گروه بورس - پیش‌بینی سود پس از کسر مالیات شرکت پاکسان برای سال‌مالی منتهی به 10 دی‌ماه 86 نسبت به سال قبل 10درصد کاهش دارد.

به گزارش بورس اوراق بهادار تهران این شرکت سود هر سهم سال‌مالی ۸۶ خود را با سرمایه‌ ۱۳۵میلیارد ریال مبلغ ۴۳۳ریال خالص پیش‌بینی کرد.
پاکسان در 9ماه منتهی به مهرماه 85 از پیش‌بینی سود خود عقب افتاد. این شرکت سود هر سهم سال 85 را 486ریال پیش‌بینی کرده بود که در 9ماه 343ریال آن را محقق کرد.
بنابراین گزارش مبلغ ۱۲میلیارد ریال (۸۹ریال به ازای هر سهم) معادل ۱۸درصد از کل سود خالص سال‌مالی ۸۵ و مبلغ ۱۲میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال (۹۳ریال به ازای هر سهم) معادل ۲۱درصد از کل سود خالص سال مالی ۸۶ ناشی از سود سپرده‌های بانکی است.
هیات‌مدیره تصمیم دارد سود قابل تقسیم سال‌مالی منتهی به 10 دی‌ماه 86 بین صاحبان سهام را به مبلغ 23میلیارد و 408میلیون ریال (به ازای هر سهم 173ریال) به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. شرکت پیشنهاد تقسیم سود سال‌مالی منتهی به 10 دی‌ماه 85 را به مبلغ 43میلیارد و 736میلیون ریال (به ازای هر سهم 324ریال) اعلام کرده است. میزان سود تقسیمی سال‌مالی منتهی به 10 دی‌ماه 85 و سال‌مالی منتهی به 10 دی‌ماه، 86 با توجه به یارانه برآورده شده مشخص شده است (یارانه پیش‌بینی شده برای سال‌های مالی 85 و 86 به ترتیب 216 و 219میلیارد ریال می‌باشد)، لذا در صورتی که تا تاریخ تشکیل مجمع عمومی عادی سالانه قطعیت یارانه مشخص نشده باشد مبلغ تقسیم سود معادل تفاوت یارانه قطعی سال قبل و مبلغ برآوردی کاهش خواهد یافت. شایان ذکر است، شرکت در تاریخ‌های 10 اردیبهشت‌ماه 85 و 7 آبان‌ماه 85 به ترتیب پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع برای تقسیم سود را به میزان 100درصد و 81درصد اعلام کرده بود.
پیش‌بینی عملکرد سال ۸۶ پاکسان در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال‌مالی قبل با ۷درصد افزایش فروش، ۷درصد افزایش بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته و ۹درصد افزایش سود عملیاتی همراه است.
شرکت دلایل تغییرات پیش‌بینی سال 86 نسبت به سال‌ قبل را افزایش هزینه‌های مالی به علت تغییر در روش خرید مواد اولیه خارجی از یوزانس به نقد به دلیل تغییر در سیاست بازارهای خارجی فروشنده، افزایش فروش عمدتا به علت تغییر مقداری و ریالی فروش صادراتی، افزایش قیمت سهام شده عمدتا بابت پیش‌بینی افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش خالص درآمدهای عملیاتی به علت افزایش درآمدهای حاصل از حق لیسانس محصولات تولیدی توسط سایر شرکت‌ها اعلام کرده است.
پاکسان در مقدار تولید و فروش محصولات خود نسبت به سال‌ قبل به ترتیب سه و دو درصد کاهش برخوردار است.