رشد اخیر بازار سرمایه و کوچ نقدینگی به این سمت از بازار باعث ایجاد انگیزه برای افراد جدید به سرمایه‌گذاری در بورس شده است که این گفته فقط ‌نظر ما نیست، بلکه وزیر و رییس‌جمهور هم تاکید دارند. این مساله همزمان با تاکید کارشناسان و خبرگان بازار سرمایه بوده مبنی بر اینکه حضور سرمایه‌گذار بی‌اطلاع برای بازار خطرناک است و این شرایط احتمال ایجاد زیان در بازار سرمایه را افزایش می‌دهد؛ تاکید این کارشناسان بر موضوع حضور در سرمایه‌گذاری‌ها از طریق صندوق‌هایی که به عنوان ابزار مالی در این بازار شناخته می‌شوند همراه شده است.
این در حالی است که خیلی‌ها این صندوق‌ها را نمی‌شناسند یا با مکانیزم صندوق‌ها آشنا نیستند و در عین حال فرصت حضور مداوم در بازار خرید و فروش اوراق بهادار را ندارند و در یک کلام بازیگر بازار نیستند ضرورت توسعه فرهنگ سهامداری در کشور هم ایجاب می‌کند که روش‌های نوین سرمایه‌گذاری شناسانده و گسترش یابد. بر این اساس «دنیای اقتصاد» هر هفته به بررسی آخرین وضعیت عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازد و ضمن اینکه تشریح این موضوع که صندوق‌ها چیست هم ضرورت دارد. در ادامه سعی می‌شود به این سوال پاسخ داده شود.
هدف از تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار چه بود؟
صندوق‌‌ سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار از مصادیق تعریف بند۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار مصوب مجلس شورای اسلامی در آذرماه ۱۳۸۴ و بند هـ ماده ۱ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌و‌چهارم قانون اساسی مصوب آذرماه ۱۳۸۸ است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با الهام از متعارف‌ترین شکل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار در سایر کشورها طراحی شده است. از مهم‌ترین اهداف تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار، تشویق سرمایه‌گذاران بالقوه‌ای است که به هر دلیل امکان سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس یا فرابورس را ندارند، ولی با آگاهی از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در سهام، علاقه‌مندند بخشی از سرمایه خود را به این حوزه اختصاص دهند. برای مطلع شدن از چگونگی فعالیت و نظارت بر این صندوق‌ها لازم است که سرمایه‌گذاران با مطالعه دقیق اساسنامه، امیدنامه و مقررات مربوطه با جزئیات آن آشنا شوند و با توجه به استراتژی‌ها و انتظارات خود از سرمایه‌گذاری در سهام پذیرفته‌شده در سهام و یا سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در مورد خرید واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها تصمیم مناسبی اتخاذ کنند. تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای تارنمای اطلاع‌رسانی هستند که همواره آخرین اطلاعات مربوط به خالص ارزش دارایی‌ها و ویژگی‌های صندوق را طبق مقررات، به اطلاع عموم سرمایه‌گذاران می‌رسانند.
از صندوق‌ها چه خبر؟!
در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک ماه اخیر را با رشد و بازدهی بالا پشت سر گذاشتند. به طوری که در دوره یک ماهه منتهی به ۱۹ آذرماه سال جاری بیش از نیمی از صندوق‌ها توانستند از شاخص کل بورس سبقت گرفته و بازدهی بالاتری را به ثبت برسانند؛ در این مدت صندوق سرمایه‌گذاری بورس بیمه با ثبت بازدهی ۱/۳۱ درصدی به عنوان برترین صندوق شناخته شد. صندوق‌های رضوی و ایساتیس نیز هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی ۷/۲۶ و ۲۴ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند و صندوق‌های بانک مسکن، سینا، تدبیرگران فردا و امین آوید نیز با بازدهی در محدوده ۲۰ تا ۲۳ درصدی به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. به‌این ترتیب ۲۴صندوق دیگر از جمله توسعه صادرات، کارگزاری بانک تجارت، توسعه فردا، دماسنج، نوین، فارابی، آگاه و نقش جهان در رتبه‌های بالاتر از شاخص کل بورس قرار گرفتند؛ بازدهی شاخص در مدت موردنظر ۷/۱۱ درصد بوده است و صندوق‌های مشترک آسمان یکم و یکم دانا نیز با بازدهی مشابه شاخص، هم‌رتبه آن قرار گرفتند. بر این اساس صندوق فارابی با ثبت بازدهی ۴/۱۱ و عقیق با بازدهی ۳/۱۳ درصدی و سپهر اول صادرات با بازدهی ۳/۱۱ درصدی در رتبه‌های پایین‌تر از شاخص بورس ایستادند، اما در مجموع صندوق‌ها در دوره یک ماهه اخیر عملکردی بسیار مثبت داشتند و تنها ۱۹ صندوق با بازدهی کمتر از ۱۰ درصدی روبه‌رو شده هیچ صندوقی نیز نداشته‌اند. در بررسی عملکرد این نهادهای مالی در دوره سه ماهه اخیر نیز وضعیت به مراتب مساعدتر بوده و تمامی صندوق‌ها با بازدهی بالاتر از ۱۶ درصد به کار خود پایان داده‌اند، که در این مدت صندوق تدبیرگران فردا با ثبت بازدهی ۹/۶۴ درصدی به عنوان برترین صندوق شناخته شد و صندوق‌های امین آوید و توسعه صادرات نیز هر کدام به ترتیب با بازدهی ۳/۶۰ و ۴/۵۶درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. در این مدت بازدهی کل شاخص بورس نیز معادل ۷/۵۰ درصد بوده است.

ورود سرمایه‌گذاران جدید به «صندوق‌ها»

ورود سرمایه‌گذاران جدید به «صندوق‌ها»