گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز یکشنبه گذشته (آخرین روز معاملاتی پیش از تعطیلات) شاهد تداوم جو ضعیف بود. فرا رسیدن ایام تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی به سنت هر ساله، موجب کاهش سطح فعالیت معامله‌گران بازار شد.

این امر در روز چهارشنبه، با توجه به عدم حضور شمار زیادی از فعالان بازار، قابل تکرار است.

چشم‌انداز تحولات سیاسی موثر بر بازار هنوز شرایط مناسبی برای کاهش نگرانی‌ها را ترسیم نمی‌کند.

رد پیشنهاد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان راه‌حل میانه، در مورد پرونده هسته‌ای از سوی دوطرف درگیر در پرونده، همچنان دورنمای حل مشکلات د‌ر سه هفته به پایان مدت زمانی قطعنامه شورای امنیت را مبهم ساخته است.

در کنار تحولات کلان سیاسی، در حوزه اقتصادی، حرکت بازار موازی املاک و مستغلات موجب جذب بخشی از سرمایه از بورس به سوی این بازار شده است.

این حرکت سرمایه که در هر سه سطح شرکت‌های بورسی و فعالان حقوقی و حقیقی بازار قابل مشاهده است، سبب کاهش نقدینگی آزاد در بازار، به عنوان موتور محرک بازار شده است، این مساله در کنار این واقعیت است که در‌حال‌حاضر ۱۰۱ نماد بازار دارای صف فروشی معادل ۹/۸۱میلیارد تومان هستند.

این امر نیز فشار شدیدتری را بر نقدینگی بازار وارد ساخته است. در این فضا، گرایش شرکت‌های سرمایه‌گذاری به خرید املاک تقویت شده است. نمونه‌های آن در میان شرکت‌هایی نظیر بوعلی و بیمه به چشم می‌‌خورد.

انتظار کمتر از بازده بازار سهام در برابر بازار موازی املاک و مستغلات خودنمایی می‌کند. حال با توجه به فشار سنگین وارده به نقدینگی بازار و جریان خروج نقدینگی، ورود سهام جدید به بازار از جمله ملی مس که در روز یکشنبه به بازار وارد خواهد شد، سردرگمی آشکاری را میان کارشناسان و معامله‌گران بازار ایجاد کرده است، از یکسو خبر جذابیت عرضه اولیه «مس» و در برابر آن ناتوانی از تزریق نقدینگی جدید و عدم نقدشوندگی سهام به دلیل حاکمیت صف‌های فروش موجب شده است کمتر کارشناسی شرایط سهام جدید وارد شده به بازار را قابل قبول پیش‌بینی کند، به ویژه آنکه سرمایه‌گذاری گسترش ایران‌خودرو نیز که اخیرا وارد بازار شد، پس از یک در جا زدن چندروزه به صف فروش سنگین - به رغم آنکه سهام آزاد این سهم کمتر از دو روز حجم مبنای ملی مس (۶/۹میلیون سهمی) است - فرو رفته است.

تنها نکته قابل اعتنا که در شرایط کنونی باعث امیدواری نسبی معامله‌گران شده است، حضور شرکت بورس به عنوان راهبر عملیات بازار از ابتدای هفته جاری است. پس از ماه‌ها بحث در میان کارشناسان در مورد شرکت بورس اینک فعالان بازار در انتظار اقدامات این شرکت هستند، اقداماتی که ‌باید در شرایط سخت کنونی ضمن کمک به بهبود شرایط بازار به بحث‌های موجود نیز در مورد حجم مبنا و مشکلات آن، توقف و بازگشایی نمادها، افزایش سرمایه‌ها و روند افشای اطلاعات و رسوب اطلاعات در ساختار اجرایی بازار پاسخ‌های منطقی داده و بازار را از رکود کنونی به دوران رشد برساند.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز یکشنبه معامله‌گران همچنان شاهد جو ضعیفی در کل بازار بودند.

در گروه بانکداری عرضه‌های سنگین روز چهارشنبه و شنبه گذشته دو نماد بانک کارآفرین و اقتصاد نوین را به صف‌فروش فرو برده بود. این امر موجب توجه معامله‌گران به بانک پارسیان آخرین سهم دارای صف خرید عمده بازار شد، بانک پارسیان در روز یکشنبه معامله عمده یک بلوک ۱/۱درصدی را در نرخ پایه یکهزار و ۸۰۰ریال انتظار می‌کشید که در نرخ یک‌هزار و ۸۰۲ریال معامله شد. با این معامله بدون رقابت عرضه‌ها در نماد بانک پارسیان در گروه واسطه‌گری مالی تنها لیزینگ غدیر بود که در نزدیکی مجمع سالانه شرکت معاملات کنترلی را شاهد بود.

در گروه معدنی، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در آستانه تعدیل مجدد سود هرسهم معاملات کنترلی را شاهد بود.

در گروه پتروشیمی افت بهای جهانی نفت، قیمت محصولات پتروشیمی را به ویژه در مورد آروماتیک‌ها کاهش داده است. در این گروه پتروشیمی اصفهان روز یکشنبه، شاهد توقف نماد برای اعلام EPS جدید یک‌هزار و ۳۵۰ریالی و پوشش ۹ماهه یک‌هزار و ۸۰ریالی بود. در گروه سیمانی نماد سیمان تهران روز یکشنبه پس از ۲۵درصد افزایش سرمایه، بازگشایی شد که پس از رشد قیمت اولیه با افت مواجه شد. در این گروه مجمع فارسیت دورود با تقسیم ۴۴۰ریال برگزار شد. در گروه دارویی نماد داروسازی کوثر، پس از تعدیل EPS مثبت بازگشایی شد که در برخورد با بازار منفی تعدیل مثبت ۱/۱۰درصدی این سهم افت ۷/۲۰درصدی را به همراه آورد.

در مجموع بازار دادوستد سهام روز یکشنبه با توجه به فرا رسیدن تعطیلی میان هفته و وضعیت تحولات کلان همچنان جو ضعیفی را شاهد بود. شاخص با حرکتی ناپلئونی در ۰۷/۰واحد مثبت ماند. از ۱۱۶نماد مورد معامله نیز ۲۲ نماد با رشد قیمت و ۶۲نماد با افت مواجه شدند.

حجم معاملات نیز بالغ‌بر ۲۲میلیارد تومان بود که ۳/۷۵درصد آن مربوط به معاملات کلان و بلوکی بازار بود. در بازار یک‌شنبه نمادهای سیمان فارس و خوزستان برای انتخاب بازرس، معدنی املاح برای جلسه هیات‌مدیره جهت تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه متوقف شدند.

از سوی دیگر نماد‌های حق تقدم افزایش سرمایه سیمان ارومیه، تهران و نماد‌های سیمان تهران، داروسازی کوثر و بیسکویت گرجی نیز بازگشایی شدند.