گروه بورس- مهتاب‌رحمتعلی: در آستانه برگزاری مجمع سالانه شرکت ایران‌خودرو، بازار سازی سهام این شرکت از روز گذشته به مدت دو ماه آغاز شد. این در حالی است که ۱۳۷هزار سهامدار ایران‌خودرو در انتظار مجمعی هستند که به نظر بسیاری از کارشناسان سود در خور توجه‌ یکی از بزرگترین شرکت‌های خودرویی کشور به سهامداران را نمی‌دهد.

با اینکه سود هر سهم سال ۸۵ این شرکت در تاریخ‌های ۳اردیبهشت ماه، ۱۴مرداد ماه، ۲۱آذر ماه ۸۵ مبلغ یک‌هزار و ۲۰۴ریال اعلام شده بود، این شرکت ۵۵۳ریال سود برای هر سهم در پایان سال محقق کرد.

شرکت دلایل تعدیل بزرگ خود را ناشی از کاهش فروش به دلیل عدم شناسایی تولید و فروش شرکت ایران‌خودرو خراسان و کاهش تولید، افزایش هزینه‌های عملیاتی به دلیل افزایش نرخ برابری یورو، کاهش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل کاهش شرکت‌های سرمایه‌پذیر و در نهایت افزایش سرمایه عنوان کرد.

بر این اساس میزان سود تقسیمی شرکت ۹۰درصد سود قابل تقسیم سال ۸۵ اعلام شد که حدود ۵۰تومان از سود محقق شده است اما کارشناسان معتقدند DPS ایران‌خودرو حدود ۴۰تومان خواهد بود.

این در حالی است که به عقیده فعالان بازار، قیمت سهام شرکت پس از برگزاری مجمع و بازگشایی نماد به واسطه تقسیم سود نقدی افت خواهد کرد.

به هر حال آنچه مسلم است وضعیت سودآوری فعلی شرکت، میزان بدهی‌های سنگین و .... نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیقی دارد و با بازارگردانی شاید کوتاه مدت یا حتی میان‌مدت بتوان بازار را به تعادل رساند، اما بازار در بلندمدت راه و مسیر خود را پیدا می‌کند.

محمدمهدی ناسوتی‌فرد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در حالی که سه سال پیش سهام ایران‌خودرو برترین شرکت بورس را از نظر ارزش بازار بود، اکنون شرایط مناسبی ندارد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت بازارگردانی سهام این شرکت که توسط بازارساز به صورت یک‌میلیون سهم در روز تعیین و از هر کد معاملاتی تنها پنج‌هزار سهم اعلام شده، اظهار داشت: این نوع بازارگردانی موفقیت‌آمیز نخواهد بود، چرا که با این کار تنها مشکل سهامداران خرد حل می‌شود، ولی شرکت‌های بزرگ که سهام زیادی دارند، به جایی نخواهند رسید.

وی گفت: سهام ایران‌خودرو پس از بازگشایی نماد احتمالا پیش از سود تقسیمی کاهش قیمت را شاهد است.

ناسوتی‌فرد حجم بدهی‌های ایران‌‌خودرو را چندین برابر سرمایه شرکت عنوان کرد.

بنابراین گزارش نسبت‌های نقدینگی ایران‌خودرو شامل نسبت‌های جاری و آنی برای سال ۸۵ به ترتیب معادل ۵۳۹/۰ و ۳۴۲/۰ برآورد شده است.

همچنین نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام شرکت نیز ۴۹/۷ است بر همین اساس شرکت معتقد است رشد هزینه‌های شرکت که سود شرکت را تعدیل کرده، منجر به افزایش دارایی‌های شرکت شده است و ارزش دارایی شرکت نیز افزایش داشته است.

بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه نیز به خبرنگار ما گفت: با اینکه صنعت خودرو در کشور ما دارای اشتغالزایی بالایی است، اما در ذات دارای ارزش زیادی برای کشور نیست.

به عقیده وی ما در زمینه صنعت خودرو صاحب سبک نیستیم.

وی ساختار اقتصادی ایران‌خودرو را در طول ۶ و ۷ سال اخیر دچار مشکل مالی و نقدینگی دانست.

به عقیده وی با اینکه ایران‌خودرو در سطح، گسترش زیادی داشته اما عمق فعالیت عملیاتی آن قابل پذیرش نیست.

وی با اشاره به اعتقاد بازار در این زمینه که عمر صنعت خودرو با ساز و کار فعلی به پایان رسیده تصریح کرد: اکنون در تمام دنیا صنایع خودروسازی با یکدیگر ادغام شده‌اند اما در ایران این صنایع به صورت مجزا و کم بنیه به کار خود ادامه می‌دهند.

وی همچنین یکی دیگر از دلایل موفقیت صنعت خودرو در جهان را بحث لیزینگ دانست که این موضوع در ایران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است.

به‌گفته وی هیچگاه در دنیا لیزینگ‌ها با کمبود منابع مالی روبه‌رو نمی‌شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: ایران خودرو باید اصلاح ساختار شود تا با به دست آوردن ارزش واقعی سهم، سودآوری خود را بالا ببرد. به عقیده وی بازارگردانی سهام به طریقی که اکنون برای ایران خودرو آغاز شده تا به حال موثر نبوده و نخواهد بود.

بنابراین گزارش بازارگردانی سهام ایران‌خودرو در شرایطی آغاز شده که هنوز زمان برگزاری مجمع این شرکت اعلام نشده است.

این موضوع خود پرسش‌هایی در میان سهامداران شرکت ایجاد کرده که چرا در آستانه برگزاری مجمع، بازارگردانی سهم آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ما در اولین روز بازارگردانی با سه میلیون و ۳۰۰هزار صف فروش مواجه بوده است. سهام ایران‌خودرو که روز چهارشنبه یک هزار و ۹۳۵ ریال قیمت داشت، در روز شنبه همراه با اولین تجربه بازارگرانی اخیر شرکت با افت ۳۸ ریالی روبه‌رو بود و قیمت آن به یک هزار و ۸۹۷ ریال رسید.