گروه بورس- محبوبه مغانی: شاخص فرابورس ایران در پایان هفته منتهی به دهم مهرماه امسال از رشد یک درصدی برخوردار شد. سه‌شنبه شب جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار شد که تعاملات بیشتر این دو قوه را در آینده نشان می‌دهد. از بعد بین‌المللی نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران بر تشدید تحریم‌ها و حتی فراتر از آن، با ایران تاکید کرد؛ مساله‌ای که منجر شد تا در بازار ارز به عنوان یکی از بازارهای موازی، دلار از رشد برخوردار شود؛ اما با این وجود دیروز در بازار فرابورس ایران ۱۲۷ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۷۱ سهم و حق‌تقدم به ارزش ۹۳۵ میلیارد و ۹۳۴ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت تا به واسطه ۲۰ هزار و ۳۴۴ دفعه معاملاتی صورت گرفته، شاخص آیفکس پایان هفته را با رقم ۱۰/۷۳۷ واحدی به اتمام برساند. در این بین اگرچه نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، جم و زاگرس و نفت پاسارگاد می‌توانستند با معاملات منفی خود موجب افت شاخص شوند اما نماد میدکو از یک سو و پالایشگاه‌های نفت تهران و لاوان از سوی دیگر تلاش کردند تا از اثرات منفی معاملات پتروشیمی‌ها، بر شاخص را بکاهند و حتی آن را به مثبت تبدیل کنند. به طوری که حتی پس از نماد زرین معدن آسیا که از بیشترین افزایش قیمت برخوردار بود، پالایش نفت لاوان و میدکو نیز معاملاتشان را در قیمت‌های بالا به انجام رساندند.

از سوی دیگر اعلام خبر تک نرخی شدن ارز که روزهای گذشته دارویی‌ها را منفی کرده بود سرانجام دیروز از این گروه گذر کرد تا به این واسطه تمام شرکت‌های فعال در این گروه با قیمت‌های بالا مورد معامله قرار گیرند. در میان شرکت دارویی، یکی از مدیران داروسازی تولیددارو به عنوان جدیدترین عضو فرابورس خبر داده بود که این شرکت در ۶ ماهه نخست امسال موفق شده است که ۶۰ درصد از پیش‌بینی سود سال‌ مالی ۹۲ خود را پوشش دهد. اما از سوی دیگر در گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات که با نوسان منفی مورد معامله قرار می‌گرفتند نماد ساختمانی عمران و توسعه شاهد از بیشترین افت قیمت برخوردار شد. همچنین شرکت مسکن شمال شرق نیز از بیشترین حجم معاملات در نوسان منفی برخوردار بود. همچنین به‌رغم انتشار خبر دریافت مجوز افزایش سرمایه ذوب‌آهن از محل تجدید ارزیابی‌ها، دیروز معاملات این شرکت در نوسان منفی در حجم بالایی انجام شد. بر‌اساس این گزارش در دومین روز از پذیره‌نویسی اوراق اجاره صکوک چادرملو، ۱۷۴میلیارد ریال اوراق در بازار سوم فرابورس پذیره‌نویسی شد که این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس بوده و به قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال به مدت ۱۵روز از طریق بازار سوم پذیره‌نویسی می‌شود. بازار امتیاز تسهیلات مسکن همچنان نوسان قیمت را تجربه کرد و امتیاز تسهیلات مسکن مهر ۸۹ با ۵۵/۴درصد رشد به نرخ ۳۶۲ هزار و ۹۸۸ریال و امتیاز تسهیلات مسکن آذر ۸۹ با بیشترین کاهش قیمت به نرخ ۳۴۰ هزار و ۷۵ ریال رسید.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت بوتان با معامله ۹۰ هزار و ۷۱۰ ورقه بیشترین و مشارکت ایران شرق با معامله ۳۰ورقه کمترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند

رفت و آمد چهار نماد معاملاتی

این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه به منظور پرداخت سود ماهانه اوراق در پایان معاملات دیروز متوقف شد و نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده انصار و نیز نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام شرکت پتروشیمی کازرون بازگشایی شدند. مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت بیمه آرمان در نماد «آرمانح۱» نیز تا ۲۵ مهرماه تمدید شد.

تعدیل مثبت ۷۰ درصدی فرابورس

شرکت فرابورس ایران در ۶ ماهه نخست سال جاری تعدیل مثبت ۷۰ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش روابط عمومی فرابورس، این شرکت با سرمایه ۲۰۰ هزار میلیون ریال، پیش‌بینی درآمد هر سهم را برای سال مالی جاری ۷۸۲ ریال اعلام کرد در حالی که پیش از این پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت ۴۶۰ ریال اعلام شده بود.

بر‌اساس این گزارش، هیات مدیره فرابورس قصد دارد ۲۰ درصد از سود خالص را به ازای هر سهم ۱۵۶ ریال برای تقسیم بین سهامداران در مجمع عمومی سالانه سال مالی ۹۲ پیشنهاد کند و این در حالی است که در گزارش قبلی اعلام شده بود مبلغ ۱۰۰ ریال از سود را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع‌عمومی عادی سالانه سال مالی ۹۲ پیشنهاد خواهد کرد. شایان ذکر است پیش‌بینی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی ۹۱، به ترتیب در فروش و درآمد ارائه خدمات ۵۶درصد افزایش، سود عملیاتی ۴۲ درصد افزایش و سود خالص پس از کسر مالیات ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. افزایش درآمدهای عملیاتی به دلیل افزایش حجم مبادلات و افزایش کارمزد حاصل از آن، همچنین تغییر پیش‌بینی هزینه‌های عمومی و اداری به‌دلیل محاسبات هزینه استهلاک و نگهداری ساختمان و جذب پرسنل جدید در سال ۹۲ از جمله دلایل اعلام شده این تعدیل مثبت است.

اقبال بازار به دارویی‌ها