محمد خسروی*

مقدمه: نخستین جشنواره بین‌المللی نام و نشان‌های تجاری (برند) به همت موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر برگزار می‌گردد، در این جشنواره براساس شاخص‌های تعریف شده بهترین نام و نشان‌های تجاری انتخاب و طی مراسمی در اردیبهشت ۱۳۸۶ به آنان جوایزی اهدا می‌گردد. ساختار یک نماد

همان‌طور که در یادداشت گذشته اشاره شد، نام‌های تجاری نمادین، شامل هر اسطوره‌ای نیستند، بلکه اسطوره‌هایی را در بر می‌گیرند که تلاش دارند تنش شدیدی را که افراد میان زندگی خود و ایدئولوژی حاکم بر جامعه احساس می‌کنند، از بین ببرند. این‌گونه تنش‌ها بسیار گسترده هستند. یک ایدئولوژی ماهیتا متضمن الزامات اخلاقی پرچالشی است و آرمان جدیدی را فرآروی جامعه قرار می‌دهد.لیکن، در عین حال و به صورتی غیرقابل اجتناب، برخی افراد جامعه، آن آرمان‌ها را باور ندارند. به عنوان مثال ممکن است در حالی که تعداد زیادی از افراد جامعه از زندگی در خانواده‌های تک‌والدینی رضایت داشته باشند، ایدئولوژی جامعه، ایده خانواده با حضور پدر و مادر را ترویج کند. تعارض بین ایدئولوژی و تجارب شخصی افراد، موجب بروز اشتیاق‌ها و تنش‌های زیاد و تشدید نیاز به اسطوره می‌شود.

این نیاز نیز به نوبه خود، موجب افزایش آن چیزی می‌شود که بازارهای اسطوره نام دارد. بازارهای اسطوره به مثابه گفتمانی ضمنی در سطح ملی است که در آن فرآورده‌های فرهنگی متنوع و گوناگون برای عرضه محبوب‌ترین اسطوره‌ها با هم به رقابت می‌پردازند. موضوع این گفتمان، ایدئولوژی ملی است و رقبایی که برنده هستند، نماد می‌شوند. آنها دارند. بهترین عملکرد در زمینه بزرگ‌ترین اسطوره‌ها هستند و از شکوه و افتخاری پیامبرگونه و فره‌مندی بهره می‌برند تا در مواقع لازم، رهبری فرهنگی را عهده‌دار شوند. در اکثر مواقع پیروزمندان بازار اسطوره‌ها، دارای اسطوره‌های انقلابی هستند.آمریکایی‌ها، فارغ از عصری که در آن زندگی کرده یا حال و هوای ایدئولوژیک حاکم بر جامعه‌شان، از روحیه‌ای کاملا عمل‌گرا و مردم‌گرا برخوردارند و هیچ اعتمادی به تعصبات سیاسی و تمرکز قدرت ندارند. آنها برای گرفتن رهنمود و کسب آرامش به سراغ کسانی می‌روند که به جای ثروت‌اندوزی و قدرت‌طلبی، ارزش‌های شخصی خود را حفظ می‌کنند.

www.br۱۶.com

*دبیر جشنواره