گروه بورس - مجید اسکندری: وزیر صنایع در مراسم کلنگ زنی طرح یکصد هزار تنی روی گفت: در سال‌های گذشته به صورت جدی در بخش تولید فلزات سرمایه‌گذاری نشده و در این زمینه با عقب‌ ماندگی زیاد مواجه هستیم. وزیر صنایع در مراسم کلنگ‌زنی پروژه تولید روی یکصد هزار تنی روی با بیان این مطلب گفت: در بخش فولاد، دولت گذشته حتی به اهداف برنامه سوم هم نرسید اما دولت فعلی تصمیم دارد، طرح‌های جامع فولاد، آلومینیوم، مس و سرب و روی که از قبل وجود داشته، تعریف و پیاده‌سازی کند تا از این طریق، عقب‌ماندگی گذشته جبران شده و شاهد جهش در برنامه چهارم باشیم.

دلایل تاخیر

طهماسبی در خصوص تاخیر در اجرای پروژه یکصد هزار تنی روی گفت: شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که وارد حوزه سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌شوند با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری در مورد آن به دلیل برخی مشکلات موجود با تاخیر مواجه می‌شوند که یکی از دلایل آن، عدم توجه به سرمایه‌گذاری در این زمینه است که به آن اشاره شد و دلیل دیگر نیز عدم وجود تکنولوژی پیشرفته استحصال روی از خاک بود، زیرا تکنولوژی که تاکنون از آن استفاده می‌شد، تنها قادر بود از خاک با عیار بالا، روی استحصال کند. اما در تکنولوژی فعلی، از خاک‌های با عیار پایین نیز استفاده می‌شود.

استفاده بهینه از خاک

وی افزود: صنعت روی یک صنعت استراتژیک است که کشور ما با تولید ۱۲۵هزار تن روی، مقام بیست و دوم را در دنیا دارا است. متاسفانه تولید روی در کشور ما در واحدهای کوچک با بازدهی پایین صورت می‌گیرد که این واحدها نیز وابسته به خاک با عیار بالا هستند. این امر موجب می‌شود که پس از پایان عمر مفید معدن انگوران، چرخه تولید این فلز با مشکل مواجه شود.

وزیر صنایع ادامه داد: با توجه به اینکه نگاه ما به سرمایه‌گذاری صد در صدی بخش‌خصوصی در این صنعت است، باید بتوانیم از خاک با عیار پایین استفاده کنیم و اگر سرمایه‌گذاری جدیدی در این بخش انجام شود، می‌توانیم از معادن بزرگی مانند مهدی‌آباد نیز بهره ببریم.

طهماسبی سپس گفت: داشتن معدن انگوران که از معادن منحصر به فرد در دنیا است، نباید موجب شود که ما خاک عیار پائین را دور بریزیم و باید بتوانیم از خاک معدنی سولفوره و اکسیده نیز استفاده کنیم و بازدهی و راندمان کار را افزایش دهیم.

یک شروع تاریخی

وزیر صنایع و معادن با اشاره به حمایت سازمان توسعه و نوسازی گفت: ما در حال حاضر شاهد تاسیس واحدی هستیم که مطابق با آخرین تکنولوژی موجود است و موجب می‌شود، سال‌ها معدن انگوران به حیات خود ادامه دهد، بنابراین، فعالیت این پروژه یک شروع تاریخی در صنعت سرب و روی کشور خواهد بود.

وی افزود: برای راه‌اندازی

هر چه سریع‌تر این واحد صنعتی نباید درگیر بوروکراسی تامین منابع مالی شویم و با اهتمام هر چه بیشتر در راه‌اندازی سریع‌تر این واحد صنعتی تلاش کنیم.

طهماسبی خاطرنشان کرد: با افتتاح این کارخانه و تولید ۲۵۰هزار تن روی، رتبه ایران از ۲۲ به رتبه ۱۵تا ۱۷ ارتقا خواهد یافت.

وی اظهار امیدواری کرد: با قولی که از سهامدار عمده بخش‌خصوصی گرفتیم، این پروژه سه سال به طول می‌انجامد و به بزرگ‌ترین کارخانه تولید روی خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

۳۵۰میلیون دلار ارزآوری

در ادامه مراسم، عبداللهی نماینده شهرستان ماهنشان با تشکر از حمایت وزیر صنایع گفت: طرح ۱۰۰هزار تنی تولید روی معادل ۳۵۰میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت و محور برنامه‌های ما باید رشد تولید و توزیع عادلانه درآمدها باشد.وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های فولاد و سیمان ماهنشان و پروژه یکصد هزار تنی روی گفت: با اجرای این پروژه‌ها شاهد حدود ۳۵۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در استان زنجان هستیم و برآورد می‌شود. میزان فروش آنها ۶۸۰میلیارد تومان باشد که با احتساب ۲۰درصد سود، معادل ۱۳۶میلیارد تومان سود ایجاد خواهد شد.

آمادگی ورود به صنایع پتروشیمی و نیروگاهی

همچنین در این مراسم مهندس قنبری، مدیرعامل گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران گفت: تا ده سال قبل در ایران شمش روی تولید نمی‌شد و از منابع خارجی تامین می‌شد و شاهد صدور ماده معدنی خام به خارج از کشور بودیم. اما در حال حاضر به اندازه سه برابر مصرف داخلی، در کشور روی تولید می‌شود که ۷۰درصد آن مطابق با استانداردهای جهانی است و این امر با سرمایه‌های مردمی و تلاش بخش‌خصوصی صورت گرفته است. وی با تشکر از وزیر صنایع گفت: گروه توسعه معادن روی ایران در آغاز دومین دهه فعالیت خود، آمادگی خود را برای مشارکت در صنایع مس، پتروشیمی و صنایع نیروگاهی به عنوان بازویی قدرتمند در کنار دولت، اعلام می‌کند.

قنبری در گفت‌و‌گویی اختصاصی با خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص سرنوشت معدن انگوران گفت:‌ این معدن توسط دولت به گروه توسعه معادن روی واگذار شده اما ابلاغ رسمی آن دچار بروکراسی درازمدتی شده است.وی افزود: پس از تخریب دیواره معدن، خسارت زیادی به معدن وارد شده که هنوز مورد ارزیابی این شرکت قرار نگرفته است. اما امیدواریم با اقدامات اخیر، هر چه زودتر این معدن به بخش‌خصوصی واگذار شود.

قنبری سپس گفت: با وجود ده برابر شدن قیمت خاک، سود چندانی نصیب شرکت بهره‌بردار معدن انگوران نشده است که این موضوع می‌تواند در واگذاری این معدن به بخش‌خصوصی مورد توجه قرار گیرد.