گروه بورس- مسعودرضا طاهری: پس از گذشت حدود 3 هفته از تداوم روند افزایشی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس، روز گذشته، سرانجام این روند متاثر از روند عمومی حرکت شاخص‌ها در بازار سرمایه تعدیل شد. از روز 17 دی ماه با افزایش سقف تسهیلات این اوراق به 35 میلیون تومان، تقاضا برای خرید توسط سرمایه‌گذاران شدت گرفت و روزانه 5 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد.
در روزهای بعد فرابورس اجازه افزایش قیمت ۵۰ درصدی نرخ این اوراق را نیز برای یک روز صادر کرد، در نتیجه نرخ هر برگه ۵۰۰ هزار تومانی این اوراق از محدوده ۳۷ هزار تومان تا ۷۴ هزار تومان افزایش یافت و البته سفته‌بازی در این اوراق به نهایت خود رسید.حتی در شرایطی که شاخص کل بازار هم منفی بود، این اوراق همچنان نوسان مثبت ۵ درصدی را ثبت کردند. اما روز گذشته بالاترین نرخ رشد در میان این اوراق کمتر از ۵/۲ درصد بود.
این روند در صورت تداوم می‌تواند به بیرون رفتن سفته بازان ازاین اوراق بینجامد و البته ممکن است با بهبود تمایل سهامداران به این روند باز هم تکرار شود. با این حال به نظر می‌رسد، مهم‌ترین دستاورد تعدیل شاخص و بازار در این روزها خروج سفته‌بازان ازاین اوراق باشد. اتفاقی که در راستای رونق بخشی به بخش مسکن هدف عمده مورد نظر است.
دیروز در بازار فرابورس که معاملات آن با یک ساعت تاخیر آغاز شد، نزدیک به ۸۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش بیش از ۶۹۶ میلیاردریال داد‌و‌ستد شد. بااین حال شاخص با ۲۲ واحد کاهش به ۷۸۰ واحد رسید. در بازار دیروز تقریبا ۱۸ نماد با تاثیر منفی از محدوده ۴ تا ۱۲/۰ واحد بر سرازیر شدن شاخص اثر گذاشتند.
نمادهای پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی جم، پالایش نفت تهران، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و نفت پاسارگاد بیشترین تاثیر را در این میان بر عهده داشته‌اند. از سوی دیگر همچنان خبرهای متفاوتی از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به گوش می‌رسد. اما این مساله همچنان پاشنه آشیل فعالیت برخی از صنایع پتروشیمی و مصرف‌کنندگان گاز مایع نیز هست.
بااین حال تعدیل قیمت‌ها در بازار سرمایه نیز همچنان بر روند بازگشت قیمت‌ها و خروج نقدینگی از بازار سهام تاثیر‌گذار عنوان شده است. در عرصه بین‌المللی نیز برخی تهدیدات را نیز نمی‌توان در خروج سرمایه‌ها نادیده گرفت. در برخی از شرکت‌های بورسی ارائه گزارش‌های ۹ ماهه راضی‌کننده نبوده و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که با تغییر در ترکیب پرتفوی خود از زیان بیشتر جلوگیری کنند؛ این مورد نیز به عنوان یکی از دلایل تعدیل شاخص در بازار مطرح است.
دیروز در بازار فرابورس نماد توریل با نرخ ۸۳۸۰ ریال نزدیک به ۱۳۷ هزار سهم صف خرید داشت. در مقابل بیش از ۴ میلیون سهم نماد کرمان (سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان) با نرخ ۹۴۴۰ ریال در صف فروش قرار گرفت. دیروز بیشترین ارزش معامله به نماد اوراق اجاره رایتل اختصاص یافت که بیش از ۸۶ هزار برگه ازاین اوراق به ارزش بیش از ۸۶ میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد. در همین حال نماد بانک دی با انجام تقریبا ۹میلیون برگه سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.
افزون بر این روز گذشته ناظر بازار خبر داد که امروزدوشنبه تعداد ۲۵۰ هزار ورقه معادل ۸۹/۱۳ درصد از کل اوراق مشارکت منتشره شهرداری شیراز در بازار فرابورس ایران عرضه می‌شود. همچنین اعلام شد که روز چهارشنبه مورخ ۱۶بهمن تعداد یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون سهم معادل ۳۵ درصد از سهام شرکت مدیریت طراحی و احداث صنایع تکاپو متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.
در این میان همچنین گفته شد که روز یکشنبه مورخ ۱۳بهمن تعداد ۱۶۰میلیون سهم معادل ۲۰ درصد از سهام شرکت پتروشیمی سلمان فارسی متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازار سوم فرابورس ایران عرضه
می‌شود.
دیروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر۱)، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان (نارنج۱)، پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق، باز شدند.
این در حالی است که دیروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (آریان۱)، به‌منظور برگزاری جلسه هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه در روز سه‌شنبه در پایان معاملات بسته شد.