علیرضا طالبی - رضا قنبریان
ریسک و اهرم
اختیار معاملات معمولا بر مبنای کسری از قیمت سهم قیمت‌گذاری می‌شوند. این امر به شما اجازه می‌دهد در مقایسه با دارایی پایه، با مخارج سرمایه‌گذاری یکسان، امکان مبادله اختیار معاملات بیشتری را داشته باشید. بنابر این مبادله اختیار معاملات منافعی از اهرم را ارائه می‌کند. برای مثال، درصد کمی سود در دارایی پایه می‌تواند به در صد بیشتری سود در ارزش اختیار معاملات منجر شود.

برعکس، کاهش در قیمت سهم پایه می‌تواند به در صد بالاتری از زیان در ارزش اختیار معامله‌ها منجر شود. به مثال فرضی زیر توجه کنید :

قیمت سهم شرکت الف: 10دلار
قیمت اختیار معامله: ۱ دلار
دوره سرمایه گذاری: دو ماهه
اطلاعات مربوط به ۲ ماه بعد به شرح جدول زیر می‌باشد:
( نسبت تبدیل × قیمت اختیار معامله)/ قیمت سهم = نسبت اهرمی
(نسبت تبدیل: تعداد اختیارات مورد نیاز برای اعمال خرید یا فروش یک واحد از دارایی پایه.)
جدول فوق نشان می‌دهد هنگامی که قیمت سهم شرکت الف 10درصد افزایش یابد (از 10 دلار به 11دلار )، قیمت اختیار معامله 40درصد ( از 1 دلار به 4/1 دلار ) افزایش می‌یابد. اگر سرمایه‌گذار در سهام سرمایه‌گذاری کرده بود، می‌بایستی 10 دلار برای کسب بازدهی 10درصد پرداخت می‌کرد، اما با سرمایه‌گذاری در اختیار معامله، سرمایه گذار تنها یک دلار برای تحصیل 40درصد سود پرداخت می‌کند. بر عکس، هنگامی که قیمت سهم شرکت الف 10درصد کاهش می‌یابد، قیمت اختیار معامله 50درصد کاهش می‌یابد. این امر نشان می‌دهد که درجه اهرمی به همان صورت در جهت عکس عمل می‌کند.