گروه بورس- بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با رشد معاملات و افزایش شاخص سپری کرد به طوری که در پایان معاملات نه تنها شاخص آیفکس با ۸/۴ واحد افزایش به محدوده ۶۹۱ واحد رسید، بلکه ارزش کل معاملات نیز رشد ۵۴ درصدی را تجربه کرد و به بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسید. براساس این گزارش، در معاملات روز گذشته فرابورس حدود ۵/۶۴ میلیون برگه اوراق بهادار در ۱۵ هزار و ۳۱۹ مرتبه دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم یک هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال رسید که اوراق مشارکت میدکو با معاملات ۶۵۰ میلیارد ریالی، بخش عمده‌ای از مبادلات دیروز را به خود اختصاص داد.افزون بر این بیشترین حجم مبادلات سهام دیروز نیز به دو نماد بانک دی و پتروشیمی جم تعلق داشت که هر کدام به ترتیب دادوستد در محدوده ۲/۱۳ و ۷/۱۰ میلیون سهم را داشتند.

در این میان ذوب‌آهن اصفهان نیز با جابه‌جایی ۵/۹ میلیون سهم به ارزش ۵/۳۷ میلیارد ریالی مورد توجه سهامداران قرار گرفت.

از سوی دیگر نماد تازه وارد تولیددارو نیز همچنان شاهد تشکیل صف خرید بود که در نهایت صف خرید مزبور به حدود ۲ میلیون سهم رسید. همچنین در این روز ۶۶۹ هزار سهم مزبور به ارزش ۷/۷ میلیارد ریال دادوستد شد و در پایان، هر سهم آن با نوسان مثبت ۵ درصدی به کار خود پایان داد. در همین حال هرچند نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی نوسانات اندکی داشتند، اما نماد زرین معدن آسیا نیز از تک‌سهم‌هایی بود که با صف خرید مواجه بود.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز گواهی سپرده انصار با جابه‌جایی ۴/۶۴ میلیارد ریال از اوراق به عنوان پرمعامله‌ترین گواهی شناخته شد.

اوراق مشارکت نارنجستان و اوراق اجاره سامان نیز هر کدام به ترتیب با مبادلات ۶/۶۰ و ۵/۳۹ میلیارد ریالی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

عرضه بلوک پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان

از سوی دیگر ۵درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به صورت عمده و یکجا شنبه ۶مهر دربازار پایه فرابورس عرضه می‌شود.به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، بهنام محسنی رییس اداره عملیات بازار با اعلام این خبر افزود: شرکت بازرگانی پتروشیمی در نظر دارد، ۵۰۰میلیون سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان را به‌صورت یکجا و نقد از طریق عرضه در بازار پایه به فروش برساند.به گفته وی، قیمت پایه هر سهم که در نماد معاملاتی «پترول» عرضه می‌شود، ۱۷۰۰ریال تعیین شده که توسط شرکت کارگزاری حافظ و در بازار پایه بر اساس مقررات بازار سوم معامله خواهد شد.

رشد 54 درصدی ارزش معاملات