آیا دیگر نمادی باز نمی‌شود؟

گروه بورس- علیرضا باغانی: روز گذشته انتظار سهامداران برای بازگشایی برخی نمادهای متوقف پایان یافت. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، در این روز معاملاتی نماد ۷شرکت بورس از جمله توس‌گستر بازگشایی شد. پیش از این معامله‌گران از بازگشایی نماد این شرکت در روز شنبه خبر داده بودند.

تحلیلگران بازار معتقدند پس از بازگشایی این ۷نماد، دیگر سهامداران نباید منتظر بازگشایی نمادها در این سطح باشند. سازمان بورس طی هفته گذشته تاکنون ۳۶نماد بورس را بازگشایی کرد که در تاریخ بورس کم‌سابقه بوده است. در این میان تنها نمادهایی بسته مانده‌اند که چالش‌های لاینحلی با سازمان بورس دارند و به نظر می‌رسد بازگشایی این نمادها مدت زمان بیشتری به طول انجامد. سرمایه‌گذاری ملت، ایرانیت، محورسازان ایران‌خودرو، مهرام و .... از جمله این شرکت‌ها هستند. روز گذشته در کنار توس‌گستر، نماد شرکت‌های عایق پلاستیک، سیمان فارس، پلاستیک شاهین، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، گسترش ماشین‌آلات عمرانی و زراعی ولوله سدید پس از برگزاری مجمع و یا اعلام تعدیل درآمد هر سهم بازگشایی و آماده انجام معامله شدند.

حجم بسیار پایین معاملات نمادهای بازگشایی شده در روز گذشته نتوانست تاثیر قابل توجهی بر روی شاخص بورس داشته باشد و برخلاف روند بازگشایی نمادها، شاخص بورس با رشد همراه بود. تاثیر یک افزایش سرمایه

گفته‌های بازار: شایعه‌سازان می‌گویند افزایش سرمایه فارس و خوزستان تاثیراتی بر روی شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ سیمانی از جمله فارسیت دورود خواهد داشت.

شنیده‌های ما: گرچه افزایش سرمایه در هر مقطع زمانی یک حرکت مثبت به شمار می‌رود، اما افزایش سرمایه سیمان فارس و خوزستان در حال حاضر تاثیری بر وضعیت فارسیت دورود نخواهد داشت.فارس و خوزستان ۳۵درصد از فارسیت دورود را در اختیار دارد و از حامیان موثر شرکت به شمار می‌رود. وضعیت فارسیت دورود در بازار سرمایه نیز عادی توصیف می‌شد و دلیل نوسانات نیز تغییر رفتار معامله‌گران بازار عنوان می‌شود.

افزایش ارزش پرتفوی معادن و فلزات

گفته‌های بازار: درباره معادن و فلزات نیز گفته می‌شود که با افزایش قیمت‌های اخیر این سهم، ارزش پرتفوی بورسی این شرکت از ۴۴۰تومان به نزدیک ۴۶۰تومان افزایش پیدا کرده است. ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت سرمایه‌گذاری هم بالای ۵۰۰تومان برآورده می‌شود.

شنیده‌های ما: افزایش قیمت سهام معادن و فلزات به دلیل عرضه‌های چادرملو و گل‌گهر بوده است. ارزش پرتفوی بورسی شرکت نزدیک ۴۶۰تومان و پرتفوی غیر بورسی ۵۰۰تومان تخمین زده می‌شود.

سهم شناور آزاد دو شرکت زیرمجموعه این هلدینگ به سطح مطلوب رسیده است و با احتمال زیاد سازمان بورس با افزایش سرمایه این شرکت موافقت کرده است. برگزاری مجمع فوق‌العاده گویای این مطلب است. افزایش سرمایه گل‌گهر نیز در دستور کار است و به نظر می‌رسد با افزایش سهم شناور آزاد در بازار، افزایش سرمایه نیز مورد تایید بورس قرار گیرد. شرکت درباره ورود فولاد خراسان به بورس می‌گوید: این شرکت قبل از برگزاری مجمع معادن و فلزات به طور قطع وارد بورس خواهد شد.

تعدیل قریب‌الوقوع «شاراک»

گفته‌های بازار: ایجاد صف خرید ۱۰میلیونی «شاراک» موجب بروز شایعاتی مبنی بر احتمال بسته‌ شدن نماد برای تعدیل EPS تا ۲۰۰۰ریال، در بازار سرمایه شد. طرفداران پتروشیمی اراک معتقدند ارزش هر سهم این شرکت قابل افزایش تا ۱۵هزار ریال است. پوشش مناسب EPS شرکت در ۶ماه موجب توجه معامله‌گران به سهم «شاراک» شده است.

شنیده‌های ما: شنیده‌های خبرنگار دنیای‌اقتصاد از شرکت پتروشیمی اراک حاکی است: پتروشیمی اراک قصد تعدیل EPS خود را تا رقم ۲۲۰۰ ریال دارد و این تعدیل احتمالا، طوری انجام خواهد شد که منجر به بسته‌ شدن نماد نشود. همچنین تقاضای افزایش سرمایه ۶۰درصدی شرکت که در مجمع با موافقت سهامداران روبه‌رو شده به سازمان بورس ارائه شد و پس از پیگیری‌های فراوان، به تازگی سازمان بورس اظهار کرده است: هفته آینده به احتمال قوی، کمیته‌ای جهت بررسی افزایش سرمایه در سازمان بورس تشکیل خواهد شد.

زمان برگزاری مجمع «بکاب»

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که جوشکاب یزد قصد پرداخت سود ۱۷۰۰ریالی به سهامداران دارد. گفته می‌شود، مجمع جوشکاب یزد قرار است، دی ماه سال‌جاری در تهران برگزار شود. این شرکت EPS سال آینده خود را نیز ۱۸۰۵ریال اعلام کرده است.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید: پرداخت سود در مجمع در حد همان EPS اعلام شده است، اما این تنها یک پیشنهاد است و تصمیم نهایی را صاحبان سهام در مجمع می‌گیرند. به گفته مدیران شرکت، مجمع «بکاب» قرار بود ۱۹آذر ماه برگزار شود، اما به‌دلیل آماده نبودن گزارش حسابرس، برگزاری آن به نیمه اول دی ماه سال‌جاری موکول شد. زمان دقیق برگزاری مجمع جوشکاب یزد مشخص نیست.