گروه بورس- مجید اسکندری: بازار فرابورس روز گذشته با اندکی افت همراه شد و شاخص این بازار با کاهش 6/14 واحدی رقم 1/861 واحد را ثبت کرد.
دیروز فرابورس شاهد دادوستد بیش از ۷۸ میلیون سهم به ارزش حدود ۸۱۳ میلیارد ریال در ۲۲ هزار و ۵۱۱ دفعه معامله بود.
در این بین نمادهای «قچار»، «زاگرس» و «توریل» از پرطرفدارترین نمادهای بازار بودند. همچنین نمادهای «شراز» و «بالاس» در ردیف برترین تقاضاهای بازار قرار داشتند.
روز گذشته نماد «جم» با ارزش معاملات ۱۰۴ میلیارد ریالی بیشترین ارزش مبادلات بازار را به خود اختصاص داد. پس از «جم» نمادهای «زاگرس» و «کرمان» به ترتیب با ارزش معاملات ۵۸ و ۵۴ میلیارد ریالی صدرنشین‌های بازار فرابورس شدند.
در همین حال بیشترین حجم معاملات از آن بانک دی بود که با معاملات ۶/۱۷ میلیون سهمی در بازار ظاهر شد. «کرمان» و «ثشرق» نیز با معاملات ۶/۵ و ۴/۵ میلیون سهمی در جایگاه دوم و سوم بیشترین حجم معاملات ایستادند. از سوی دیگر بیشترین افزایش قیمت ۵ درصد رشد بود که به نمادهای «سیستم» و «قچار» تعلق گرفت. نمادهای توکاریل و قند شیروان نیز به ترتیب با افزایش قیمت ۹۹/۴ و ۹۸/۴ درصدی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
از سوی دیگر، معاملات در بازار اوراق تسهیلات مسکن اغلب به کاهش قیمت نمادها منجر شد و این اوراق به طور متوسط در محدوده ۳۸۰ هزار ریال مبادله شد و در مبادلات اوراق با درآمد ثابت هم بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش
۵۲ هزار و ۳۶۰ برگه گواهی سپرده انصار تعلق داشت. در بازار ETF نیز ۲۲۸ هزار و ۶۶۲ واحد صندوق قابل معامله کاریس به ارزش حدود ۷۱/۲ میلیارد ریال و ۶۳ هزار و ۹۰ واحد صندوق قابل معامله آسام به ارزش بیش از ۷۳۴ میلیون ریال معامله شد.
یادآور می‌شود ثبت معاملات توافقی بانک شهر در نماد معاملاتی «وشهر۱»، شرکت صنایع پتروشیمی گلستان در نماد معاملاتی «شستان۱» و شرکت سهامی عام قند بیستون در نماد معاملاتی «قیستو» از روز سه‌شنبه بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش از طریق سامانه جدید معاملات توافقی امکان‌پذیر شد. نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام بانک انصار هم به منظور پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه اوراق در پایان معاملات دیروز متوقف شد. براساس اطلاعات منتشر شده مدیریت بازار فرابورس اعلام کرده است شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سهامی عام) در نظر دارد تعداد ۹۰ میلیون سهم معادل ۵/۷ درصد از سهام شرکت بیمه آرمان (سهامی عام) را با قیمت پایه کل ۲۲۵ میلیارد ریال به صورت یکجا و نقد در این بازار و در تاریخ ۱۶/۹/۹۲ به فروش برساند.