بازار در مدار تعادل

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد مقاومت معامله‌گران در برابر عرضه‌ها و بازگشت نسبی جو تعادل به بازار بود. در معاملات دیروز تلاش ابتدای وقت معامله‌گران برای عرضه سنگین سهام دارای صف خرید، گریبان‌گیر دو نماد فولاد مبارکه و فولاد خوزستان شد. صف خرید فولاد مبارکه که در ابتدای بازار کمتر از ۳۰میلیون سهم بود، با عرضه قابل‌ملاحظه ۸/۱۴میلیون سهمی مواجه شد. این عرضه اما سبب تشویق معامله‌گران برای خرید سهام مبارکه شد و با ورود درخواست‌های جدید به تعداد ۴۰میلیون سهم، صف خرید مبارکه از ۶۷میلیون سهم گذشت تا نماد مبارکه از روند فروریزی صف‌های خرید به دور بماند. مقاومت مبارکه سبب بازگشت روحیه خرید در بازار شد و فولاد خوزستان نیز پس از برخورد ساده با ۸۰۰هزار عرضه، شاهد افزایش چشمگیر صف خرید به بیش از ۳۱میلیون سهم شد، تا بازار پس از دو روز عرضه‌های سنگین، شاهد مقاومت تقاضاها باشد. از سوی دیگر، اعلام زمان تسویه معامله عمده مس می‌تواند به کاهش عرضه‌ها و بازگشت تعادل به بازار کمک کند.

در بازار دیروز رونق ۲ماهه اخیر بورس و افزایش حجم دادوستدها موجب شد تا شرکت بورس اوراق‌بهادار نیز تعدیل مثبت در عایدی این شرکت را اعلام کند که نکته دلگرم‌کننده‌ای برای سهامداران این شرکت به شمار می‌رود.

عایدی هر سهم (EPS) شرکت بورس البته با احتیاط کامل از ۲۰۲ریال به ۲۲۲ریال افزایش یافته است.

در معاملات دیروز در گروه فلزی بازار جهانی فلزات شاهد رشد اندک قیمت‌ها بود که البته تاثیری بر وضعیت نمادهای وابسته به مس، روی و آلومینیوم نداشت. نماد ملی مس دیروز نیز شاهد عدم معامله بود تا نگاه‌ها به سوی بازار امروز (سه‌شنبه) معطوف باشد. به نظر می‌رسد در صورت توافق حقوقی‌‌های عمده بازار، جمع‌آوری صف فروش ملی مس با توجه به قیمت جهانی بیش از ۷هزار و ۴۰۰دلار با دشواری خاصی مواجه نشود. شرایط ملی مس هم‌اکنون مهم‌ترین دغدغه معامله‌گران است و در صورت حاکمیت تعادل بر این نماد، وضعیت بازار با دشواری خاصی مواجه نخواهد بود. در گروه فلزی معاملات روز گذشته بورس‌فلزات حاوی خبرهای خوبی برای فولادسازان بود. انتظار برای رشد قیمت فولاد، سبب شده است، معامله‌گران در انتظار افزایش نرخ فروش مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان باشند.

در معاملات بورس‌فلزات علاوه‌بر فروش بیلت فولاد خوزستان به قیمت ۵هزار و ۳۵۰ریال (در مقابل پیش‌بینی سالانه ۴هزار و ۹۹۹ریالی این شرکت) فولاد خراسان نیز که در انتظار حضور در تابلوی بورس است، پس از مدت‌ها فروش میلگرد تولیدی خود را شاهد بود.

در معاملات دیروز انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای و تعدیلات برخی از شرکت‌های متوقف انتظار برای بازگشایی نماد این شرکت‌ها در بازار امروز (سه‌شنبه) را ایجاد کرده است.

بانک اقتصاد نوین، چادرملو و ایران مرینوس، عمده نمادهایی هستند که احتمال بازگشایی آنها در بازار امروز بالا است.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، پتروشیمی اصفهان نیز تاثیر مصوبه ابلاغی دولت در عدم معافیت مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی را با اعلام احتمال اخذ ۵۶۴ریال ذخیره به ازای هر سهم به اطلاع بازار رساند.معاملات گروه پتروشیمی تحت تاثیر مصوبه ابلاغی دولت همچنان ضعیف است.

در مجموع بازار دیروز شرایط بهتری را شاهد بود و بازار در مدار تعادل قرار گرفت. در بازار دیروز شاخص ۷/۷ واحد رشد کرد.

حجم معاملات نیز به ۴/۱۴میلیارد تومان بالغ شد. از ۱۵۴ نماد مورد معامله، ۵۶ نماد با رشد قیمت و ۸۴ نماد با افت ارزش دادوستد شد.