بازدهی بورس از106 درصد هم گذشت
گروه بورس - همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته گذشته با ثبت بازدهی 94/1 درصدی خود را به عدد 78هزار و 424واحد رساند تا در آستانه رسیدن به رکوردی جدید در مرز 80هزار واحد باشد.
این در حالی است که بازارهای موازی از جمله ارز و سکه در حال کاهش قیمت و ثبت بازدهی منفی هستند و بازار املاک و مستغلات نیز رکودی زمستانی را تجربه می‌‌کند، بورس اوراق بهادار به مدد‌ جریان ورود نقدینگی تازه و امیدواری به عرضه‌های اولیه همچنان با شرایط مناسبی همراه است. در همین حال نگاه‌ها به سوی مذاکرات ژنو است هر‌چند که در مسیر توافقی تاریخی حرکت می‌‌کند، اما شرایط دشوار مذاکرات همچنان طرفین را در جو انتظار قرار داده است. از دیدگاه کارشناسان به‌رغم کندی مذاکرات پیشرفت‌های بیشتری مورد انتظار است. در همین حال بازار امروز (شنبه) در شرایطی فعالیت خود را از سر می‌‌گیرد که نتایج دور جدید مذاکرات پس از سه روز مشخص خواهد شد که ابعاد این نتیجه نیز بر روند کوتاه مدت بازار موثر است. در کنار مسائل سیاسی نگاه معامله‌گران به مسائل اقتصادی است؛ جایی که بعد از تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر عدم افزایش سود بانکی نگرانی عمده بازار برطرف شده است. از سوی دیگر موضوع افزایش نرخ اوراق مشارکت نیز با ابهاماتی مواجه است به ویژه آنکه در صورت افزایش نرخ اوراق مشارکت هزینه‌های دولت مربوط به اوراق منتشره قبلی به شدت افزایش یافته و بازپس‌دهی اوراق مشارکت قبلی فشار مضاعفی را بر بانک مرکزی وارد می‌‌کند. همچنین در حوزه اقتصادی شروع بررسی لایحه بودجه سال آینده در هیات دولت بحث‌هایی را در مورد تاثیر زودهنگام لایحه بودجه بر بازار سرمایه پدید آورده است. انتظار می‌‌رود روند تدوین و تصویب لایحه بودجه در دولت و مجلس با دقت از سوی بازار سرمایه دنبال شود. این در حالی است که در صحن مجلس شورای اسلامی، معامله‌گران شاهد تمرکز مباحث بر مسائل اقتصادی هستند؛ پرسش در زمینه صندوق توسعه ملی و مباحث مربوط به ارز ،بازار سرمایه و تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی نیز در صحن مجلس با اهمیت از سوی بازار سرمایه دنبال خواهد شد. علیرضا منادی عضو هیات‌ رییسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول پرسش قاسم جعفری، نماینده بجنورد از علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره بررسی علت اظهارات ولی‌الله سیف رییس‌کل بانک مرکزی در زمینه تضعیف ارزش پول ملی خبر داد. همچنین سوال نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه از حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو درباره علت افزایش حق انشعاب برق نیز در مجلس اعلام وصول شد. در همین حال عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای را برای طرح سوال از وزیر اقتصاد به امضا رساندند، گفت: طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی برای پاسخ به ۱۰ سوال نمایندگان به مجلس می‌آید.نادر قاضی‌پور در گفت‌گو با خانه ملت با تأکید بر اینکه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای نامه ای خواستار طرح سوال از وزیر اقتصاد شدند گفت: علت شیوع بورس بازی در بازار کالا که به افزایش قیمت‌های عمومی انجامیده، یکی از عناوین طرح سوال است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم ادامه داد: موضوعاتی از قبیل اینکه چرا سازمان بورس با وزارتخانه‌های مربوطه در کنترل شرکت بورس اوراق بهادار از هماهنگی لازم و کنترل دقیق برخوردار نیست و همچنین چرا معاون وزیر اقتصاد کوششی برای کنترل بازار انجام نمی‌دهد، موارد دیگری از موضوعات طرح سوال است.قاضی‌پور با یادآوری دیگر موارد قابل بررسی در سوال از وزیر اقتصاد افزود: باید نحوه نظارت سازمان بورس به شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌های بورس بیانجامد که این اتفاق نیافتاده است، همچنین برخی نوسانات شدید قیمت در برخی صنایع بورس مانند شرکت صدرا، شرکت‌های پالایشگاهی و شرکت‌های قندی لازم است توسط وزیر اقتصاد پاسخ داده شود. در کنار تحولات اقتصادی داخلی در حوزه خارجی اما بهای فلزات تغییر جدید را نسبت به هفته گذشته شاهد نبوده و بهای مس به ۶هزار و ۹۹۲دلار بالغ شده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۷۳۰دلار، یک هزار و ۸۵۹دلار و ۲هزار و ۶۱دلار رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازاری در انتظار بود هر چند که با خوش بینی حاکم بر جو مذاکرات ژنو بازار با رشد ۲۸۲ واحدی نیز مواجه شد. در همین شرایط ارزش معاملات با انتقال بلوک ۵۲۰میلیون سهمی (معادل ۸/۱ درصد) سهام تاپیکو از صبا تامین به بانک رفاه توانست به مرز ۶۶۳میلیارد تومان برسد. این بلوک در راستای تامین منابع افزایش سرمایه بانک رفاه به این بانک منتقل شده است که روز چهارشنبه نزدیک به ۴۵درصد ارزش معاملات را تشکیل داد. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران همچنان جو متعادل را در اکثر نمادها شاهد بودند. همین امر نیز موجب شد تا بازار با صدر‌نشینی گروه خاصی مواجه نباشد و اکثر گروه‌ها در میان صدر نشینان بازار نمایندگانی داشته باشند. به ویژه در گروه‌هایی نظیر پتروشیمی، ساختمانی، بانکی و دارویی نمایندگانی در صدر بازار حضور داشتند. در بازار روز چهارشنبه در گروه پالایشگاهی، معامله‌گران در شرایطی شاهد رشد این گروه بودند که پالایشگاه تهران در گزارشی خاطرنشان کرد به دلیل کاهش بهای نفت خام مصرفی بهای تمام شده شرکت در شش ماهه ۶/۴۵ میلیارد تومان کاهش یافته و به همین دلیل سود شرکت از ۲۸هزار و ۷۸۲ریال به ۳۳هزار و ۷۳۲ریال افزایش یافته است. در گروه تصفیه نفت، خبرهای اولیه از ورود نفت سپاهان تولید‌کننده روغن‌های روانکار به بورس خبر می‌‌دهد. به گفته علی صحرایی، مدیر نظارت بر بازار ۱۰ درصد سهام نفت سپاهان برای عرضه اولیه آماده شده است و سهام این شرکت پس از شفاف‌سازی و ارائه امیدنامه به زودی عرضه می‌شود.
در گروه واسطه‌گری مالی به دنبال اعلام واگذاری سهام ایران خودرو توسط رنا، سرمایه‌گذاری سایپا نیز دور جدیدی از واگذاری دارایی‌های خود را اعلام کرده است که براساس اولین اطلاعیه منتشره بلوک ۳ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان به قیمت پایه هر سهم ۲۲۰۰ ریال، روز شنبه دوم آذرماه در بازار پایه فرابورس عرضه می‌شود.
گروه سرمایه‌گذاری سایپا تعداد ۲۷۹ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۸۲۲ سهم معادل ۳ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان را به صورت یک‌جا و شرایطی روز شنبه به قیمت ۲هزار و ۲۰۰ریال عرضه می‌کند.
وضعیت نامناسب اقتصادی دو خودرو ساز بزرگ بورسی موجب افزایش فشار نقدینگی و فروش دارایی از سوی شرکت‌های خودرویی شده است. در همین حال گروه خودرویی در انتظار نظر مساعد دولت برای افزایش بهای خودرو است. در همین رابطه یک عضو شورای رقابت با اشاره به فرصت دو هفته‌ای این شورا در تجدیدنظر تعیین دستور‌العمل قیمت‌گذاری خودرو، گفت: در جلسه روز چهارشنبه (۲۹ آبان ماه) اعضا به شورای رقابت دو هفته فرصت دادند تا وضعیت خودروسازان در بورس و میزان تولید و حسابرسی آنها را مورد بررسی قرار دهد. عیسی امامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه شورای رقابت برای تجدیدنظر در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به اطلاعات دقیق و شفافی احتیاج دارد،‌ افزود: در حال حاضر اطلاعات دریافتی شورای رقابت هنوز شفاف نبوده و به همین منظور با ماموریت دو هفته‌ای به این شورا باید صادرات، ارز مورد نیاز خودروسازان، وضعیت تولید، وضعیت مالی و فروش شرکت‌های خودروساز مورد ارزیابی قرار گیرد.
امامی اضافه کرد: در طول این دو هفته دستورالعمل قیمت‌گذاری همانند روال گذشته انجام خواهد شد و خودروسازان به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت.
در گروه تجهیزات نماد متوقف مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران شاهد اعلام پذیرش نیروگاه عسلویه در فرابورس بود. در گروه ساختمانی عرضه بلوک ۶/۵ درصدی عمران و توسعه فارس روز چهارشنبه بدون خریدار باقی ماند؛ این بلوک را شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نوین عرضه کرده بود.
در گروه مخابرات همراه اول سیم‌کارت‌ صفر ۹۱۲ همراه اول از پایان خردادماه ۹۲ حدود ۱۶۲ هزار تومان تعیین قیمت شده بود؛ اما در عمل همراه اول قیمت فروش را از ۲۵۶ هزار تومان کاهش نمی‌داد که اکنون رسما این کاهش قیمت را در نمایندگی‌های فروش خود اعمال کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سرانجام قیمت رسمی سیم کارت‌ دائمی همراه به ۱۶۲ هزار تومان کاهش یافت. در همین حال خبرهای اولیه از کاهش تمایل خریداران به همراه اول به دلیل کاهش کیفیت خدمات و گرانی آن حکایت دارد. گسترش نرم‌افزارهای ارتباطی از جمله وایبر و وی چت نیز به کاهش درآمد همراه اول منجر خواهد شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که در آن از ۲۸۰نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۰۳نماد با کاهش قیمت و ۱۷۳نماد با رشد ارزش همراه شدند. با این کارنامه بازار در کل هفته با ثبت ارزش معاملاتی معادل هزار و ۹۴۴ میلیارد تومان شاهد رشد ۹/۳۵ درصدی ارزش معاملات بود. شمار خریداران نیز با رشد ۷/۲۷ درصدی به ۱۶۲هزار و ۳۱۴نفر رسید و شاخص نیز در کل هفته با ۹۴/۱ درصد رشد بازدهی خود را به ۲/۱۰۶ درصد رساند.