ایران بورس- متوسط بازدهی سرمایه‌گذاران در ۶ ماهه اول سال به ۶۲ درصد رسید. مدیرعامل بورس با بیان مطلب فوق افزود: در ابتدای سال جاری شاخص کل در رقم ۳۸ هزارو ۴۱ واحدی قرار داشت اما پس از ۱۲۱ روزکاری شاخص کل به بیش از ۶۱ هزار واحد رسیده است که این امر نشان از بازده ۶۲ درصدی بورس اوراق بهادار تهران دارد. حسن قالیباف‌اصل ادامه داد: در این مدت ارزش بازار نیز ۳۰۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و رشد ۷۶ درصدی در اندازه بازار را شاهد هستیم. اتفاق دیگر رشد ۲۴۹ درصدی ارزش معاملات خرد و بلوک بود که رقم آن به حدود ۲۴۵ هزار میلیارد ریال رسید. این رقم نشان از ارتقای نقدشوندگی بورس، فعال‌تر شدن سرمایه‌گذاران فعلی و حضور سرمایه‌گذاران جدید در بازار است. از ابتدای سال ۹۲ تاکنون ۲۳ میلیارد سهم به صورت آنلاین و به ارزش ۸۸ هزار میلیارد ریال معامله شد. به این ترتیب معاملات ۲۷۰ درصد از نظر حجمی و ۵۱۴ درصد از بعد ارزشی رشد داشته‌اند. در ضمن معاملات بر خط ۱۸ درصد معاملات خرد و بلوک را تشکیل می‌دهد و نشانگر اقبال سرمایه‌گذاران به این روش است. مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۹۶ هزار کد معاملاتی جدید صادر شده که این رقم بیانگر رشد ۳۰ درصدی توجه خاص مردم به بورس و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. وی همچنین به آمار معاملات صنایع در ۶ماهه اول سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: بیشترین حجم معاملات به ترتیب به صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، بانک‌ها و موسسات اعتباری و سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص داشته است. وی درخصوص علل رشد شاخص‌ها گفت: رشد پیش‌بینی سود و زیان خالص شرکت‌ها که یکی از مهم‌ترین متغییرهای بنیادی و اثر‌گذار بر قیمت سهام است، در پایان ۶ ماه اول به رقم ۴۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به ابتدای سال رشد ۳۷ درصدی (بدون لحاظ عرضه اولیه‌ها و انتقالی از فرا‌بورس) را به همراه داشته است. وی ادامه داد: وجود فضای مثبت و رکود در سایر بازارها از جمله مسائل تاثیرگذار در رشد شاخص‌ها بوده است.

مدیرعامل بورس تهران به سرمایه‌گذاران و به ویژه سرمایه‌گذاران تازه وارد به بازار سرمایه توصیه کرد با افق میان مدت و بلند مدت اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و از تصمیم‌گیری بدون تحلیل دوری کنند. همچنین سرمایه‌گذاران پس از مطالعه صورت‌های مالی شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام کنند. اگر افراد دانش مالی لازم یا وقت لازم را در اختیار ندارند با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک توان تحلیلی و مدیریتی این صندوق‌ها بهره ببرند.

مدیرعامل بورس تهران به پذیرش شرکت‌ها در سال جاری اشاره و اظهار کرد: در سال جاری ۲ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین از جمله شرکت‌های اصل ۴۴ در بورس پذیرش شدند و سهام آنها عرضه شد، همچنین طی این مدت سهام شرکت‌های ارتباطات سیار ایران و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها با احراز شریط از فرابورس به بورس منتقل شد.

قالیباف‌اصل با اشاره به اینکه بورس تهران به دنبال گسترش همکاری با بورس‌های مختلف دنیا است، افزود: بورس تهران قصد دارد، نیمه اول آذر ماه تفاهم‌نامه همکاری مشترک در خصوص تبادل کارشناس، تبادل اخبار و اطلاعات بورسی و سایر همکاری‌های دو جانبه را با بورس مسقط به امضا برساند.