورس حاکی از آن است که میانگین رشد سودآوری آنها از محل افزایش نرخ اخیر ۳۰ درصد بوده است. با فرض معتبر بودن همین میزان افزایش سود برای سیمان فارس و خوزستان، دستیابی به سود ۳۴۸ ریالی به ازای هر سهم «سفارس» در سال مالی جاری امکان پذیر خواهد بود. به این ترتیب P/E تحلیلی این سهم در حال حاضر معادل ۲/۴ واحد به دست می‌آید که معادل متوسط صنعت سیمان در چند سال اخیر است. یادرآور می‌شود پیش‌بینی سود کنونی شرکت ۲۶۸ ریال به ازای هر سهم است که احتمالا نماد معاملاتی آن در بورس به زودی جهت اعلام تعدیل مثبت سود متوقف خواهد شد.
Shahriary_sh@yahoo.com