علیرضا طالبی

رضا قنبریان

۱ - تحصیل اختیار خرید:

تحصیل اختیار خرید از زمان پذیرش اولین اختیار معاملات، به عنوان پر طرفدارترین استراتژی در بین سرمایه‌گذاران باقی مانده است. قبل از حرکت به سمت استراتژی‌های بازار‌های رو به رشد و رو به افول، سرمایه‌گذار باید مهارت‌های اصولی برای خرید و نگهداری اختیار خرید معاملات را درک کند. استراتژی مزبور در بازارهای رو به رشدی که به سمت رشد بالا حرکت می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه زمانی از این استراتژی استفاده می‌شود ؟ الف) سفته‌بازی به امید افزایش قیمت:

این استراتژی عمدتا از سوی سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری اولیه و کسب منافع اهرمی تحصیل اختیار خرید هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. انگیزه اولیه این دسته از سرمایه‌گذاران بهره‌مند شدن از منافع مالی حاصل از افزایش قیمت اوراق بهادار پایه است. تجربه و دقت، کلید انتخاب حق اختیار معامله (از لحاظ انقضا و یا قیمت توافقی) برای سودآوری بیشتر نتایج است. به طور کلی اختیار خریدی که در وضعیت بسیار بالاتر از قیمت قرار دارد، استراتژیی است که در آن امید به افزایش قیمت زیاد است، زیرا افزایش‌های بیشتری در قیمت سهم پایه برای رسیدن اختیار معامله به نقطه سر به سر لازم است.

ب) جانشینی برای سهم:

سرمایه‌گذار به جای خرید سهم پایه اختیار خرید را به عنوان شکلی از تضمین و با هزینه‌ای کمتر خریداری می‌نماید. به ازای مقدار سرمایه که در مقایسه با خرید سهام پرداخت نشده است، سرمایه گذار در مقابل کاهش در قیمت سهم پایه اختیار خرید مربوطه، بیمه شده است و می‌تواند این مبلغ را در جایی دیگر سرمایه‌گذاری کند. این دسته از سرمایه‌گذاران عموما به سرمایه‌گذاری در تعداد خاصی از سهام پایه که بر روی آنها اختیار خرید صادر شده علاقه‌مند هستند (برای مثال، خواهان تحصیل اختیار خریدی برای ۱۰۰ سهم می‌باشند). این سرمایه‌گذاران با نگهداری اختیار خرید حق خرید تعداد مشابهی سهم را در هر زمانی قبل از سررسید و به قیمت توافقی تعیین شده خواهند داشت.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه شود این است که دارندگان اختیار معامله از منافع حقوق صاحبان سهام نظیر حق رای، دریافت سود نقدی و.... بهره‌مند نمی‌شوند. برای به دست آوردن منافع مذکور، دارنده اختیار معامله باید حق خود را اعمال کرده و مالکیت سهم پایه را به‌ دست آورد.

منبع: alirezatlb@yahoo.com

Rezaghanbarian@yahoo.com