گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته در آخرین روز کاری هفته، با رشد ۲/۱۵واحدی به کار خود پایان داد. در بازار دیروز عرضه سهام در برخی از نماد‌های عمده بازار از جمله تراکتورسازی ایران و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به همراه عرضه سهام به میزان صف خرید گروه بهمن موجب شد تا شاخص در ابتدای وقت معاملاتی رشد ۰۳/۵واحدی را تجربه کند.این رشد شاخص با افزایش قیمت پتروشیمی آبادان که تاثیر مثبت ۴۸/۰واحدی به دنبال خود داشت و به همراه عرضه محدود سهام باما که با صف خرید مواجه بود، با تاثیر ۵۳/۰واحد و سیمان‌تهران با تاثیر ۶۸/۰واحد در نهایت موجب رشد ۹/۷ واحدی شاخص تا ساعت۹ و۵۰شد.بازار در ساعت ۱۰ و ۱۹دقیقه شاهد جمع‌آوری صف فروش سیمان کرمان جهت دادوستد یک بلوک ۳۳۴هزار سهمی این شرکت در نرخ ۱۶هزار و ۶۲۴ریال بود. این امر یک واحد بر شاخص تاثیر منفی داشت. جمع‌آوری ۶۶هزار سهم از صف فروش سامان‌گستر اصفهان نیز ۱۱/۰واحد برای شاخص تاثیر منفی داشت.

باوجود این دو تاثیر منفی، شاخص کل به دلیل تاثیر مثبت سرمایه‌گذاری مسکن با تاثیر ۶۹/۱واحد و افزایش تاثیر نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، شاهد رشد شاخص به بیش از ۱۰واحد بود.بازار در ساعت ۱۴/۱۱دقیقه شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۹/۱میلیون سهمی سرمایه‌گذاری مسکن در نرخ ۳هزار و ۱۲ریال بود.جمع‌آوری ۲۷۸هزار سهم داروسازی سینادارو در ساعت ۱۱ تاثیر منفی ۱۴/۰واحدی بر شاخص بر جای گذاشت، اما با توجه به تشکیل صف خرید برای نماد دریایی تایدواتر با تاثیر مثبت ۷/۰واحد و خدمات انفورماتیک با تاثیر مثبت ۲/۱واحد و با توجه به افزایش تاثیر مثبت نماد باما به دلیل افزایش عرضه سهام با تاثیر ۱/۱واحد شاخص در آستانه نیم‌ساعت پایانی بازار با رشد ۲/۱۳واحدی مواجه شد.

بازار در نیم‌ساعت پایانی معاملات با جمع‌آوری صف فروش نفت بهران با خرید ۴۲۴هزار سهم و تاثیر منفی ۳۹/۱واحد مواجه بود، اما این تاثیر با توجه به عرضه یک‌میلیون سهم ایران‌خودرو با تاثیر مثبت ۲/۲واحد و افزایش تاثیر نماد سیمان تهران به ۱۴/۱واحد ناشی از عرضه کامل سهام به میزان صف خرید شرکت به میزان ۲۳۷هزار سهم در نهایت موجب شد تا شاخص رشد ۲/۱۵واحدی را در پایان معاملات تجربه کند.

با ثبت رشد ۲/۱۵واحدی شاخص در روز گذشته، شاخص کل نخستین هفته شهریورماه را با ۷۵/۷۰واحد رشد به پایان رساند تا کارنامه‌ای مناسب را در ا‌ین هفته به نمایش بگذارد.