گروه بورس - رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز یکشنبه گذشته بار دیگر با بازگشایی یک نماد متوقف مورد حمایت مثبت قرار گرفت و با خوش شانسی تمام ۰۷/۰ واحد رشد را به‌رغم شرایط نامناسب بازار تجربه کرد. در بازار روز یکشنبه تداوم تلاش معامله‌گران برای کنترل عرضه‌های سهام سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با تاثیر منفی ۲/۱ واحد و تاثیر منفی معاملات در درصد منفی دو نماد ملی سرب و روی و سرمایه‌گذاری ساختمان مجموعا با تاثیر ۵۵/۰ واحد باعث شد شاخص در ۴۹ دقیقه اول بازار ۸۹/۱ واحد افت را تجربه کند.

در ساعت ۹ و ۱۴ دقیقه بازار شاهد دادوستد یک بلوک ۷۵/۸میلیون سهمی در نرخ ۶هزار و ۹۰۵ ریال بود. شاخص با افزایش تاثیر منفی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به ۱۳/۲ واحد و همچنین تاثیر منفی ۳۶/۰ واحدی تراکتورسازی - که همچنان با صف فروش در بازار یکشنبه مواجه بود - در ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه به ۸۳/۳ واحد منفی رسید. در ساعت ۱۱ و ۲۶ دقیقه بازگشایی نماد سیمان تهران پس از ۲۵درصد افزایش سرمایه به کمک شاخص آمد و با رشد اولیه قیمت سهم تا ۶هزار و ۵۰۰ ریال موجب شد تا این واحد با تاثیر ۱۸ واحد مثبت شاخص را تا ۷۴/۱۳ واحد بالا ببرد. در این زمان معامله عمده ۷۸۴/۵۴میلیون سهمی بانک پارسیان با رقابتی نه چندان قابل توجه در ۲ ریال بالاتر از نرخ پایه یک هزار و ۸۰۲ ریال رقم خورد. بازگشایی نماد داروسازی کوثر باعث تاثیر منفی ۳۷/۲ واحدی بر شاخص شد. این تاثیر منفی در شرایطی به شاخص وارد شد که تاثیر مثبت سیمان تهران به ۷۳/۴ واحد در نیم ساعت پایانی بازار کاهش یافت. در این هنگام و در شرایطی که شاخص بار دیگر در آستانه افت قرار گرفته بود عرضه سهام بانک پارسیان به میزان ۸میلیون سهم و به دنبال آن ترغیب شدن دیگر معامله‌گران به عرضه سهام این بانک موجب شد تا این نماد ۴۵/۴ واحد به شاخص کمک نماید تا در نهایت شاخص با ۰۷/۰ واحد رشد بازار را به پایان برساند.

این کارنامه در شرایطی ثبت شد که ۳ دقیقه به پایان بازار یک بلوک ۱۱۰هزار سهمی داروسازی اسوه در نرخ ۱۰هزار و ۳۰۲ ریال مورد دادوستد معامله‌گران قرار گرفت.