گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تداوم نوسان در معاملات بود. در معاملات دیروز کارشناسان بازار با توجه به انتشار برخی خبرهای اولیه مبنی بر احتمال صدور قطعنامه شورای امنیت در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان احتیاط نسبی را در دستور کار خود داشتند. این احتیاط همچنین به‌دلیل بروز نوسان در معاملات سهام ناشی از افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار روند ملموس‌تری را به خود شاهد بود. با توجه به این شرایط بازار دیروز شاهد تقابل دیدگاه‌های معامله‌گران امیدوار به تداوم روند بازار و معامله‌گران محتاط بود که انتظار می‌رود روند این تقابل دیدگاه‌ها همچنان تا پایان هفته باقی بماند. از سوی دیگر اقدام مسوولان بازار در بازگشایی منظم و به تعداد کم نمادها که روز گذشته نیز ادامه یافت سبب شد تا معامله‌گران فعالیت مداومی را شاهد باشند که این مساله به پویایی معاملات کمک دوچندانی کرده است. در صورت تغییر در برخی از آیین‌نامه‌های معاملاتی از جمله در مورد حجم مبنا که اخیرا شایعات متعددی در مورد آن منتشر می‌شود می‌توان انتظار پویایی بیشتری را در بازار داشت.

در معاملات دیروز گروه ساختمانی بورس شاهد آخرین روز معاملاتی نوسازی ساختمان تهران پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بود. همان‌گونه که انتظار می‌رفت، بین‌المللی توسعه ساختمان اقدام به عرضه تمامی سهام خود در نوسازی ساختمان تهران کرد تا این نماد در آستانه برگزاری مجمع، تغییر سهامداران را شاهد باشد. با توجه به انتظار معامله‌گران جهت دریافت خبرهای مناسب در مجمع این شرکت، انتظار برای بازگشایی این نماد در قیمت‌های بالاتر نسبت به زمان توقف نماد در بازار وجود دارد.

معاملات دیروز نوسازی ساختمان تهران بر سرمایه‌گذاری ساختمان نیز تاثیر مناسبی بر جای گذاشت که با توقف نماد نوسازی ساختمان تهران انتظار تقویت آن در چند روز آینده وجود دارد.

در معاملات دیروز گروه معدنی و دارویی، پیشتازان بورس در دو هفته اخیر، نشانه‌های اولیه ضعف را از خود بروز دادند. این امر در شرایطی رخ داد که هیچ گروهی در شرایط مناسب برای جایگزینی گروه‌های دارویی و معدنی قرار ندارد.

از این رو انتظار می‌رود با توجه به ضعف گروه‌های ساختمانی، پتروشیمی و تجهیزات، گروه معدنی و دارویی به‌رغم احتمال رکود برخی از نمادها همچنان با شرایط بهتری در بازار مواجه بوده و صدرنشینی متزلزلی را شاهد باشند.

در معاملات دیروز انتشار برخی از ارزیابی‌های اولیه در مورد تاثیر راه‌اندازی واحد گندله‌سازی چادرملو که براساس آن تاثیر این واحد حداکثر ۵۶۰ ریال ارزیابی شده است، موجب بازنگری معامله‌گران در مورد شرایط آتی قیمتی این سهم شد. در شرایط کنونی عدم اطلاع‌ کافی کارشناسان و معامله‌گران بازار از تاثیر واحد گندله‌سازی و میزان احتمالی درآمد آن موجب رفتار متزلزل معامله‌گران در مورد نمادهای سنگ‌آهنی شده است.