گروه بورس- مجید اسکندری: دیروز بازار فرابورس حرکت خود بر مدار مثبت را آغاز کرد و فعالان این بازار که طی یکی دو روز گذشته تصمیم به خرید گرفته بودند با تشکیل صف‌های خرید، رشد شاخص فرابورس را کلید زدند.
اگرچه انتشار برخی اخبار و تحلیل‌ها می‌رفت رشد بورس را رقم بزند اما شاخص بازار فرابورس با پیشروی گروه شیمیایی، موجب شد فرابورس از بورس پیشی بگیرد و ۱۴ واحد افزایش را برای رسیدن به محدوده ۶۳۱ واحد تجربه کند. روز گذشته بازار فرابورس شاهد رشد شاخص خود بود و نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی در این رشد، نقش اساسی داشتند. همچنین نمادهای ساختمانی و دو بانک گردشگری و دی جزو نمادهای پرمعامله بازار بودند و بیشترین صف خرید بازار نیز در نماد «شاوان» شکل گرفت.
براساس این گزارش، دیروز بازار فرابورس دادوستد بیش از ۳۰ میلیون برگه بهادار به ارزش حدود ۳۵۷ میلیارد ریال در ۹۶۶۶ دفعه را به ثبت رساند. در این میان پالایش نفت تهران با ارزش معاملات ۷۹ میلیارد ریالی بیشترین ارزش مبادلات این بازار را از آن خود کرد.
در همین حال ذوب‌آهن اصفهان با معاملات ۲۹ میلیارد ریالی در جایگاه دوم قرار گرفت و جایگاه سوم را برای پالایش نفت لاوان باقی گذاشت. از منظر حجم معاملات نیز ذوب‌آهن اصفهان توانست شاهد دادوستد بیش از ۵/۷میلیون سهم خود باشد و جایگاه پرمعامله‌ترین نماد بازار را به خود اختصاص دهد. بانک دی و مسکن شمال شرق به ترتیب با حجم معاملات چهارمیلیون سهمی و ۲ میلیون سهمی در پله‌های دوم و سوم بیشترین حجم معاملات بازار ایستادند.
از سوی دیگر مس تکنار با معاملات یک هزار سهمی به ارزش یک میلیون ریالی کمترین حجم ارزش معاملات را دارا شد در جریان معاملات روز گذشته فرابورس، حق‌تقدم بیمه پاسارگاد با رشد ۶۵/۱۷ درصدی بیشترین افزایش قیمت را در میان نمادهای بازار به خود نسبت داد.
همچنین نمادهای بالاست، شمال شرق شاهرود و پالایش نفت لاوان با ۵ درصد افزایش قیمت پس از حق‌تقدم بیمه پاسارگاد بیشترین رشد را تجربه کردند.
از سوی دیگر افرانت با افت ۴۷/۳ درصدی به بیشترین کاهش قیمت در بازار مبتلا شد.
بررسی معاملات دیروز فرابورس حاکی از آن است که در میان ۱۰۵ نماد معامله شده در این بازار ۵۱ نماد با رشد قیمت و ۲۸ نماد با افت قیمت مواجه شدند و ۲۶ نماد نیز بدون تغییر قیمت ماندند.
موافقت با افزایش سرمایه «فرابورس»
در همین حال سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه ۵۰ درصدی فرابورس موافقت کرد. در اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه آمده است، تعداد سهام قابل انتشار صدمیلیون سهم، ارزش اسمی هر سهم هزار ریال، مبلغ افزایش سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریال، محل افزایش سرمایه سود انباشته (مبلغ ۵۳ میلیارد ریال) و اندوخته احتیاطی (مبلغ ۴۷ میلیارد ریال) و موضوع افزایش سرمایه جبران مخارج انجام شده بابت خرید ساختمان، بهبود فضای ساختمان و تجهیز آن اعلام شده است.
انجام افزایش سرمایه یادشده حداکثر ۶۰ روز پس از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود. عدم انجام افزایش سرمایه در مهلت مقرر، موجب ابطال این مجوز شده و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید از این سازمان خواهد بود.
پذیرش و درج چند شرکت جدید
در فرابورس
از سوی دیگر مدیر پذیرش فرابورس ایران در گفت‌وگو با «سنا» از پذیرش سه شرکت و درج دو شرکت دیگر در فرابورس خبر داد و گفت: تقاضای پذیرش شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، فولاد هرمزگان جنوب و سرمایه‌گذاری بانک مسکن روز یکشنبه در هیات پذیرش بررسی و با ورود آنها به فرابورس موافقت شد.
مهدی علم‌الهدی در ادامه افزود: شرکت فولاد و آهن ارفع و شرکت فولاد هرمزگان جنوب در صنعت فولادسازی هستند. آهن و فولاد ارفع دارای سرمایه‌ ۲۰۰ میلیارد تومانی است که ۷۰ درصد سهام این شرکت به مجموعه معادن و فلزات اختصاص دارد. این شرکت ۸۰۰ هزار تن شمش فولاد تولید می‌کند که تقاضای پذیرش آن مورد قبول قرار گرفت.
وی ادامه داد: شرکت بعدی که پذیرش شد، فولاد هرمزگان بود که متعلق به مجموعه فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه ۹۴۰ میلیارد تومان است. این شرکت سالانه ظرفیت تولید ۱/۵ میلیون تن اسلب را دارد.
مدیر پذیرش فرابورس گفت: شرکت سرمایه‌گذاری بانک مسکن که سومین شرکت پذیرفته‌شده در فرابورس است، وظیفه اداره پرتفوی سهام مجموعه بانک مسکن را دارد.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون سرمایه این شرکت ۱۲۰ میلیارد تومان است، ابراز کرد: سرمایه‌گذاری بانک مسکن، پرتفوی متنوعی از سهام شرکت‌های بورسی و همچنین بخشی از سهام شرکت‌های خارج از بورس را دارد.
علم‌الهدی با بیان اینکه زمان درخواست این سه شرکت متفاوت است، تصریح کرد: فولاد ارفع حدود یک ماه پیش به‌صورت جدی پیگیر پذیرش سهامش در فرابورس شد. همچنین صحبت‌های اولیه پذیرش فولاد هرمزگان از یک سال پیش انجام شد و این شرکت نیز به‌صورت جدی موارد موردنیاز در پرونده را از دو ماه پیش پیگیری کرد.
وی تصریح کرد: گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن هم ۱۰ روز قبل درخواست خود را تکمیل کرد که با توجه به اهمیت شرکت، کار در فاصله زمانی کوتاهی انجام شد.
این مقام مسوول درخصوص زمان عرضه سهام این شرکت‌ها در فرابورس گفت: این شرکت‌ها هم اکنون پذیرش شده‌اند و باید مواردی را که هیات پذیرش از آنها خواسته است، انجام دهند تا پس از آن، نامشان در لیست شرکت‌های فرابورس درج شود.
علم‌الهدی خاطرنشان کرد: باتوجه به انگیزه سهام‌داران این شرکت‌ها، انتظار می‌رود به سرعت مراحل یادشده طی شود و شاهد عرضه سهام این سه شرکت ظرف دو تا سه ماه آینده باشیم.
وی پس از درج دو شرکت جدید در بازار دوم و بازار پایه فرابورس خبر داد و گفت: شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا پس از احراز همه شرایط پذیرش، به عنوان هشتاد و یکمین نماد معاملاتی در فهرست شرکت های بازار دوم و سیمان باقران نیز به عنوان یکصد و چهل و چهارمین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس درج شد.
به گفته وی، شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با سرمایه ۹۴ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال درگروه حمل و نقل دریایی قرار دارد و به عنوان بیست‌و‌نهمین شرکت در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش شده است. سیمان باقران نیز با سرمایه ۴۰۰ میلیارد ریال در گروه تولید سیمان، آهک و گچ قرار دارد.
علم‌الهدی در پایان تصریح کرد: از سهامداران عمده توسعه خدمات دریایی و بندری سینا می‌توان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مالک ۴۹ درصد و شرکت ره نگار پارس مالک ۵۱ درصد سهام را نام برد که کارگزار معرف آن نیز بورس بهگزین است.

حرکت مثبت شاخص