گروه بورس - مجید اسکندری: شرکت تولیدی تیزرو (سهامی عام) استراتژی‌های جدید خود را اعلام کرد. مهندس محمد نقیب‌زاده مدیر عامل شرکت تیزرو در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه این شرکت گفت: تیزرو نماینده انحصاری هوندا موتورز ژاپن است که با بیش از ۳۰ سال سابقه، جزو اولین تولیدکنندگان موتورسیکلت در ایران به شمار می‌رود که در‌حال‌حاضر ۲۱درصد سهام آن شرکت هوندای ژاپن، ۷۶درصد متعلق به بنیاد مستضعفان و سه درصد نیز به سهامداران حقیقی و حقوقی دیگر تعلق دارد.

وی افزود: محصولات تیزرو تاکنون با مارک هوندا عرضه می‌شد که این محصولات متناسب با استانداردهای هوندا بوده و این شرکت تنها تولید‌کننده داخلی دارای شبکه خدمات پس از فروش و شبکه منسجم فروش در سراسر کشور است.

نقیب زاده سپس با اشاره به افزایش تعداد تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور گفت: تیزرو تا دهه ۷۰ سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار داشت اما پس از آن با صدور موافقت‌های اصولی متعدد، تعداد تولیدکنندگانی که محصولات خود را با قطعات بی‌کیفیت وارداتی و قیمت نازل عرضه می‌کردند، افزایش یافت که این مساله به کاهش سهم تیزرو از بازار منجر شد.

وی توضیح داد: محصولات تیزرو شناخته شده و دارای بهترین کیفیت است و سایر تولیدکنندگان تلاش می‌کنند به نوعی خود را به تیزرو منتسب کنند.

دستیابی به بازارهای بین‌المللی

مدیرعامل تیزرو در ادامه گفت: از سال گذشته احساس کردیم که شرکت می‌تواند به جایگاه بین‌المللی دست یابد و با ایجاد بستر مناسب برای کسب دانش فنی تولید در ایران اقدام کند.

از سوی دیگر شرکت به لحاظ عمق فعالیت مهندسی، جایگاهی به عنوان مرجع استانداردها در ایران دارد. بنابراین استراتژی شرکت به سمت کسب سهم بیشتری از بازار و صادرات به کشورهای هدف سوق یافت و سال گذشته با توجه به اقبال بازار اولین تولیدکننده

مورد توجه کشورهای همجوار بودیم.

وی سپس گفت: شرکت هوندا محدودیت‌‌های زیادی برای ما قائل می‌شد و اجازه صادرات به ما نمی‌داد اما تیزرو به صورت رسمی اعلام کرد که این محدودیت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و بنا دارد با صدور تولیدات، فعالیت خود را توسعه دهد.

ایجاد سبد محصولات

نقیب‌زاده سپس استراتژی‌های جدید شرکت را مورد توجه قرارداد و گفت: ایجاد سبد محصولات، نگاه ویژه به صادرات، افزایش ظرفیت تولید محصولات و عمق بخشیدن به ساخت داخل و افزایش ظرفیت تولید قطعات مهمترین استراتژی‌های شرکت برای رسیدن به اهدافی چون ارتقای سطح دانش مهندسی، فعالیت‌های تحقیق و توسعه و توسعه نیروی انسانی متخصص است.

مدیرعامل تیزرو ادامه داد: این شرکت ایجاد سبد محصول مناسب را به عنوان اصل اول در استراتژی کسب و کار قرار داده، به گونه‌ای که تولید صاحب‌نام‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات دنیا را در این مجموعه در دستورکار خود قرار داده است. همچنین با ارائه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب بنا دارد با توسعه شرکت، ظرف سه سال سهم خود را از ۱۰درصد به ۲۰درصد ارتقا دهد و با تولید حدود ۲۰۰هزار دستگاه، نیاز بازارهای داخلی و خارجی را تامین کند.

تولید انجین ایرانی

وی سپس از تولید موتورسیکلتی با انجین ایرانی در شرکت تیزرو خبر داد و گفت: تولید موتورسیکلت CG ۱۲۵ با انجین وارداتی که قدیمی بود متوقف و تولید آن با انجین جدید که از تکنولوژی بالاتر و آلایندگی کمتری برخوردار است، آغاز شده است.

این انجین دارای استاندارد یورو ۲ است که با به کارگیری آن، قیمت موتورسیکلت ۵۰درصد کاهش می‌یابد و تا پایان سال‌جاری با مارک تیزرو وارد بازار خواهد شد.

همچنین برای اولین بار موتورسیکلت‌های جدید اسپرت (با حجم کمتر از ۲۵۰ سی‌سی) در شرکت تیزرو تولید خواهد

شد.

نقیب‌زاده با بیان اینکه تیزرو شرایط لازم را برای توسعه فعالیت در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: استراتژی شرکت، سرمایه‌گذاری مستقیم در تیزرو نیست بلکه بنا داریم تولیدکنندگان را تقویت کنیم تا سهم تولید قطعات را افزایش دهند.

برنامه افزایش سرمایه

مدیرعامل تیزرو همچنین از برنامه افزایش سرمایه شرکت خبر داد و گفت: به منظور توسعه فعالیت‌های سخت‌افزاری برنامه افزایش سرمایه به سهامدار عمده پیشنهاد شده که در حال بررسی مصوبات مربوطه است.

از سوی دیگر با انجام اقدامات

یاد شده، سهم فروش و بازدهی شرکت افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود که تیزرو ظرف سال‌های آتی از سود مناسب برخوردار خواهد شد.

وی از پیچیدگی‌های فعالیت‌های برون‌مرزی، عملیات بازرگانی، ثبت و سفارش کالا و گشایش اعتبار به عنوان مشکلات موجود بر سر راه شرکت یاد کرد و اظهار امیدواری کرد، مسوولان مربوطه در جهت حمایت از تولیدکنندگان این موانع را برطرف کنند.

نقیب‌زاده در پایان از تولید روغن موتور ویژه موتورسیکلت در شرکت تیزرو خبر داد و گفت: این محصول انحصاری تحت لیسانس ژاپن در این شرکت تولید می‌شود و می‌تواند جایگزین مناسبی برای روغن موتورهای موجود باشد.