ایران بورس- راه‌‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت به زودی به سازمان بورس پیشنهاد می‌شود.
مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران ضمن بیان این مطلب گفت: پس از نهایی شدن مطالعات و تدوین مقررات لازم در هفته‌های آتی، پروژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت به سازمان بورس پیشنهاد می‌شود.
علی عباس‌ کریمی درخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند که وجوه گردآوری شده را در فعالیت‌های زیربنایی سرمایه‌گذاری و در واقع فرصت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی و بهره‌مندی از درآمدهای این پروژه‌ها ‌را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم می‌کنند.
مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه این صندوق‌ها با تمرکز بر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی فعالیت می‌کنند، افزود: این صندوق‌ها با هدایت پروژه‌های زیربنایی شامل حمل و نقل، زیرساخت‌های اجتماعی، شبکه تهیه و توزیع آب، خطوط تلفن و فعالیت‌های زیربنایی برق و گاز در فرآیند تامین مالی شرکت‌ها و توسعه آنها مشارکت می‌کنند.
وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت به‌صورت تخصصی در یک بخش یا برای متنوع‌کردن پرتفوی خود در چند بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند.
کریمی درخصوص مزایای بهره‌گیری از صندوق‌های زیرساخت گفت: اولین مزیت استفاده از این صندوق‌ها تنوع بخشی است. با استفاده از این صندوق‌ها طیف وسیعی از دارایی‌های زیرساختی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. همبستگی صندوق‌های زیر ساخت با اکثر دارایی‌های مرسوم اندک است و سرمایه‌گذاران فرصتی برای کاهش ریسک پرتفوی دارند. وی ثبات عایدی یا سود دهی ثابت را دومین مزیت استفاده از این صندوق‌ها بر شمرد و تاکید کرد: زیرساخت‌های اساسی (مانند فرودگاه، جاده، اسکله و غیره) بسیار مهم و حیاتی هستند و هزینه‌های جایگزینی آنها بسیار زیاد است. این مسأله می‌تواند نوسان سرمایه‌گذاری صندوق‌های زیرساختی در این دارایی‌ها را کاهش دهد. از این رو، عایدی‌ها نسبتا قابل پیش‌بینی هستند.
مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت برای سرمایه‌گذاران را منحصر به‌فرد اعلام کرد و افزود: صندوق زیرساخت، شرایط دسترسی سرمایه‌گذاران به دارایی‌هایی با مزیت رقابتی پایدار را فراهم می‌کند. وی با بیان اینکه قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زیرساخت با افزایش ارزش پرتفوی دارایی‌های پایه افزایش می‌یابد؛ یادآور شد: سود واحدهای سرمایه‌گذاری یا توزیع عایدات سرمایه‌ای تحقق یافته، می‌تواند درآمدی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.
کریمی درخصوص مزیت مالیاتی این صندوق‌ها گفت: سود مربوط به واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زیرساخت، یک جریان درآمدی دارای مزیت مالیاتی است. به این معنی که سرمایه‌گذاران در قبال بخشی از سود واحدها تا زمان فروش واحدهای سرمایه‌گذاری خود مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این صندوق‌ها پس از بررسی و تایید سازمان بورس به عنوان نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرند.