فارس - شرکت سهامی بورس در شرایطی دوران شکل‌گیری اولیه خود را طی می‌کند که با توجه به حساسیت این حوزه از بازار سرمایه انتظارات متعدد، منطقی و گاه زیاده از حدی از سوی کارشناسان برای این شرکت عنوان شده است. این انتظارات و خواسته‌ها در حالی توسط ۱۶ کارشناس بازار سرمایه مطرح شد که فصل مشترک همه این اظهار‌نظرها اهمیت تفکیک واقعی حوزه عملیات از حوزه نظارت بازار سرمایه است. کارشناسان در این گفت‌و‌گو به طور مستقیم به این نکته مهم تاکید داشتند که باید شرایط به گونه‌ای باشد که قوه اجرا از نظارت به طور کامل و واقعی مجزا شود و مدیرعامل شرکت بورس ضمن حفظ استقلال قادر به ایجاد تعادل و تعامل بین مدیران شرکت‌ها، سهامداران و ناظران و مسوولان بورس باشد.

بر اساس دیدگاه‌های موجود، طیف گسترده و متنوعی از اولویت‌ها و اقدامات اولیه برای شرکت بورس وجود دارد که مدیرعامل این شرکت می‌تواند ضمن بررسی نسبت به این موضوعات توجه کند.

افزایش زمان معاملات

در بین چندین اظهارنظر عملی‌تر می‌توان به عقیده عباس یاری نیا اشاره کرد که خواستار افزایش زمان معاملات سهام شده است.

وی بر این باور است که زمان بسیار محدود ۳ ساعت و نیم روزانه جهت داد و ستد سهام و محدوده ۲‌درصدی قیمت و حجم مبنا منجر به ناکارآمدی بازار سهام ایران شده و زمان محدود خرید و فروش باعث فشارهای ذهنی سهامداران و تصمیم‌گیری غلط شده است. این کارشناس و مدیر سهام یکی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از مدیرعامل شرکت بورس خواسته است تا به طور آزمایشی زمان معاملات را به بعد از ظهر نیز افزایش دهد تا در صورت به دست آمدن نتیجه‌ای قابل قبول، در آینده‌ای نزدیک زمان خرید و فروش سهام تغییر کند.

راه‌اندازی شرکت بورس

این دیدگاه در حالی مطرح شده که به باور یک کارگزار بورس اوراق بهادار مدیرعامل شرکت بورس باید در درجه اول مقدمات راه‌اندازی شرکت را فراهم کند. شهرام شهمیری تاخیر در راه‌اندازی و قبول مسوولیت‌های شرکت بورس را زمینه‌ساز وارد شدن لطمات زیادی به بازار دانسته و می‌گوید: نتیجه این تاخیر، سردرگمی و ابهامات متعددی است که گریبانگیر فعالان بازار سهام شده است.

وی ادامه می‌دهد: این مساله در کنار عدم تشکیل کانون کارگزاران باعث شده است بخش‌هایی از بازار سرمایه با دو وضعیت جدید و قدیم اداره شوند.

این کارگزار، شرکت بورس را به پاهایی تشبیه می‌کند که بدون آن بدن قادر به حرکت نیست و می‌افزاید: مدیرعامل شرکت بورس باید تمام سعی و تلاش خود را برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر شرکت به کار گیرد و با تامین هرچه زودتر نیروی انسانی و تجهیزات عقب‌افتادگی ناخواسته را جبران کند.

حذف یا اصلاح حجم مبنا

این در حالی است که به عقیده اکثر کارشناسان و سهامداران حقوقی و حقیقی حذف یا اصلاح حجم مبنا و محدوده نوسان ۲‌درصدی قیمت روزانه سهام یکی از اقدامات عملی و مهمی است که باید موردنظر ویژه مدیرعامل شرکت بورس قرار گیرد.

داود میرباقری در این رابطه می‌گوید: به‌کارگیری اهرم حجم مبنا از سال ۸۲ معضلات و مشکلاتی را برای بازار سهام و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و منجر به سوءاستفاده سفته‌بازان از شرکت‌ها و بازار شده است. وی ادامه می‌دهد: رشد برخی از سهام در سال‌های ۸۲ و ۸۳ و حبابی شدن بخشی از قیمت سهام ناشی از به‌کارگیری حجم مبنا بود که منجر به توجه فعالان بازار شرکت کوچک و گاه زیاندهی ‌شد که به دلیل حجم مبنای اندک از زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های بزرگ با حجم مبنای بالا برخوردار بودند.

این کارشناس از مدیرعامل شرکت بورس انتظار دارد تا هرچه سریع‌تر به خواست اکثر سهامداران و کارشناسان جامه عمل بپوشاند و به جای حجم مبنا از سهام شناور آزاد (Free Float) استفاده کند و نسبت به تغییر دامنه نوسان با هدف افزایش و تسهیل معاملات اقداماتی را انجام دهد.