چین بازار قطعات ماشین‌آلات کشاورزی را آشفته کرده است

گروه بورس - مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی تراکتورسازی ایران، کشاورزی اقتصادی و مقرون به صرفه را با توسعه مکانیزاسیون ممکن دانست که مستلزم سرمایه‌گذاری در تولید و آموزش نیروی انسانی است. مهندس مرتضی مشکینی، در جمع خبرنگاران تاکید کرد: تراکتورهای تولیدی کشور روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود، برای مدیریت تراکتور و سایر ماشین‌های کشاورزی، لازم است اطلاعات کافی از مدیریت این ماشین‌‌آلات در اختیار کشاورزان قرار گیرد. وی با اشاره به لزوم آموزش صحیح منابع انسانی و کاربران بخش کشاورزی در امر استفاده از ماشین‌‌آلات کشاورزی، تصریح کرد: شرکت بازرگانی تراکتورسازی ایران اگرچه وظیفه‌ای در قبال آموزش رانندگان تراکتور ندارد، اما تلاش می‌کند با ارائه آموزش‌های صحیح به تعمیرکاران و سرویس‌کاران، بهره‌وری بخش کشاورزی را ارتقا دهد.

وی سپس عوارض فقدان مدیریت صحیح تراکتور در عرصه‌های کشاورزی را سبب خارج شدن سالانه ۶۰‌هزار دستگاه تراکتور از حیض انتفاع دانست و افزود: برای برخورداری از کشاورزی اقتصادی و مقرون به صرفه، باید از امکانات موجود در بخش مکانیزاسیون به شیوه بهتری استفاده کرد. مشکینی، یکی از برنامه‌های شرکت بازرگانی تراکتورسازی ایران را در جهت اقتصادی کردن تولید در بخش کشاورزی، توسعه نمایندگی‌های این شرکت و سوق دادن آنها به قطب‌های تولید برشمرد و تصریح کرد: کشاورزان نباید برای تامین قطعات مورد‌نیاز ماشین‌‌آلات خود به شهرها مراجعه کنند.

وی یکی از وظایف عمده این شرکت را تامین خدمات پس از فروش عنوان کرد و گفت: شرکت تراکتورسازی ایران معتقد است قطعات استاندارد برای تمام تراکتورهای تولیدی این شرکت با سهل‌ترین راه ممکن و با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. مشکینی با بیان آنکه واردات برخی قطعات نامرغوب به‌ویژه از چین، بازار قطعات ماشین‌‌آلات کشاورزی را تا حدودی آشفته کرده است، از ۱۸۰نمایندگی و عامل فروش شرکت بازرگانی تراکتورسازی ایران خواست که از به‌کارگیری چنین قطعاتی خودداری کنند. به‌گفته وی، قطعات مورد استفاده در نمایندگی‌های این شرکت کاملا استاندارد بوده و مورد تایید مهندسی زراعی است.

وی افزود: هم‌اکنون‌ ۸۰درصد قطعات مورد استفاده در تراکتورهای تولیدی شرکت تراکتورسازی ایران از طریق تولیدات این شرکت تامین می‌شود و سایر قطعات مورد نیاز نیز به صورت مستقیم و از کشورهای مورد تایید با کیفیت و قیمت مناسب وارد می‌شود. مشکینی ابراز امیدواری کرد: این شرکت در آینده نزدیک بتواند تمام نیازهای صاحبان ماشین‌‌آلات و ادوات را از محل تولیدات داخلی تامین و در مناطق تولید در اختیار کشاورزان قرار دهد.

«مرتضی مشکینی» با بیان آنکه عمر مفید اغلب ۲۶۰هزار دستگاه تراکتور فعال بخش کشاورزی سپری شده است، گفت: عمر مفید تراکتور ۱۳سال است، در حالی که بخش عمده‌ای از تراکتورهای فعال بخش کشاورزی بیش از ۳۰سال عمر دارند. وی با بیان آنکه میزان تولید محصولات کشاورزی به زمان کشت و شرایط آب و هوایی و طبیعت بستگی دارد، اظهار داشت: کشاورزان زمانی قادر به کنترل آفات هستند که امکان دسترسی به ماشین‌آلات و مکانیزاسیون را در زمان مناسب کشت داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تراکتورسازی ایران با بیان اینکه تراکتورهای تولیدی ایران به ۳۱ کشور جهان صادر شده، گفت: با راه‌اندازی خط تولید تراکتور در تاجیکستان و ونزوئلا صادرات به این ۲ کشور شدت بیشتری دارد که امسال ۵۲۰۰دستگاه ادوات کشاورزی به غیر از تراکتور از جمله انواع دیسک، کودپاش، سمپاش و بذرکار به ونزوئلا صادر شده که ارزش آن بیش از ۱۸۱میلیون دلار است، همچنین این صادرات باعث اشتغالزایی، تشویق تولیدکنندگان و رعایت کردن استانداردهای بین‌المللی و وارد کردن ارز به کشور شده است.