محصولات فولاد مبارکه شامل ورق گرم، ورق سرد و محصولات پوشش‌دار می‌باشد که ورق‌های سرد نسبت به ورق‌های گرم از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و عمدتا در صنایع خودروسازی استفاده می‌شوند. پیش‌بینی فروش

درآمد حاصل از فروش شرکت برای سال مالی جاری بیش از ۲۷هزار و ۹۲۷میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که ۶۸درصد آن مربوط به فروش محصول ورق گرم است، قیمت فروش این ورق برای کل سال با میانگین نرخ ۵۷۴۳ریال به ازای هر کیلو در نظر گرفته شده است و در سه ماهه اول سال‌جاری، به مبلغ ۵۴۸۵ریال به فروش رفته است که دلیل آن پیش‌فروشی است که با نرخ‌های زمستان سال ۸۵ صورت گرفته و در سه ماهه اول سال‌جاری در حساب‌های فولاد مبارکه ثبت شده است.

با توجه به اینکه همچنان فروش شرکت در سال‌جاری به صورت سلف صورت می‌گیرد، این انتظار وجود دارد که در سه ماه دوم سال‌جاری فروش شرکت براساس نرخ‌های بهار صورت گیرد که متوسط نرخ ورق گرم طی سه ماهه اول‌ سال‌جاری حدود ۶۳۰۰ریال به ازای هر کیلو بوده و در سه ماهه تابستان هم به ۶۸۰۰ریال به ازای هر کیلو نیز رسیده است.

۳۰درصد از کل فروش شرکت مربوط به فروش محصولات سرد است که نرخ فروش آنها برای کل سال ۶۳۳۰ریال به ازای هر کیلو در نظر گرفته شده است و مانند ورق‌های گرم فروش سه ماه اول سال‌جاری با نرخ‌های زمستان سال گذشته یعنی ۵۹۹۰ریال ثبت شده است که نرخ این محصول نیز در سه ماهه ابتدای سال‌جاری حدود ۶۵۰۰ریال و در‌حال‌حاضر ۶۹۰۰ریال است. پس فروش واقعی شرکت فولاد مبارکه در ۳ماهه دوم و سوم سال‌جاری تفاوت فاحشی با سه ماهه اول سال خواهد داشت و قیمت‌های ورق در پاییز حدود فروش شرکت را در کل سال مشخص خواهد کرد. اگر قیمت‌های ورق در پاییز امسال، به‌گونه‌ای رقم بخورد که میانگین قیمت فروش ورق‌گرم برای نه ماه اول سال‌جاری ۶۴۰۰ریال و برای ورق سرد به طور میانگین ۶۷۰۰ریال باشد، کل فروش در سال ۸۶ با توجه به پیش‌بینی فروش محصولات پوشش‌دار که پیش‌بینی شرکت با قیمت‌های کنونی آن تفاوتی ندارد، می‌تواند به بیش از ۲۹هزار و ۳۷۹میلیارد ریال برسد و این در حالی است که پیش‌بینی فروش کنونی شرکت ۲۷هزار و ۹۲۷میلیارد ریال است که تفاوتی در حدود ۱۴۵۲میلیارد ریال (معادل ۵درصد) را نشان می‌دهد.

بهای تمام شده

از مجموع بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت در سال ۸۵ معادل ۵۰درصد آن مربوط به خرید مواداولیه و ۴۶درصد سربار بوده است که ۳۰درصد از هزینه‌های خرید مواداولیه مربوط به سنگ‌آهن است. در آخرین پیش‌بینی شرکت، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۱۷۸۱۲میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که با توجه به نرخ‌های جدید سنگ‌آهن و هزینه حمل به نظر می‌رسد هزینه مواد مستقیم مصرفی در مجموع ۳۰۰میلیارد ریال و هزینه سربار ۸۰۰ میلیارد ریال بالاتر از حد واقعی آن در نظر گرفته شده است.

پیش‌بینی EPS

پس اگر فروش شرکت ۲۹هزار و ۳۷۹میلیارد ریال و بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز ۱۷۰۰۰میلیارد ریال تحقق پیدا کند با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها سود هر سهم شرکت می‌تواند به ۵۳۶ریال بالغ شود. از مجموع هزینه‌های عمومی و اداری شرکت در سال ۸۵ معادل ۱۰۲۲میلیارد ریال تحت عنوان سهم صندوق بازنشستگی از محل فروش محصولات بوده است و با توجه به اینکه در شهریور ماه ۴۰درصد از سهام شرکت فولاد مبارکه واگذار می‌شود، عملا تا پایان سال درصد مدیریتی دولت در این شرکت از میان می‌رود و انتظار می‌رود که این بخش از هزینه در سال ۸۶ حذف شود که در صورت وقوع چنین امری حداقل ۶۴ریال به سود هر سهم برای سال مالی ۸۶ افزوده خواهد شد.

منبع: آریا سهم