گروه بورس ـ همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته در آستانه آزاد شدن نقدینگی ناشی از جمع‌آوری صف‌های فروش در میانه هفته گذشته با انباشت شدید تقاضا مواجه شد. در معاملات روز گذشته بازار سهام، معامله‌گران با توجه به احتمال حصول توافق در صحنه مذاکرات سیاسی و تغییر لحن دیپلمات‌های دو طرف درگیر در پرونده هسته‌ای کشورمان، با آرامش نسبی روند دادوستد سهام خود را از سر گرفتند. این جو آرامش موجب شد تا بازار که با فشار قابل ملاحظه نقدینگی مواجه شده است با تقویت حضور معامله‌گران حقیقی که به طور عموم خواهان خرید سهام مورد اقبال بازار هستند در تمامی این نمادها با انباشت تقاضا مواجه شوند. این انباشت در حالی رخ داد که در ابتدای وقت معاملاتی دو نماد دیگر گروه فلزی و معدنی، ملی سرب و روی و باما از سوی مسوولان بورس اوراق بهادار جهت دریافت اطلاعات و ممانعت از رشد حباب گونه قیمتی متوقف شدند. این امر که به دنبال توقف نماد فرآوری مواد معدنی در روز چهارشنبه رخ داد در شرایطی محقق می‌شود که رشد اخیر قیمت این نماد موجب ایجاد فاصله قابل‌ملاحظه میان ارزش جایگزینی و ارزش بازار واحدهای فلزی و معدنی شده است. با توجه به وضعیت رخ‌داده برای گروه معدنی و فلزی و با توجه به فشار تقاضا در نمادهای پتروشیمی، تجهیزات و خودرو، معامله‌گران ریسک‌پذیر با تردید از پرداختن به دو گروه سرمایه‌گذاری و سیمانی به سوی دو گروه ساختمانی و دارویی که از پایداری و مقبولیت بالاتری در بازار مواجه هستند، گرایش یافتند. با افزایش فعالیت در گروه ساختمان و تشکیل صف خرید در نماد توس‌گستر، معامله‌گران آخرین نماد عمده دارای صف فروش در گروه ساختمان، سامان‌گستر اصفهان را مورد توجه قرار داده و بخش عمده‌ای از صف فروش این شرکت جمع‌آوری شد. در گروه دارویی نیز اکثر نمادها بار دیگر با تشکیل صف‌های خرید مواجه هستند. انتظار می‌رود مسوولان بازار نیز با هدف درهم شکستن فشار شدید تقاضا در نمادهای شناخته شده بازار، بازگشایی حداقل ۲۰‌نماد را در چند روز آینده رقم زده و پس از آن روند عرضه نخستین سری از شرکت‌‌های جدید را در بورس اوراق بهادار برنامه‌ریزی کنند.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، رشد قابل ملاحظه‌ بهای متانول در بازار جهانی و گزارش‌های منتشره در مورد معاملات تک‌محموله‌‌های متانول در نرخ‌های ۴۰۰‌دلار در هر تن در مقایسه با نرخ‌های ۲۰۰‌تا ۲۵۰‌دلاری ابتدای سال‌جاری موجب جلب توجه کارشناسان بازار به سوی پتروشیمی خارک شده است، هر چند این شرکت عظیم با حجم مبنای ۸۰۰‌هزار سهمی خود شانس کمی، به جز مقاطع اعلام گزارش، جهت انجام معامله و رشد قیمتی داشته و صف خرید سنگین این نماد پایدار باقی مانده است. در گروه انفورماتیک نیز فشار تقاضا دیروز نمادهای ایران ارقام و خدمات انفورماتیک را با صف‌های خرید قابل ملاحظه‌ مواجه ساخت. ایران ارقام در این گروه پس از داد و ستد ۷‌درصد از سهام این شرکت در یک فقره معامله با ابطال این خرید و فروش مواجه شد.

براساس مقررات بیش از ۵‌درصد سهام یک شرکت در یک فقره معامله نمی‌تواند در بورس جابه‌جا شود. در گروه برقی نیز کنتورسازی ایران شرکتی که عملیات تولید کنتورهای دیجیتالی آن در حال اجرا است دیروز با ۶۵۰‌هزار سهم معامله شاهد جمع‌آوری صف فروش بود.