علیرضا طالبی
رضا قنبریان
2 - تحصیل اختیار فروش:
تحصیل اختیار فروش می‌تواند ابزاری ایده‌آل برای سرمایه‌گذارانی که خواهان بهره‌مندی از حرکت سهم به سمت پایین هستند، باشد‌. قبل از پرداختن به استراتژی‌های روبه افول پیچیده‌تر سرمایه‌گذاران می‌بایست اصول بنیادین خرید و نگهداری اختیار فروش را فرا بگیرند‌.
بازار اختیار معامله : رو به افول

چه زمانی از این استراتژی استفاده می‌شود‌؟
خرید اختیار فروش بدون اینکه مالکیت سهم پایه را داشته باشیم، استراتژی جهت‌داری است که عموما برای سفته‌بازی در بازارهای رو به افول مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. این گروه از سرمایه‌گذاران به سبب استفاده از خاصیت اهرمی، بازدهی بیشتری از سرمایه‌گذاری اولیه‌شان به دست می‌آورند‌. تحصیل اختیار فروش می‌تواند به عنوان بدیلی برای واگذاری سهام به کار برده شود‌. تجربه و دقت، کلید انتخاب حق اختیار معامله (تاریخ سررسید و یا قیمت توافقی‌) برای کسب بازدهی بیشتر است.
به طور کلی‌، هنگام قرار داشتن در وضعیت بالای قیمت استراتژی‌های رو به افول‌تر تحصیل می‌شوند‌، زیرا برای رسیدن به نقطه سر‌به‌سر بایستی کاهش‌های بیشتری در قیمت سهم پایه رخ دهد.
منافع این استراتژی کدامند ؟
‌در بازارهای رو به افول، تحصیل اختیار فروش بدیل اهرمی را در مقایسه با فروش استقراضی سهام پایه ارائه نموده و ریسک بالقوه کمی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. همانند تحصیل اختیار خرید، سرمایه‌گذاری که اختیار فروش را از قبل خریداری و نگهداری نموده است‌، ریسک مالی محدودی را در مقایسه با ریسک نامحدودتر فروش استقراضی کسب کرده است‌. تحصیل اختیار فروش اغلب به سرمایه پرداختی کمتری در مقام مقایسه با سپرده لازم برای ایجاد موقعیت فروش استقراضی سهم، نیاز دارد‌. به‌رغم شرایط بازار‌، تحصیل اختیار فروش هرگز نیازی به وجود تقاضای نهایی ندارد‌. چنانچه قرارداد سودآور باشد‌، اهرم فزاینده می‌تواند به درصد بالاتر سود منجر گردد.
سرمایه‌گذار در مقابل دریافت منافع، چه ریسکی را متحمل می‌شود ؟
* حداکثر سود: تنها با کاهش قیمت سهام تا نقطه صفر حاصل می‌شود.
* حداکثر زیان: به وجوه پرداخت شده برای اختیار محدود می‌شود.
* حداکثر سود در تاریخ سررسید: قیمت اختیار فروش در نقاطی که قیمت سهم زیرنقطه سربه‌سر قرار دارد- قیمت سهم در سررسید- قیمت توافقی
حداکثر مقدار سود به کاهش بالقوه سهم تا پایین‌تر از نقطه صفر محدود می‌شود. عموما وضعیت زیر‌قیمت در تاریخ سررسید به اندازه ارزش ذاتی آن بها دارد‌. اگرچه زیان بالقوه از قبل تعیین شده است که می تواند تا ۱۰۰‌درصد قیمت پرداخت شده برای اختیار فروش باشد‌. به هر حال انگیزه سرمایه‌گذار برای خرید اختیار فروش، منافع بالقوه را در برابر زیان بالقوه متوازن می کند‌.
نقطه‌ سربه‌سر درسررسید= قیمت توافقی- مبالغ پرداخت شده برای خرید اختیار فروش
هرگاه قبل از تاریخ سررسید، قیمت بازار قرارداد ارزش زمانی کافی داشته باشد‌، نقطه سر‌به‌سر می‌تواند در حداکثر قیمت سهم رخ دهد.
alirezatlb@yahoo.com
rezaghanbarian@yahoo.com