روزهای سخت بورس
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار همچنان در سایه عدم حمایت و تزریق نقدینگی با افت شاخص مواجه است.
در بازار سهام هر چند که توقف نمادهای پتروشیمی و شرکت‌های وابسته امکان رسیدن به تعادل را افزایش داده بود، اما نبود هماهنگی میان بزرگان بازار، سکوت مسوولان بازار سرمایه و وزارت اقتصاد و همچنین وضعیت رخ داده برای صندوق توسعه بازار موجب شده است تا بازار سرمایه همچنان به افت تقریبا روزی یک‌درصد خود ادامه دهد.هر چند در بازار سهام به‌دلیل افت قیمت‌ها بر ارزندگی سهام افزوده شده است اما به نظر می‌رسد با توجه به فرا رسیدن ماه پایانی سال و مشکلات نقدینگی سنتی بازارهمچنان شرایط ضعیف بازار توام با خرید سرمایه‌گذاران دور اندیش ادامه یابد. در همین حال روزدوشنبه فعالان بازار از تصمیم دولت برای افزایش نرخ اوراق مشارکت دولتی مطلع شدند؛ هر چند این افزایش به سطح ۲۳ درصد به‌دلیل لزوم حفظ ۶ ماهه اوراق چندان برای سرمایه‌گذاران بورسی مطلوب نیست اما موجب جذب نقدینگی از سطح اقتصاد به بانک مرکزی می‌شود.امری که به تعمیق رکود در تمامی بخش‌های اقتصاد منجر شده و با سیاست‌های ضد رکودی دولت در تناقض آشکار قرار دارد. بیشتر کارشناسان این تصمیم بانک مرکزی را با هدف جمع آوری نقدینگی در آستانه سال نو و تامین نیازهای مالی دولت ارزیابی می‌کنند و بعید می‌دانند اوراق کنونی، در عمل، صرف اجرای پروژه‌های اقتصادی واقعی شده و تنها نقش تامین مالی دولت را به قیمت تعمیق رکود خواهد داشت. با انتشار این اوراق، شانس به حرکت در آمدن بخش مسکن نیز در ماه‌های آینده به میزان زیادی کاسته می‌شود. در همین رابطه مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از افزایش نرخ سود اوراق مشارکت به ۲۳ درصد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اوراق در دوره زمانی ۶ ماهه است، در واقع نیمی از سود ۲۳ درصدی سالانه در مدت ۶ ماه پرداخت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی اصغر میر محمد صادقی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر بازنگری در ساز و کار و نرخ اوراق مشارکت بانک مرکزی اظهار کرد: سود علی‌الحساب براساس مصوبه کمیسیون اعتباری بانک مرکزی ۲۳ درصد تعیین و از روز شنبه ۲۶ بهمن ماه در سه بانک ملت، صادرات و تجارت در سطح ۳ هزار میلیارد تومان عرضه خواهد شد. وی تصریح کرد: در ۶ ماه اول ۱۱/۵ درصد سود به علاوه اصل پول به خریدار اوراق پرداخت می‌شود. در همین حال مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده، گفت: برای مهار انتظار تورمی، تجدید نظر در نرخ سود بانکی برای سال آینده ضروری است.
با توجه به این شرایط بورس اوراق بهادار دوشنبه با تداوم افت با کاهش ۰/۸۸درصدی مواجه شد وشاخص کل با افت ۷۰۹ واحدی به رقم ۸۰ هزار و ۲۴۰ واحد رسید که فاصله اندک خود را برای شکستن کف ۸۰ هزار واحدی نشان می‌دهد.در بازار روز دوشنبه در غیاب نمادهای گروه پتروشیمی، سازمان خصوصی‌سازی اقدام به انتشار آگهی واگذاری دومین بلوک ۱۷درصدی هلدینگ خلیج‌فارس کرد. این بلوک با شرایط ۳۰ درصد نقد و بقیه نسیه عرضه می‌شود.
قیمت این بلوک براساس قیمت روز عرضه به اضافه ۳۰ درصد به شرطی که کمتر از ۲۲ هزار و ۲۵۱ ریال نباشد صورت خواهد گرفت.
این بلوک روز یازدهم اسفند ماه عرضه می‌شود و با خصوصی‌سازی آن تنها ۲۰درصد سهام قابل واگذاری از سوی دولت باقی می‌ماند. در گروه پتروشیمی، بحث در مورد تلاش برای تغییر مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد گاز ۱۵سنتی ادامه دارد؛هر چند که به نظر نمی‌رسد تا ارائه لایحه هدفمندی یارانه‌ها و تلاش برای حذف نظام نرخ گذاری تبعیضی میان صنایع بتوان کاری انجام داد.در آخرین اقدامات کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، در خصوص مصوبه مجلس شورای اسلامی راجع به تعیین نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در قانون بودجه‌ سال ۱۳۹۳، نامه مشترکی به‌منظور ابطال مصوبه یاد شده به دبیر شورای نگهبان ارسال کردند. هر چند که استدلال مطرح شده در مورد غیر شرعی بودن تصویب نرخ خوراک ۱۵ سنتی به‌دلیل اینکه سهامداران با این مصوبه دچار «غرر» می‌شوند، از سوی دبیر کمیته فقهی سازمان بورس رد شده است.
در گروه نفتی، هیات واگذاری بار دیگر بر نرخ ۵۷هزار ریال برای هر سهم پالایشگاه لاوان تاکید کرده است. بلوک ۵۰درصد به‌علاوه یک‌سهم لاوان مجددا به‌زودی عرضه می‌شود. سازمان خصوصی‌سازی همچنین عرضه ۹۵درصد سهام پالایش نفت خوزستان و ۱۰ درصد سهام پتروشیمی بروجن را آگهی کرده است. در گروه نفتی بیشتر نمادها با صف فروش همراه بودند به گونه‌ای که حتی نمادهای روغن‌سازی نیز از این صف فروش به دور نماندند.
در گروه شوینده‌ها تنها تولی پرس با صف خرید همراه بود. در این گروه، گلتاش برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد.
در گروه بانکداری نیز بانک ملت برای اعمال افزایش سرمایه متوقف شد؛ انتظار می‌رود این بانک بتواند بعد از افزایش سرمایه، باردیگر سود کنونی خود را تکرار کند. در گروه غذایی، نماد خوراک دام پارس روز دوشنبه برای تعدیل سود متوقف شد. در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری ضعیف بود که در آن علاوه‌بر کاهش شاخص ارزش معاملات نیز به صورت خرد در سطح محدودی قرار داشت و تنها با انتقال چند بلوک دارویی تامین، ملی مس و فولاد مبارکه بیشتر در مجموعه تامین اجتماعی ارزش معاملات به ۴۴۳میلیارد تومان رسید.