گروه بورس- فرخنده رحیمی: ماه گذشته شاخص کل بورس تهران، در مجموع ۶/۸۷ واحد رشد داشت. هفت روز منفی

ماه گذشته طی ۲۱ روز معاملاتی شاخص در ۱۴ روز مثبت و در ۷ روز منفی بود. در ابتدای ماه شاخص افزایشی بود، که تا نیمه ماه این روند ادامه یافت. شاخص از تاریخ ۱۸ مهرماه تا ۲۵ این ماه دچار افت شد.

شاخص طی روزهایی که با افزایش همراه بود رشدی معادل ۸/۱۷۴ واحد و در طی روزهایی که کاهش داشت ۲/۸۷ واحد افت را تجربه کرد که درمجموع ۶/۸۷ واحد رشد را برای خود ثبت کرد.

روز ۳۶۲میلیارد ریالی

حجم معاملات در ماه گذشته بیش از ۷۵۰میلیون و ۸۹۹هزار سهم، به ارزش ۳۶۲۹میلیارد و ۴۷۷هزار ریال بود. تعداد شرکت‌های معامله شده در این ماه ۲۱۸ شرکت بود که این تعداد ۸۶ شرکت با افزایش و ۱۲۳ شرکت با کاهش قیمت سهام خود مواجه شدند.

شرکت‌های تاثیرگذار بر شاخص مهرماه شامل شرکت‌های پتروشیمی اراک، سیمان فارس و خوزستان، سرمایه‌گذاری بانک ملی، پتروشیمی خارک، معادن و فلزات، کالسیمین، مس شهید باهنر، چادرملو، باما، بانک پارسیان، سایپا، سرمایه‌گذاری مسکن و ایران‌خودرو بودند.

۱۲ مهر روز رکورد

شاخص کل در ۱۲ مهرماه بیشترین رشد را که معادل ۱/۷۵ واحد بود، داشت که بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت سهام کالسیمین اتفاق افتاد. حجم معاملات شرکت کالسیمین بیش از ۵میلیون و ۵۷۵هزار سهم، به ارزش ۱۶۴میلیارد و ۵۰۶میلیون ریال بود. این شرکت ۸ روز معاملاتی را در ماه گذشته پشت سر گذاشت. شرکت کالسیمین سود هر سهم خود را ۳۲۸۵ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن ۱۹۵میلیارد ریال است. شرکت توسعه معادن روی عمده‌ترین سهامدار این شرکت است.

حق تقدم کالسیمین در ۱۰ روز معاملاتی دادوستد شد که حجم معاملات آن بیش از ۱۰میلیون و ۳۲۶هزار سهم، به ارزش ۲۵۲میلیارد و ۸۰۶میلیون ریال بود.

بیشترین بازدهی

شرکت مس شهید باهنر نیز بیشترین تاثیر مثبت را که معادل ۳۵/۶۶درصد بود، بر شاخص روز ۱۷ مهرماه داشت. این شرکت بیشترین بازدهی را نیز در ماه گذشته داشت که در حدود ۶۳/۷۰درصد بود که طی ۹ روز معاملاتی به دست آمد.

حجم معاملات شرکت مس شهید باهنر بیش از ۳میلیون و ۱۲۲هزار سهم به ارزش ۹میلیارد و ۷۶۴میلیون ریال بود. ارزش بازار این شرکت ۷۴میلیارد و ۹۹۲ میلیون ریال است. مس شهید باهنر سود هر سهم خود را ۶۴۰ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن بالغ بر ۲۲۵میلیارد ریال است. هیات‌مدیره شرکت در نظر دارد ۹۰درصد از سود خود را جهت تقسیم در بین سهامداران به مجمع پیشنهاد کند. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی عمده‌ترین سهامدار این شرکت است.

شرکت پتروشیمی خارک هفت روز در این ماه موجب رشد شاخص شد. تاثیر مثبت این شرکت در مجموع ۲۶/۱۲درصد بود و البته طی ۴ روز نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص اعمال کرد که معادل ۱۳/۶درصد بود.

شرکت پتروشیمی خارک طی ۲۱ روز معاملاتی در ماه گذشته بیش از ۱۶میلیون و ۶۱۳هزار سهم به ارزش ۲۴۸میلیارد و ۴۹۹میلیون ریال معامله کرد.

نوسان این سهم ۳۵/۷درصد در ماه گذشته بود. شرکت صندوق بازنشستگی عمده‌ترین سهامدار این شرکت است.

سود پیش‌بینی شرکت پتروشیمی خارک برای سال مالی ۸۵ مبلغ ۱۹۱۴ ریال است که در گزارش ۳ ماهه، ۳۰درصد آن را پوشش داده است.

تاثیرگذارترین شرکت

شرکت معادن و فلزات تاثیرگذارترین شرکت بر شاخص در روزهای ۸ و ۹ مهر ماه بود. کل سهام معامله شده شرکت معادن و فلزات بیش از ۵۴میلیون و ۴۷۹هزار سهم به ارزش ۲۰۸میلیارد و ۹۲۷میلیون ریال بود که البته با این حال شرکت در ماه گذشته ۰۸/۹درصد افت داشت.

شرکت صندوق حمایت بازنشستگی کارکنان فولاد عمده‌ترین سهامدار این شرکت است.

روز افت شاخص

بیشترین افت شاخص در این ماه ۱/۱۹ واحد بود که بیشتر تحت تاثیر کاهش قیمت پتروشیمی اراک اتفاق افتاد. این شرکت که در سه روز معاملاتی تاثیر مثبت داشت و در روز ۲۴ مهر ماه بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت.

حجم معاملات این شرکت بیش از ۱۰میلیون و ۶۴۶هزار سهم به ارزش ۱۲۵میلیارد و ۴۴میلیون ریال بود.

این شرکت ۷۵/۱۱درصد رشد در ماه گذشته داشت. بانک پارسیان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص در طول ماه گذشته داشت.

این تاثیر در حدود ۹۷/۹درصد بود. بانک پارسیان در ماه گذشته بیشترین حجم معاملات را که بیش از ۹۱میلیون و ۱۱۰هزار سهم به ارزش ۱۱۷میلیارد و ۶۲۲میلیون ریال بود را داشت.

این شرکت طی ۱۸ روز معاملاتی افتی معادل ۶۶درصد داشت.

شاخص کل بورس تهران در ماه گذشته نسبت به شاخص در شهریور ماه رشد کمتری داشت.

رشد شاخص در شهریور ماه معادل ۴/۲۱۴ واحدی داشت. حجم معاملات نیز در این ماه نسبت به ماه گذشته ۸۱۰میلیارد و ۹۴۴میلیون ریال کاهش داشت.