گروه بنگاه‌ها: در صورتی که مشکلات داخلی تولیدکنندگان حل نشود تا یکسال آینده تولیدی در کشور نخواهیم داشت. مدیرعامل گروه بین‌المللی مانی در گفت‌وگویی با خبرنگار ما با اشاره به مطلب فوق گفت: ۹۵ درصد تولیدکنندگان با بانک‌ها مشکل دارند و دولت باید بتواند تدبیری برای این موضوع بیاندیشد. مجتبی رحمانی با اشاره به اینکه تحریم‌هایی که از سوی سیستم بانکی کشور برای تولیدکنندگان صورت گرفت بسیار مشکل‌سازتر از تحریم‌هایی خارجی بود، افزود: در حالی که بانک‌های خارجی حساب‌های صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی را توقیف کردند، ‌بانک‌های داخلی نیز به دلیل تعویق در پرداخت وام‌ها، اموال تولیدکنندگان و صادرکنندگان را به حراج گذاشتند. وی در ادامه در حالی که بانک‌ها را هم ناچار به چنین رفتاری دانست، گفت: دولت باید بتواند به مشکل تولیدکنندگان رسیدگی کند همان‌طور که کشورهایی شبیه آمریکا، برزیل، آرژانتین، ترکیه، آلمان و... نیز در گذشته با چنین شرایطی مواجه شده و آن را حل کردند.

وی ادامه داد: در صورت حل مشکلات مزبور، تولیدکنندگان اصلاح ساختار کرده و همچنین نقدینگی‌های سرگردان به سمت تولید می‌روند. مدیرعامل گروه بین‌المللی مانی در ادامه با اشاره به مزیت بخش کشاورزی در ایران گفت: ایران از معدود کشورهایی است که در بخش کشاورزی از پتانسیل بالایی برخوردار است و اگر همانند کشورهایی مانند برزیل و ترکیه برنامه بلندمدت در این بخش داشته باشد دیگر نیازی به فروش نفت هم نخواهد داشت. وی همچنین با یادآوری زیان‌هایی که بخش کشاورزی و صادرات طی سال‌های اخیر به دلیل واردات بی‌رویه متحمل شده‌اند، افزود: با اینکه ایران صدها سال از برترین صادرکنندگان گردو بود، واردات گردو از چین به داخل به کشاورزان صدمات جبران‌ناپذیری وارد کرد. وی با اشاره به ضرورت پرداخت یارانه به کشاورزان داخلی گفت: اگر ۱۰ درصد میزان واردات را به برنج کار ایرانی سوبسید دهیم می‌توانیم بزرگ‌ترین تولیدکننده برنج باشیم در حالی که اکنون سوبسید را در عمل به کشاورزان هندی و چینی می‌دهیم. وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که بحث‌ها بر حماسه اقتصادی تاکید دارد با حمایت‌های دولت می‌توانیم در پنج سال آینده کمترین نیاز را به واردات داشته باشیم. همان‌طور که برزیل به عنوان بدهکارترین کشور جهان در ده سال گذشته توانست با تقویت بخش کشاورزی و دامپروری مشکلات خود را حل کند. مدیرعامل گروه بین‌المللی مانی در ادامه از ورود یکی از شرکت‌های گروه به فرابورس در آینده نزدیک خبر داد. رحمانی گفت: امسال ۲۰ درصد از سهام شرکت زیرمجموعه آب‌میوه گروه با برند «کاریز» را وارد فرابورس خواهیم کرد. به گفته وی این شرکت اکنون در فرابورس در حال حسابرسی است. وی گفت: «کاریز» تنها آبمیوه کشور است که با استفاده از تکنولوژی خاص به صورت ۱۰۰ درصد طبیعی تولید می‌شود و نیازی به مواد نگهدارنده ندارد. وی با اشاره به اینکه شرکت کاریز طی سال‌های ۷۷، ۸۱، ۸۴ و ۸۸ به عنوان صادرکننده نمونه معرفی شده بود، گفت: بیشترین حجم صادرات شرکت در سال ۸۴ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار و کمترین حجم آن در سال ۹۰ بوده است. وی اضافه کرد: در سال ۹۱ به دنبال افزایش نرخ از هم از لحاظ کمیتی و هم سودآوری در صادرات موفق بوده‌ایم.

رحمانی با اشاره به ارزش برند «مانی» گفت: برند مانی از ابتدا در ایران فعالیت خود را شروع کرده اما اکنون در امارات، ‌بلژیک و کانادا توسعه پیدا کرده و دارای شرکای خارجی هستیم.