گروه بورس- روز گذشته در بازار فرابورس ایران 174 میلیون و 584 هزار سهم به ارزش یک هزار و 115 میلیارد و 186 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.
بر این اساس، شاخص این بازار تحت تاثیر معاملات منفی در نمادهای پتروشیمی جم، میدکو، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز و پتروشیمی زاگرس از افت ۱۳ واحدی برخوردار شد.
در این راستا بود که شاخص کل بازار فرابورس در پایان یازدهمین روز از آذرماه با ثبت رقم ۶۰/۸۴۶ واحدی به کار خود پایان داد.
گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، صنعت روی زنگان و سرمایه‌گذاری مسکن تهران از بیشترین افزایش قیمت برخوردار
شدند.
از سوی دیگر، امتیاز تسهیلات مسکن اسفندماه ۹۱، امتیاز تسهیلات مسکن آذرماه ۸۹، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، داروسازی تولید دارو و پالایش نفت شیراز با بیشترین کاهش قیمت در میان تمامی نمادهای فرابورس همراه شدند.
یادآور می‌شود مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آذر ماه سال ۱۳۸۹ از ۱۳ آذر پایان می‌یابد.
در بازار ETF نیز ۳۴۶ هزار و ۱۳۰ واحد صندوق‌ قابل معامله کاریس با ارزشی بالغ بر ۱۸/۴ میلیارد ریال و ۷۹ هزار و ۴۵۰ واحد صندوق‌ قابل معامله آسام به ارزش بیش از ۸/۹۳۲ میلیون ریال معامله شد.
همچنین رییس اداره عملیات فرابورس ایران از عرضه بلوک ۴۰ درصدی سهام شرکت گسترش فن آوری‌های صنعت ساختمان خبر داد و گفت: ۹/۱۳ میلیون سهم به قیمت پایه هر سهم ۱۰۶۷ ریال یک شنبه ۲۴آذر به صورت یکجا یا نقد و اقساط روی میز فروش بازار سوم می‌رود.
بهنام محسنی با اعلام این خبر افزود: سازمان خصوصی سازی به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قصد دارد، ۹/۱۳ میلیون سهم شرکت گسترش فن آوری‌های صنعت ساختمان که از این تعداد ۶۹۸ هزار سهم ترجیحی است را در بازار سوم به فروش برساند.
وی در‌خصوص این بلوک ۸/۱۴ میلیارد ریالی تصریح کرد: این بلوک به صورت یکجا یا نقد و اقساط و با شرایط ۴۰درصد نقد و بقیه اقساط ۲ساله با نرخ ۱۵درصد یکشنبه ۲۴آذر واگذار می‌شود.
محسنی با بیان اینکه مبلغ سپرده شرکت در این رقابت ۴۴۶.۸ میلیون ریال است، خاطر‌نشان کرد: در این عرضه قیمت پایه هر سهم ۱۰۶۷ریال و مهلت پرداخت حصه نقدی و ارائه فرم خارج از پایاپای حداکثر ۲۰روز کاری سازمان خصوصی سازی از تاریخ انجام معامله تعیین شده است.
به گفته وی؛ شرکت گسترش فن آوری‌های صنعت ساختمان با سرمایه ۳۴ میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال در زمینه ارائه خدمات مهندسی و فنی در امور ساختمان فعالیت می‌کنند.