رفع گره‌های معاملاتی از 25 شرکت آغاز شد

گروه بورس- علیرضا باغانی: روز شنبه سهام شرکت ملی صنایع مس در حالی در ساعات اولیه معاملات با قیمت منفی معامله شد که بهای جهانی این فلز گرانبها به مرز ۸هزار و ۲۰۰دلار در هر تن رسیده است.

بورس تهران روز گذشته در اتفاقی دیگر، شاهد ایجاد صف فروش برای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و سنگ‌آهن گل‌گهر بود که البته این صف‌ها با حمایت گروهی از سهامداران جمع‌آوری شد. روز شنبه در بورس تهران ۸میلیون و ۳۰۰هزار سهم معادل ۱۵درصد از سهام سیمان بهبهان به صورت یک‌جا و نقد و به قیمت پایه هر سهم ۷هزار و ۲۰۰ریال از سوی سیمان فارس و خوزستان عرضه و بدون رقابت معامله شد.

عرضه تعداد ۲۲میلیون سهم معادل ۵/۲درصد از سهام سنگ‌آهن گل‌گهر هم در نماد ژعمده یک از سوی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید به قیمت پایه ۲۳هزار و ۵۹۲ریال عرضه و توسط صندوق بازنشستگی مورد معامله قرار گرفت. این نماد در انتظار یک عرضه ۵/۲درصدی دیگر از سوی سرمایه‌گذاری امید است.

روز شنبه نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری بهمن پس از افزایش سرمایه همراه با بازارسازی، نماد بین‌الملل توسعه ساختمان و آذریت پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، نماد گلوکزان پس از ارائه آخرین اطلاعات و نماد داروسازی امین پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره بازگشایی شدند.

نماد حق‌تقدم مالی و اعتباری سینا نیز دیروز آماده انجام معامله بود.

اسماعیل فرقی، کارگزار بورس اوراق‌بهادار، در رابطه با عرضه دو بلوک مزبور به ایسنا گفته: این عرضه‌ها داخلی بوده و هیچ رقیبی در بازار وجود نداشت، به این ترتیب این دو معامله در فاصله ۱۵ دقیقه انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری امید، سنگ آهن گل‌گهر عرضه کرد تا هنگامی‌ که سهام آن وارد بازار شود، دارای سود باشد.

به گفته وی سنگ آهن گل گهر توسط کارگزاری آرمون بورس برای شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی خریداری شد و سیمان بهبهان نیز توسط کارگزاری کیمیا برای شستا خریداری شده است.

گفتنی است، از محل فروش این سهم، رقمی معادل ۴۹میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان سود، عاید شرکت سرمایه‌گذاری امید می‌شود. به طوری که به ازای هر سهم مبلغ ۱۵۸ریال به حساب می‌آید. همچنین بورس اعلام کرد که سه بلوک ۲/۱درصدی متعلق به بیمه پارسیان، ۲۴/۲درصدی متعلق به سرمایه‌گذاری سیمان کرمان، ۲۴/۳درصدی متعلق به بیمه ایران، همگی با قیمت پایه ۶۵۰تومان فردا در بورس تهران عرضه خواهد شد. کارگزاری صنعت بیمه عرضه‌کننده این بلوک است. در حال حاضر قیمت هر سهم «مرقام» ۵۶۳۳ریال است.

همچنین بنابر اعلام ناظر معاملات فهرست شرکت‌هایی که از امروز دستورالعمل رفع‌ گره‌های معاملاتی در مورد آن‌ها اعمال می‌شود، شامل شرکت‌های پارس‌سوئیچ، کارتن ایران، نوش مازندران، ‌ایتالران، ایران‌خودرو، سیمان اردبیل، سیمان‌خزر، سیمان هگمتان، صنایع شیمیایی ایران، دشت مرغاب، پگاه اصفهان، کالسیمین، فرومولیبدن، سرب و روی، نورد آلومینیوم، قند پیرانشهر، قند قزوین، قند قهستان، پشم‌شیشه ‌ایران، شثیشه همدان، آتیه دماوند، سرمایه‌گذاری بوعلی، سرمایه‌گذاری صنعت‌و‌معدن، سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری نیرو است.

همگی این شرکت‌ها غیر دو شرکت نوش‌مازندران و ایتالران دارای صف فروش هستند.

نکته جالب توجه در این میان غیبت دو شرکت فولاد خوزستان و سرمایه‌گذاری ساختمان است که این دو شرکت طی هفته‌های گذشته با صف خرید سنگین و عدم عرضه مواجه بودند.

میزان قطعی تعدیل «پتایر»

گفته‌های بازار: پس از آنکه قبل از پایان ۶ماهه شایعاتی از اعلام EPS ت۷۰تومانی ایران‌تایر در بازار به گوش می‌رسید، اما بعد از پایان این ۶ماه گفته می‌شود که میزان این تعدیل زیر ۱۰درصد است.

شنیده‌های ما: براساس آخرین خبرهای رسیده میزان تعدیل EPS ایران‌تایر زیر ۱۰درصد و در حدود ۵تومان است.

این تعدیل مثبت در حالی صورت می‌گیرد که در ۶ماه اول به دلیل تعطیلات نوروز و تابستان تولید «پتایر» نزدیک به یک ماه متوقف بود، با این وصف، پیش‌بینی می‌شود که در ۶ماه دوم تولید بدون وقفه تایر، تعدیل مثبت بیشتری را برای «پتایر» به ارمغان آورد.

گزارش ۶ماه ایران‌تایر پانزدهم مهر ماه به بورس ارائه خواهد شد.

ایران تایر بالغ بر ۱۵۰نماینده فروش در سطح کشور دارد.

۸۰ میلیون سهم برای کارکنان «فملی»

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی از واگذاری ۵درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس در قالب سهام ترجیحی به کارکنان و کارگران این شرکت به گوش می‌رسد. ظاهرا به هر یک از کارکنان «فملی» ۸۰میلیون سهم واگذار شده است و قیمت‌ واگذاری آن هم بر مبنای قیمت مس در بازار بوده است.

شنیده‌های ما: شنیده‌های ما نیز از شرکت حاکی از آن است که تاسقف ۵درصد از سهام «فملی» به صورت اقساط به کارکنان مس در حال واگذاری است، اما ظاهرا هنوز جزئیات این واگذاری نهایی نشده است. فولاد مبارکه هم چندی پیش بخشی از سهامش به صورت ترجیحی به کارکنان شرکت واگذار شد که البته این واگذاری یک‌باره صورت گرفت، اما درباره مس ظاهرا قرار است، واگذاری سهام ترجیحی به صورت تدریجی صورت پذیرد.

دلایل ایجاد صف فروش برای دو نماد

گفته‌های بازار: پس از آنکه دو نماد معادن و فلزات در بازار به صف فروش کشانده شد، شایع شده که یک شرکت فولادساز اقدام به عرضه سهام دو شرکت کرده است.

شنیده‌های ما: آخرین شنیده‌های ما حاکی از آن است که یک شخصیت حقیقی به دلیل رشد قیمت قابل توجه «ومعادن» و «کگل» به عرضه ۴میلیون سهم معادن و فلزات و ۵۰۰هزار سهم گل‌گهر اقدام می‌کند که همین اقدام جو روانی حاکم بر این دو نماد را منفی کرد و بازار با تصور اینکه این دو نماد دچار عرضه گسترده‌ای شده، به فروش دو نماد مزبور روی می‌آورد، در حالی که هیچ اتفاق خاصی در این دو شرکت نیفتاده است.

تاثیرات معامله پارسیان بر «خاور»

گفته‌های بازار: شایع شده که معامله ۵درصد از سهام بانک پارسیان توانایی افزایش ۲۰درصدی EPS «خاور» را خواهد داشت.

شنیده‌های ما: مدیر امور مجامع و سهام شرکت ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ما در این خصوص گفت: اگر کل سهام گروه ایران‌خودرو دیزل در بانک پارسیان که معادل ۲۷۰میلیون سهم و برابر ۴/۵درصد است، به قیمت پایه ۲۰۴ تومان به فروش برسد، سود حاصل از فروش برابر ۳۶میلیارد تومان خواهد بود.

بهرام آکسته اضافه کرد: از آنجایی که سهم گروه ایران‌خودرو دیزل در شرکت‌های چرخشگر، محور خودرو و ایدم محدود است، بنابراین از مبلغ ۳۶میلیارد تومان سود، چیزی حدود ۶۰درصد به گروه ایران‌خودرو دیزل تعلق می‌گیرد.

وی درباره میزان سود هر سهم «خاور» در نتیجه این واگذاری گفت: پیش‌بینی می‌شود که در حدود ۲۵تومان به ازای هر سهم تعلق گیرد.