محمدمهدی ناسوتی‌فرد

یکی از ویژگی‌های بازار سرمایه ایران این است که در هر دوره زمانی، صنایعی وارد مسیر رونق شده و سپس جای خود را به دیگر صنایع می‌دهند. به طور مثال صنعت قند در زمانی نه چندان دور از سودآورترین صنایع کشور بود. پس از آن صنایع غذایی به خصوص تولید روغن (به علت استفاده از ارز دولتی) در اوج خود قرار گرفتند. بعد از آن صنعت خودرو در رالی صعود قیمت قرار گرفت. سیمانی‌ها نیز در خلال سال‌های ۸۳-۸۱ افزایش قیمت نجومی را تجربه کردند. آخرین حرکت از این نوع رشد مربوط به صنعت روی می‌شود که در سال‌های ۸۵-۸۴ رشدهای بیش از ۱۰۰درصد را تجربه کردند. با این شرایط کسانی که بتوانند این صنایع را در بازار سرمایه ایران درست انتخاب کنند قطعا بازده قابل توجهی را نصیب خود خواهند کرد. بسیاری از شواهد نشان می‌دهد که شرکت‌های استخراج‌کننده سنگ آهن و همچنین تولیدکننده فولاد می‌توانند در زمره صنایع رویایی سال ۸۶ قرار گیرند. از شرکت‌های شاخص در این گروه می‌توان به شرکت‌های چادرملو، گل گهر، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، فولاد مبارکه و احتمالا فولاد خوزستان اشاره کرد.

از دلایلی که می‌تواند رشد این صنعت را در پی داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱ - کاهش قیمت سهام برخی از این شرکت‌ها نسبت به اواسط سال ۸۵ :

به طور مثال شرکت‌های گل گهر و چادرملو در اواخر پاییز ۸۵ در قیمت‌های به ترتیب ۳۲۰۰ و ۱۴۰۰ تومان معامله می‌شدند. این در شرایطی است که قیمت این دو سهم بدون احتساب افزایش سرمایه هم‌اکنون در حدود ۲۵۰۰ برای گل‌گهر و ۱۲۰۰ برای چادرملو است. یعنی پس از گذشت بیش از ۶ ماه هنوز تا قیمت‌های پاییز ۸۵ فاصله زیادی دارند.

۲ - رشد تقاضا برای فولاد:

رشد قیمت مسکن در سال ۸۵ باعث رونق ساخت‌وساز در کشور خواهد شد. این مساله را می‌توان با رونق بورس در سال‌های ۸۲ و ۸۳ مقایسه کرد. بورس پس از این که سال‌های ۸۱ و ۸۲ را با رشدی قابل توجه پشت‌سر گذاشت، در نیمه دوم سال ۸۲ و اوایل سال ۸۳ جریان نقدینگی وارد بازار سرمایه شد. (در این جا قصد نداریم خوب یا بد بودن این مساله را مورد بررسی قرار دهیم).

به نظر می‌رسد جریان نقدینگی تا حدودی وارد بازار مسکن شده است که این جریان نیاز به فولاد را در کشور افزایش خواهد داد.

۳ - ایجاد طرح‌های توسعه‌ای:

در‌حال‌حاضر اکثر شرکت‌های این گروه دارای طرح‌های بزرگ و قابل توجه هستند، که از جمله آنها می‌توان به طرح‌های گندله‌سازی چادرملو و گل‌گهر و همچنین طرح شهید رجایی و فولاد مبارکه اشاره کرد. این طرح‌ها می‌توانند میزان تولید و در نتیجه سودآوری این شرکت‌ها را دچار تحول کنند.

۴ - قرار گرفتن در سهام عدالت:

درصد تقسیم سود شرکت‌هایی که در زمره سهام عدالت قرار گرفته‌اند بالای ۸۰درصد خواهد بود. این موضوع در مورد تقسیم سود سال مالی ۸۵ در شرکت‌های چادرملو، گل گهر و ملی مس نمایان شد. از طرف دیگر حمایت قیمتی نیز از سهام این شرکت‌ها دور از ذهن نیست.

۵ - قیمت ۶میلیارد دلاری:

شرکت میتال - آرسلور یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان فولاد جهان است، با خرید فولاد مبارکه در قیمت ۶میلیارد دلار موافقت کرده بود که بنا به دلایلی این معامله انجام نشد. قیمت عرضه فولاد مبارکه در بورس ۳میلیارد دلار است. یعنی این سهام از پتانسیل‌ رشد ۱۰۰درصدی برخوردار است.

۶ - احتمال افزایش قیمت کنسانتره:

هم‌اکنون فروش کنسانتره چادر ملو و گل گهر در حدود ۳۵-۳۰ هزار تومان در هر تن است. این در شرایطی است که قیمت آن در بازارهای بین‌المللی در حدود ۶۲ دلار در هر تن است. به طور مثال قیمت هر تن کنسانتره وارداتی توسط فولاد خوزستان (از برزیل) تقریبا ۹۰هزار تومان (با هزینه حمل) است بنابراین شرایط به نظر می‌رسد افزایش قیمت کنسانتره صورت پذیرد. در این صورت باید منتظر تغییر

قابل توجه EPS در شرکت‌های چادرملو، گل گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بود.

کارشناس بازار سرمایه