گروه بورس- دادوستدهای دیروز بازار فرابورس روان بود اما عدد شاخص 5 پله پایین آمد.
شاخص آیفکس بازارهای فرابورس روز گذشته با افت ۵واحدی به عدد ۹۰/۶۶۷ واحد رسید. هرچند با وجودی که شاخص آیفکس منفی شد اما معاملات، خوب و پر گردش بود. البته در ابتدای ساعات معاملاتی، برای برخی از سهام‌ همچون سهام لاوان اگر چه فشار فروش حاکم بود اما در پایان این نماد دوباره دارای صف خرید شد.
بازار دیروز در حالی با مثبت شدن دادوستدها پی گرفته شد که بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۷/۸ میلیون سهم پالایش نفت لاوان به ارزش ۱۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اختصاص داشت. در همین حال، سهام این شرکت با رشد ۵/۴درصدی رو‌به‌رو بود و قیمت هر سهم به ۱۹ هزار و ۲۲۱ ریال رسید. پس از آن، معامله ۷/۸ میلیون سهم ذوب‌آهن در بازار به ارزش ۷/۳۵ میلیارد ریال در پله دوم قرار گرفت. همچنین شرکت‌های افرانت، بیمه میهن و پالایش نفت لاوان بیشترین افزایش قیمت را داشتند. بیشترین کاهش قیمت نیز نسبت به سایر شرکت‌ها نصیب مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن شد.
براساس این گزارش، بازار امتیاز تسهیلات مسکن نوسان قیمت داشت. این در حالی است که امتیاز تسهیلات مسکن اسفند ۸۹ با ۳/۱ درصد رشد به قیمت ۳۷۴ هزار و ۷۲۴ ریال و امتیاز تسهیلات مسکن خرداد ۹۲ با بیشترین کاهش به قیمت ۳۷۶ هزار و ۹۱ ریال رسید. از سوی دیگر در بازار ابزار‌های نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش ۵۳هزار و ۶۲۰ برگه اجاره امید، ۳۷ هزار و ۷۹۰ برگه اوراق اجاره ماهان ۲ و ۳۵ هزارو ۱۵۰برگه گواهی سپرده انصار اختصاص داشت. در مجموع در بازار دیروز ۵/۳۹ میلیون سهم و اوراق به ارزش ۷/۶۸۸ میلیارد ریال در ۱۲ هزار و ۵۴۰ نوبت از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفت.

برنامه‌های فرابورس تشریح شد
درهمین‌حال، مدیر‌عامل فرابورس ایران به تشریح برنامه‌های فرابورس ایران در خصوص افزایش سرمایه و سامانه معاملات بازار پایه پرداخت. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، امیر ‌هامونی با بیان اینکه سرمایه فرابورس در نیمه مهر ماه افزایش می‌یابد، افزود: برنامه افزایش سرمایه فرابورس از 200 به 300 میلیارد ریال است که از محل سود انباشته سال جاری و اندوخته احتیاطی انجام می‌شود و بر این اساس برای هر دو سهم فرابورس یک سهم جایزه به سهامداران خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه زمان این مجمع با هماهنگی هیات مدیره تعیین می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر عملکرد شرکت فرابورس گویای آن است که این شرکت از بودجه در نظر گرفته شده جلوتر است و توانسته سود بالاتری را برای هر سهم تاکنون محقق کند، با این حال اگر ثبت افزایش سرمایه به سرعت صورت گیرد، بعد از مجمع، بودجه فرابورس با سرمایه جدید نیز اعلام می‌شود.

بازار پایه‌ای‌ها بخوانند
مدیر عامل فرابورس ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سامانه معاملاتی بازار پایه فرابورس از ابتدای مهرماه راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: این نرم‌افزار مراحل پایانی راه‌اندازی را طی می‌کند و با انجام چند تست دیگر این سامانه از اوایل مهرماه راه‌اندازی می‌شود، تا امکان انجام معامله برای حدود ۱۰۰ شرکت درج شده در این بازار به سهولت فراهم شود.
هامونی گفت: این نرم‌افزار این قابلیت را دارد که خریدار و فروشنده به راحتی همدیگر را پیدا کنند و نام کارگزاران نیز در این سیستم قابل مشاهده است و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند برای خرید و فروش‌های خود وارد مذاکره شوند.وی افزود: مکانیزم کشف قیمت در این بازار مبتنی بر توافق یا مذاکره است و با راه‌اندازی این بازار، گردش معاملات با افزایش همراه است. زیرا خریدار و فروشنده می‌توانند به راحتی همدیگر را پیدا کنند و با هم لینک شوند.
هامونی در خصوص مشخصات فنی این سامانه گفت: این سامانه به لحاظ فنی قابلیت ثبت سفارش به صورت ۲۴ ساعته را داراست و حتی روزهای تعطیل هم سفارش در این سامانه ثبت می‌شود. همچنین این سامانه می‌تواند برای معامله در ساعت ۹ تا ۲:۳۰ طراحی شود اما نیازمند اصلاح دستورالعمل است تا ساعت معاملات را تغییر دهیم،در غیر این صورت در این سامانه نیز از ساعت ۹ تا ۱۲ معاملات انجام می‌شود.همچنین برای رویت قیمت‌ها نیز، این سیستم نیازمند اصلاح دستورالعمل‌ها است و در این سیستم در حال حاضر فقط معامله‌گران می‌توانند قیمت‌ها را ببینند.
مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه درخصوص انتقال شرکت‌ها در بازارهای فرابورس تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در بخش مدیریت ناشران فرابورس انجام می‌شود به پایش بازارها و ناشران در بازارهای مختلف مربوط است که به ارتقای شرکت‌های فرابورسی منجر می‌شود. بر همین اساس پترول با ارائه گزارش ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به شهریور امسال و پیش‌بینی بودجه برای سال مالی منتهی به شهریور ۹۳ می‌تواند از بازار پایه ارتقا پیدا کند و به بازار دوم راه یابد.
اما در دیگر اخبار روز گذشته، شرکت «لیزینگ آریادانا» به عنوان یکصد و چهل‌و‌پنجمین نماد معاملاتی، از ۲۰ شهریور در بازار پایه درج شد. این در شرایطی است که پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما به‌عنوان دومین صندوق قابل‌ معامله در بورس و نخستین ETF فعال در سهام، از روز یکشنبه ۲۴شهریور از طریق کارگزاران عضو فرابورس ایران آغاز می‌شود و به مدت چهار روز کاری ادامه خواهد داشت.
شرکت سبدگردان کاریزما به عنوان مدیر، شرکت تامین سرمایه سپهر، بازارگردان؛ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر، متولی و موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت سخن حق، به عنوان حسابرس این صندوق معرفی شده‌اند. همچنین تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل انتشار سپهر کاریزما ۵۰ میلیون واحد و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز این صندوق برای پذیره‌نویسی نیز یک میلیون واحد اعلام شده است.

یک آی‌تی دیگر به فرابورس می‌آید
در همین حال، اخبار رسیده حاکی از آن است که مقدمات ورود شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی به فرابورس طی شده و به‌ زودی شاهد ورود یکی دیگر از شرکت‌های فعال حوزه فناوری اطلاعات (IT) در بازار سرمایه ایران خواهیم بود.
ارائه راه‌‌حل‌های جامع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، خدمات پشتیبانی، عرضه محصولات و تولید نرم‌افزارها در حوزه‌های دولت الکترونیک و نیز بانکداری، حمل و نقل و کسب و کار الکترونیک از جمله فعالیت‌های این شرکت محسوب می‌شود.