فارس- از ۱۰۷ شرکتی که تا هفته گذشته مجمع سالانه برگزار کرده‌اند، شرکت‌های فرآوری مواد معدنی با ۷۰۰ تومان و شیشه قزوین با یک ریال بیشترین و کمترین سود را به سهامداران در مجمع سالانه پرداخت کرده‌اند.

شرکت‌های بورسی با توجه به وضعیت تولید و فروش و حاشیه سود و دیگر عوامل برای هر سال مالی رقمی را به عنوان سود هر سهم پیش‌بینی می‌کنند و براساس شرایط درون و برون سازمانی، عملکردی را در رابطه با پوشش و تحقق یا عدم پوشش سود اعلامی به دست می‌آورند (EPS محقق شده) و با سود محقق شده نسبت به برگزاری مجمع سالانه اقدام می‌کنند تا بعد از تصویب‌های صورت‌های مالی سهامداران (خصوصا مالکان عمده)، نسبت به تعیین سود سالانه محقق شده به ازای هر سهم تصمیم‌گیری کنند. براساس سیاست‌های اعلام شده هیات‌مدیره شرکت‌ها و بنابر نظر سهامداران، مبلغی به عنوان سود پرداختی (DPS) در مجمع تصویب می‌شود تا براساس قانون تجارت حداکثر ۸ ماه بعد از برگزاری مجمع سالانه سود سهام توزیع شود.

با توجه به این مطالب،‌ شرکت‌های بورسی نسبت به تصویب پرداخت مبالغی از سود اقدام می‌کنند که بررسی‌های فارس از ۱۰۷ شرکتی که از ابتدای سال تا هفته گذشته مجمع سالانه برگزار کرده‌اند، نشان می‌دهد شرکت‌های فرآوری مواد معدنی با ۷۰۰ تومان و شیشه قزوین با یک ریال، بیشترین و کمترین رقم پرداختی سالانه به سهامداران در مجمع سالانه را تاکنون پرداخت کرده‌اند. در این میان ذکر این نکته ضروری است که بیشترین و کمترین سود پرداختی صرفا به معنای مزیت یا عیب شرکت‌ها نیست و به سود پیش‌بینی شده و دیگر عوامل، هر سهم بستگی دارد.

بیشترین پول پرداختی

براساس این گزارش، شرکت‌ فرآوری مواد معدنی با تصویب ۷۰۰تومان سود قابل توزیع سالانه در میان ۱۰۷ شرکتی که از ابتدای سال تاکنون مجمع برگزار کرده‌اند، عنوان بیشترین پول پرداختی به سهامداران را داراست. بعد از شرکت فرآوری مواد معدنی، شرکت سیمان قائن با ۵۱۰ تومان و کالسمین با ۵۰۰ تومان مبلغ پرداختی در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند. این در حالی است که شرکت‌های ایران دارو با ۴۰۰ تومان، البرز دارو با ۲۰۰ تومان و شرکت‌های تکین‌کو، دارویی رازک و دارویی اکسیر هر کدام با ۱۶۰ تومان، آذریت با ۱۵۰تومان و گل گهر با ۱۴۸ تومان از جمله شرکت‌هایی بودند که با توجه به سود محقق شده و قیمت سهام اقدام به پرداخت بیشترین مبلغ به سهامداران کرده‌اند.

کمترین پول پرداختی

از شرکت‌های که کمترین رقم سود پرداختی را در مجمع سالانه تصویب کرده‌اند، نشان می‌دهد که شیشه قزوین با یک ریال، کمترین سود سالانه را به سهامداران خواهد پرداخت که این رقم در نوع خود عجیب به نظر می‌رسد. شرکت‌های فجر سپاهان با ۲۰ریال، پارس پامچال ۴۵ ریال، فXرآورده‌های نسوز پارس و کاشی الوند هر یک با ۵۰ ریال، فروسیلیس ایران، چرخشگر و سرمایه‌گذاری غدیر هرکدام با ۷۰ ریال سود پرداختی از دیگر شرکت‌های بورس هستند که کمترین سود را به سهامداران تصویب کرده‌اند.