برگزاری نخستین کارگاه آموزشی ارتقای شفافیت اطلاعاتی

سنا- نخستین دوره کارگاه آموزشی ارتقای شفافیت اطلاعاتی و گزارشگری مالی با حضور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. در این دوره آموزشی که روز سه‌شنبه با حضور مدیران مالی برخی از شرکت‌ها و در سالن اجتماعات ساختمان حافظ برگزار شد، دکتر سید «علی حسینی» علاوه بر ارائه گزارش اجمالی از تحولات اخیر بازار اوراق بهادار کشور، به تشریح جایگاه و اهمیت اطلاعات مالی و افشای مناسب در بازار سرمایه پرداخت.

وی گفت: با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار وظایف اجرایی بر عهده شرکت‌های بورس و نهادهای مالی و وظایف نظارتی در دو سطح بر عهده شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد وظایف معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران این سازمان افزود: این معاونت سه فعالیت عمده نظارت بر بازار اولیه، نظارت بر ناشران بورسی و غیر بورسی از حیث افشای اطلاعات کافی و نظارت بر عملکرد بورس‌ها را بر عهده دارد.

دکتر حسینی با بیان اینکه مسوولیت هیات همکاری سازمان بورس با حرفه حسابداری و حسابرسی به معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران این سازمان محول شده است، اظهار داشت: در این هیات چهار کمیته تدوین استاندارد، پذیرش موسسات، کمیته کنترل کیفیت و کمیته آموزش تشکیل شده است که اخیرا نتایج فعالیت‌های این هیات در اختیار عموم قرار گرفته است.

وی هدف اصلی معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار را ارتقای شفافیت اطلاعاتی و ارتقای سلامت معاملات اعلام کرد و گفت: ارائه اطلاعات صحیح و منصفانه با سرعت مناسب از طریق یک مرجع رسمی به عموم سرمایه‌گذاران از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در بازار سرمایه برخوردار است.

وی تصریح کرد: وجود اطلاعات صحیح و کافی در بازار باعث خواهد شد که قیمت‌های تابلو و قیمت بورس به ارزش ذاتی سهم نزدیک‌تر شود که این امر کارایی بازار را افزایش می‌دهد.

دکتر حسینی با بیان اینکه با بالا رفتن کارایی، اعتماد در بازار افزایش خواهد یافت، افزود: در چنین شرایطی، شرکت‌ها با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان منابع مالی مورد نیاز خود را تامین خواهند کرد و سرمایه‌گذاران نیز در یک فضای کم ریسک حضور یافته و به راحتی برای خرید سهام شرکت‌ها، تصمیم‌گیری می‌کنند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: وجود بازار مالی کارا منجر به انباشت سرمایه، رشد اقتصادی و تکنولوژی و در نهایت باعث افزایش رفاه مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه در جهان شرکت‌ها را به لحاظ کیفیت افشای طبقه‌بندی می‌کنند، گفت: شرکت‌هایی که علاوه بر ارائه اطلاعات مورد نیاز بازار، اطلاعات اختیاری و نحوه ارتباط خود با سرمایه‌گذاران را منتشر می‌کنند از مزیت‌ها و امکانات بیشتری در بازار بهره ببرند.

دکتر حسینی خاطر نشان کرد: در همین راستا، بورس اوراق بهادار تهران به تازگی رویه ارتباط سرمایه‌گذاران بورس مالزی را در اختیار فعالان بازار قرار داده است تا شرکت‌ها بتوانند در این امر فعال‌تر عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این رتبه‌بندی ۲۰ شرکت برتر در دوره‌های سه ماهه منتشر می‌شد، اظهار داشت: اما از این پس رتبه‌بندی تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در اختیار بازار قرار خواهد گرفت تا سرمایه‌گذاران از وضعیت تمامی شرکت‌ها مطلع شوند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از مکاتبات این سازمان با بانک مرکزی خبر داد و گفت: در آینده تخصص اعتبار به شرکت‌ها بر اساس رتبه‌بندی و افشای اطلاعات آنها انجام خواهد شد.

در ادامه این نشست، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان، رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی، رییس اداره امور بورس‌ها و بازارها و مدیر پیگیری تخلفات سازمان به ترتیب ضوابط و الزامات موجود در خصوص شرایط عرضه اوراق بهادار و افزایش سرمایه شرکت‌ها، نحوه افشای مناسب اطلاعات توسط ناشران، اطلاعات نهانی مدیران و محدودیت‌های ناظر بر معاملات متکی به این اطلاعات و لزوم توجه ویژه مدیران شرکت‌ها و حسابرسان به رعایت دقیق مقررات ناظر بر فعالیت آنها را مطرح و به تشریح موضوعات فوق پرداختند.

این کارگاه‌های آموزشی به طور مستمر هر هفته با دعوت از تعدادی از مدیران ارشد مالی شرکت‌های بورسی برگزار خواهد شد.