گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار نخستین هفته کاری تابستان 86 را با کارنامه 8/223واحد افت شاخص پشت‌سر گذاشت تا بیش از پیش به سوی مرز روانی 9هزار واحد نزدیک شود.
در واقع در شرایط کنونی به نظر می‌رسد شاخص چاره‌ای برای فرار از مرز ۹هزار واحد پیش رو نداشته باشد. در پیش بودن برگزاری مجامع عمده و همچنین افت قیمت اکثر نماد‌های عمده بازار موجب شده است، تا معامله‌گران افت شاخص را اجتناب‌ناپذیر بدانند.

پس از بازگشایی شماری از نماد‌های متوقف و افت قابل‌ملاحظه در پایان هفته، بورس دستخوش تحولات اقتصادی و اجتماعی به ویژه متاثر از تعیین تکلیف مساله بنزین بود. با اعلام سهمیه‌بندی بنزین و بروز برخی رفتار‌های اجتماعی، معامله‌گران در روز چهارشنبه انگیزه خرید خود را از دست دادند تا اکثر نمادها با صف فروش مواجه شوند.
همچنین تغییر ناگهانی رییس تامین‌اجتماعی برای بازار قابل توجه بود. تامین اجتماعی به ویژه به دلیل اهمیت فوق‌العاده شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) نقش مهمی در گردش معاملات بازار سرمایه دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است.
در معاملات هفته گذشته بازار همچنین تحت‌تاثیر تحولات بازار جهانی فلزات بود. رشد بی‌سابقه‌ بهای سرب و رسیدن آن به نرخ 2هزار و 635دلار در هر تن در کنار تقویت قیمت مس (7هزار و 748دلار)، آلومینیوم (2هزار و 697دلار) و روی (3هزار و 559دلار) از اهمیت بالای برخوردار بود که موجب شد بازگشایی نماد ملی مس در شرایط مناسبی رقم بخورد. با توجه به وضعیت این نماد و نماد‌های دیگری نظیر فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران به نظر می‌رسد بازار چاره‌ای جز تن دادن بیشتر به کاهش P/E‌ها نداشته باشد.
در هفته گذشته انتظار بازار برای عرضه سهام سیمان دشتستان به دلیل شرایط خاص بازار رخ نداد. از سوی دیگر فولاد خوزستان نیز در آستانه عرضه سهام با تغییر مدیریت مواجه شده است.
در بازار چه خبر بود؟
در گروه شرکت‌های اصل ۴۴، آلومینیوم ایران پس از انتقال ۵درصد سهام این شرکت برای واگذاری به کارگران و کارکنان شرکت اقدام به اعلام زمان مجمع شرکت کرد. در این گروه ملی مس به دنبال انتشار خبری مبنی بر توقف تولید برای تعمیرات به سرعت در اطلاعیه‌ای تاثیر این مساله بر سود سال‌جاری شرکت را رد کرد. ملی مس همچنین با احتمال برگزاری مزایده‌ای بین‌المللی برای واگذاری ۳۰ تا ۵۰درصد سهام این شرکت مواجه است. فولاد مبارکه نیز روز چهارشنبه با خبرهای مبنی بر موکول شدن زمان برگزاری مجمع شرکت به هفته پایانی تیر ماه مواجه بود.فولاد مبارکه همچنان با عرضه‌های تکمیل نشده سازمان خصوصی‌سازی مواجه است.
در گروه خودرویی مساله بنزین موجب فشار فروش بیشتر در اکثر نمادهای این گروه شده است.
این گروه علاوه‌بر مسائل گذشته همچنان با شایعات بی‌پایانی در مورد تغییرات مدیریتی مواجه است. در گروه تجهیزات، تکنوتار با استفاده از شرایط خاص بنزین درصدد تولید پمپ‌های CNG خانگی است. در گروه لبنی به نظر می‌رسد افزایش نرخ محصولات لبنی در بیش از حد ۱۰درصد اولیه محقق شده است، شرکت‌های لبنی در دو سال اخیر تغییر نرخی نداشته‌اند که تغییر نرخ کنونی تخفیف دهنده شرایط نامناسب فروش این شرکت‌ها خواهد بود.
در مجموع بازار روز چهارشنبه، بازار ضعیفی بود که شاخص در آن 84/46واحد افت کرد که سهم عمده‌ آن را نمادهای ملی مس و فولاد مبارکه بر عهده داشت.
با این افت کارنامه هفتگی شاخص به ۸/۲۲۳واحد افت رسید. شاخص بازده نقدی و قیمت نیز ۱۰۲واحد در هفته گذشته افت کرد تا نخستین هفته تابستان ۸۶ برای معامله‌گران رنگ پاییز به خود بگیرد.