شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به‌منظور پوشش ریسک و حمایت از سرمایه گذاران اوراق اختیار فروش تبعی منتشر می‌کند. به گزارش «ایسنا» در راستای پوشش ریسک و حمایت از سرمایه‌گذاران، از دیروز، شنبه پنجم بهمن ماه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.
قیمت اعمالی این اوراق بالغ بر ۵۶۵۰ ریال بوده و تاریخ اعمال آن ۲۵ شهریور‌ماه ۹۳ است و دوره معاملاتی آن از پنجم بهمن‌ماه ۹۲ تا ۱۹ شهریور ماه ۹۳ خواهد بود. بر این اساس سقف خرید برای هر کد معاملاتی حقیقی ۵۰۰ هزار اوراق اختیار فروش خواهد بود که در صورت خرید بیش از این تعداد مازاد آن در تعهد عرضه‌کننده نیست.
همچنین حداقل حجم عرضه روزانه ۱۰ میلیون اوراق اختیار فروش تا زمان اتمام کل حجم عرضه خواهد بود که کل حجم عرضه بالغ بر یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون اوراق اختیار فروش است.
عرضه‌کننده این اوراق شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین خواهد بود و کارگزار عرضه‌کننده نیز شرکت کارگزاری صبا تامین است.
این در حالی است که شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال، پرداخت ما‌به‌التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اختیارفروش تبعی به‌صورت نقدی یا به صورت غیرنقدی از طریق انتقال سهم پایه از سوی عرضه‌کننده به دارنده اوراق یا انتقال سهم با قیمت اعمال از دارنده اختیار فروش تبعی به عرضه‌کننده، برحسب اعلام فروشنده است.
این اوراق معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد این اوراق را ندارند، علاوه‌بر این کارمزد کارگزاران خریدار و فروشنده هر کدام
چهار درصد بوده و از حق نظارت سازمان و سایر هزینه‌های معاملاتی معاف است وخریدار نمی‌تواند بیش از تعداد سهام پایه‌ای که در اختیار دارد، این اوراق را خریداری کند لذا تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می‌تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه
باشد.
در صورتی که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی تحت مالکیت سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان روز بیشتر شود، اوراق اختیار فروش تبعی مازاد، باطل شده و عرضه‌کننده تعهدی در قبال آن نخواهد داشت.
این در حالی است که ارائه درخواست اعمال از سوی سهامدار و از طریق کارگزار وی به بورس حداکثر تا ساعت ۱۳ روز اعمال است.