شروین شهریاری

یکی از خوانندگان روزنامه با تماس تلفنی پرسیده‌اند: چرا قیمت سهام سرمایه‌گذاری ملت با نسبت P/E زیر ۲ و پوشش ۸۷درصدی سود در ۳‌ماه اول سال مالی‌‌، تا این حد افت کرده است‌؟ پاسخ: پیش‌تر نیز اشاره کردیم که توجه به رقم EPS و نسبت P/E بدون در نظر گرفتن سایر سرفصل‌های صورت‌های مالی و مطالعه کامل وضعیت شرکت، نمی‌تواند چشم‌انداز درستی از ارزندگی یا عدم ارزندگی سهام مربوطه به دست دهد. در خصوص سرمایه‌گذاری ملت‌‌، نکات مهم به شش بند تقسیم شده‌اند که مورد اشاره قرار می‌گیرند‌:

۱ -‌ شرکت سرمایه‌گذاری ملت، با توجه به ماهیت فعالیت‌‌، باید از روش برآورد خالص ارزش دارایی‌ها (NAV)‌‌، مورد تحلیل قرار گیرد‌. براساس آخرین گزارش‌های شرکت‌‌، ارزش سبد بورسی به ازای هر سهم ۱۲۸‌ریال و قیمت تمام شده دارایی‌های خارج بورسی ۵۶‌ریال به ازای هر سهم است که در مجموع ۱۸۴‌ریال به ازای هر سهم خواهد بود‌. البته شرکت به تازگی طی معامله عمده‌ای (‌با سرمایه‌گذاری کارآفرین‌) درصد مالکیت خود در سهام شهدایران را به بیش از ۶درصد رساند که رقم مورد محاسبه را به حدود ۱۹۰‌ریال می‌رساند. بدهی‌های شرکت اصلی نیز مطابق آخرین ترازنامه حسابرسی شده در حدود ۴/۱۴ میلیارد‌تومان است که در نهایت پس از کسر بدهی‌ها NAV هر سهم «وملت» در حدود ۴۶‌ریال به دست می‌آید. (‌با فرض عدم تسویه بدهی‌های مزبور طی دوره )

۲ - سرمایه‌گذاری ملت در پایان سال مالی گذشته، (‌۳۰/۹/۸۵) به ازای هر سهم، حدود ۲۷۰‌ریال زیان انباشته تلفیقی داشته است که با توجه به این مطلب با فرض تحقق سود سال جاری (۲۶۰ریال)‌‌، این درآمد تنها منجر به پوشش زیان انباشته شرکت خواهد شد و سود قابل تقسیمی ‌وجود نخواهد داشت‌.

۳ -‌ شرکت در پایان سال گذشته، مبلغ ۷/۲۷‌میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در صورت‌های مالی حسابرسی شده منظور کرد که ۲/۱۵میلیارد تومان آن ناشی از کاهش ارزش سهام بانک کارآفرین بوده است. در ابتدای سال مالی جاری «وملت» سهام خود را در این شرکت طی یک معامله عمده به صورت اقساطی به شرکت پرشیا استحکام واگذار کرده و این ذخیره کاهش ارزش را به حساب بودجه شرکت در سال جاری بازگشت داده است‌. کل مبلغ برگشت کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها به حساب پیش‌بینی سود سال‌جاری ۲/۱۷‌میلیارد تومان ( ۱۷۲‌ریال به ازای هر سهم‌) برآورد شده است‌. همچنین براساس صورت وضعیت پرتفوی شرکت در ۳۱/۳/۸۶ سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت شرکت کماکان ارزشی حدود ۱۰‌میلیارد تومان کمتر از بهای تمام شده دارند که در صورت ثبات این وضعیت تا پایان سال مالی احتساب ذخیره کاهش ارزش جدیدی در صورت‌های مالی حسابرسی شده سال‌جاری مورد‌نیاز نخواهد بود.

گفتنی است، قسط اول معامله سهام بانک کارآفرین بر‌اساس اظهار‌نظر حسابرس وصول شده است (۱/۸میلیارد تومان) اما تا تاریخ گزارش ۳‌ماه ( پایان سال ۸۵‌) مابقی اقساط سررسید نشده بود.

۴ -‌ شرکت در دوره مالی جاری طی معامله‌ای سهام شرکت شیمی‌بافت را با سودی بالغ‌بر ۷‌میلیارد تومان به شرکت سرمایه‌گذاری کارآفرین واگذار کرده است‌. این معامله از مصادیق معاملات با اشخاص وابسته بوده و حسابرس اظهار‌نظری در مورد آن نکرده است‌.

۵ -‌ سرمایه‌گذاری ملت اخیرا برای سومین بار در دو سال اخیر شاهد تغییر مدیر عامل خود بوده است که رویدادی در خور تامل است. همچنین روند فزاینده‌ای در فروش سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش موجودی نقد در ترازنامه شرکت در گزارش‌های ادواری مشاهده می‌شود. چنین بر‌می‌آید که شرکت در نظر دارد در آینده احتمالا اقدام به سرمایه‌گذاری‌های جدیدی از محل وجوه حاصله کند که اطلاعاتی در خصوص این استراتژی‌های آتی سرمایه‌گذاری شرکت درحال‌حاضر در دسترس نیست‌.

۶ -‌ در مجموع با توجه به موارد فوق و نیز بندهای متعدد و مهم، اظهار‌نظر حسابرس در مورد وضعیت شرکت‌‌، به نظر می‌رسد در مورد سرمایه‌گذاری ملت باید کماکان به انتظار انتشار گزارش‌های جدید و صورت‌های مالی حسابرسی شده ۶‌ماه (منتهی به ۳۱/۳/۸۶) جهت شفاف‌تر شدن وضعیت شرکت باقی بمانیم.

از آقای کوهی از طریق ایمیل پرسیده‌اند: چرا دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی به تعویق افتاد؟

پاسخ: بنا به گزارش روابط عمومی‌بورس علت این امر‌‌، «رفع پاره‌ای از ابهامات» عنوان شده است‌. مقایسه دستورالعمل جدید (منتشر شده در ۴مهر) و دستورالعمل قبلی (منتشر شده در ۱۴شهریور) نیز نشان می‌دهد که این مصوبه با چند تفاوت از هفته جاری مورد اجرا قرار خواهد گرفت که مهم‌ترین آن تغییر حجم معاملات موردنیاز نماد جهت حذف حجم مبنا می‌باشد‌. بدین معنا که در دستورالعمل قبلی شرط حذف حجم مبنا‌‌، معامله روزانه میانگین کمتر از ۲۰درصد حجم مبنای شرکت در یک دوره ۱۰روزه (جلسه معاملاتی) قرار داده شده بود که در ضوابط جدید این میزان به ۵درصد کاهش یافته است که این تغییر، دامنه شمول اجرای این آیین‌نامه را با محدودیت بیشتری نسبت به شرایط قبلی مواجه می‌سازد.

Shahriary-sh@yahoo.com