گروه بورس- مهم‌ترین خبر دیروز فرابورس مربوط به حذف ۵ شرکت از فهرست بورس اوراق بهادار و رشد ۲ واحدی شاخص بود. شاخص آیفکس روز گذشته برخلاف بورس تحت تاثیر صف خرید «شتران» به مدار مثبت بازگشت و با افزایش ۰۵/۲ واحدی معادل ۳۴/۰ درصدی در کانال ۹۵/۶۱۲ واحدی قرار گرفت. در همین حال بر‌اساس مصوبه هیات پذیرش اوراق بهادار، شرکت‌های جوش و اکسیژن ایران، ماشین‌آلات تراکتورسازی ایران، داروسازی تهران دارو، ورزیران، تولید تجهیزات سنگین هپکو‌، از تاریخ سوم شهریور‌ماه از لیست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حذف و به بازار پایه فرابورس ایران منتقل می‌شوند. دیروز نماد گروه‌های ساختمانی همانند چند روز اخیر در صدر کانون توجه بازار قرار گرفتند.

اما در دادوستدهای روز گذشته، در میان شرکت‌های بازار اول و دوم، ذوب‌آهن اصفهان و آ.س‌.پ بیشترین حجم معاملات را داشتند و در پایان مبادلات با رشد ۶/۲ و ۹/۴ درصدی به ترتیب به قیمت‌های ۳۹۶۹ و ۴۱۹۷ ریال رسید. در همین حال با صف خرید ساختمانی‌ها، شرکت‌های مسکن شمال غرب و شرق، سرمایه‌گذاری توسعه عمران کرمان، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، بیمه سامان و میهن از بیشترین رشد قیمت و همچنین صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود از بیشترین کاهش قیمت برخوردار شدند.

افزون بر این، بازار امتیاز تسهیلات مسکن با کاهش قیمت همراه بود و امتیاز تسهیلات مسکن آبان ۸۹ با بیشترین کاهش به قیمت ۳۶۸هزار و ۴۴ریال ثبت شد. در بازار ابزار‌های نوین مالی، اجاره مپنا با خرید و فروش ۳۴۰ هزار و ۶۵۰ برگه، بیشترین حجم معاملات را ثبت کرد و پس از آن مشارکت شیراز با ۶۰ هزار و ۵۷۰ برگه و گواهی سپرده انصار با ۲۰ هزار و ۸۵ برگه در جایگاه دوم و سوم قرار گرفت.

همچنین براساس پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، به دلیل تعدیل با اهمیت پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۳، متوقف شد. با توجه به تصمیم کمیته عرضه فرابورس، معاملات سهام شرکت کارخانجات کابل سازی تک و تولیدی پمپ پارس از روز شنبه ۲ شهریور در بازار معاملات توافقی فرابورس ایران انجام می‌شود. به همین دلیل این دو نماد در پایان معاملات متوقف شدند.

در مجموع در بازار‌های فرابورس، ۲۳۸میلیون سهم و اوراق بالغ بر یک‌هزار و ۴۴میلیارد ریال از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفت که بخشی از این مبادلات به معامله عمده ۹/۱۶۹ میلیون سهم گروه پتروشیمی ایرانیان به ارزش ۷/۲۵۸ میلیارد ریال در بازار پایه تعلق داشت.

برگزاری معارفه پتروشیمی جم

همچنین براساس گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، شرکت پتروشیمی جم در آستانه عرضه سهام خود، روز یکشنبه ۳ شهریور در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی در بزرگراه شهید همت، حد‌فاصل تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌اله نوری و شهید چمران، دانشگاه علوم پزشکی تهران جلسه معارفه برگزار می‌کند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل فرابورس با بیان این مطلب تصریح کرد: در این جلسه که با حضور مدیران، ‌کارگزاران و فعالان بازار سرمایه برگزار می‌شود؛ مدیران این شرکت در خصوص عملکرد،‌ وضعیت مالی و برنامه‌های آتی آن برای حاضران توضیح داده و در ادامه پاسخگوی پرسش‌های آنان نیز خواهند بود.

شرکت پتروشیمی جم پس از احراز شرایط پذیرش با سرمایه ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال خرداد ماه سال جاری در بازار دوم درج شد و این شرکت از فعالان بازار سهام و اصحاب رسانه برای حضور در این جلسه دعوت به عمل آورده است.

این در شرایطی است که پذیره نویسی صندوق‌های سرمایه گذاری همچنان ادامه دارد. به طوری‌که روز گذشته در دومین روز، با پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، «آرمان سپهر آیندگان» در مجموع ۲۴ میلیون واحد پذیره‌نویسی و ادامه پذیره‌نویسی به شنبه ۲ شهریور موکول شد. در این روز، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری «آرمان سپهر آیندگان» با ۶میلیون و ۵۲۴ هزار و ۷۰واحد به ارزش ۶۵ میلیارد و ۲۴۰میلیون ریال به مبلغ اسمی هر واحد ۱۰هزار ریال در بازار سوم پذیره‌نویسی شد.

خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله مستلزم داشتن کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است و خریداران می‌توانند حداقل ۱۰۰واحد و حداکثر ۲میلیون و ۵۰۰ واحد را پذیره‌نویسی کنند.

همچنین معاملات ثانویه واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بعد از اتمام پذیره‌نویسی و ثبت صندوق، در بازار ابزار‌های نوین مالی و خرید و فروش آن از طریق کارگزاران عضو فرابورس انجام می‌شود.

اخراجی‌های بورس به فرابورس آمدند