گروه بورس- مجید اسکندری: پایان هفته‌‌های مثبت برای فرابورس در سایه رشد ۵/۱۲ واحدی آیفکس رخدادی بود که روز گذشته فعالان این بازار شاهد آن بودند. انتشار خبر آغاز بازگشایی نمادهای تاثیرگذار بازار سرمایه، موجب شد بازارهای بورس و فرابورس، دیروز را با اندکی رشد سپری کنند. روز گذشته شاخص کل فرابورس به رقم ۷۶۳ واحد رسید که در نتیجه دادوستد بیش از ۱۰۱ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۱۲۲۲ میلیارد ریال در ۲۰ هزار و ۴ دفعه معاملاتی رقم خورد.

فعالان بازار فرابورس، دیروز نگاه خود را به نمادهای بانک دی، پالایش نفت لاوان و بانک گردشگری معطوف کردند؛ به گونه‌ای که این نمادها در زمره پربیننده‌های بازار قرار گرفت.

در این میان نمادهای افرا، سباما و ثشرق به ترتیب با افزایش قیمت ۵، ۹۹/۴ و ۹۷/۴ درصدی بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند.

در همین حال نمادهای صمپنا، نارنج و مراز۱ به ترتیب با ارزش معاملات ۳۶۵، ۱۶۷ و ۱۵۰ میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات بازار فرابورس را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که نمادهای دی، ثباغ و وگردش بیشترین حجم معاملات بازار را دارا شدند.

برترین تقاضاهای روز گذشته فرابورس در نمادهای ثشرق، شتران و آس‌پ شکل گرفت و اوراق تسهیلات مسکن نیز بیشترین عرضه‌های بازار را تشکیل دادند؛ به گونه‌ای که همگی آنها روزی منفی را تجربه کردند.

براساس اعلام ناظر بازار، دیروز نماد معاملاتی شرکت توکاریل (توریل۱) به دلیل اعلام تعدیل پیش‌بینی درآمد متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت شیراز (شراز۱) نیز شاهد توقف به دلیل تغییر بااهمیت پیش‌بینی سود ۹۳ خود شد.

در همین حال اعلام شد با توجه به پایان مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن اسفندماه ۸۹ در نماد معاملاتی تسه ۸۹۱۲ در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۹۲ این نماد در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

تغییر در نحوه معاملات ۱۴ نماد بازار پایه

روز گذشته مدیریت بازار اعلام کرد نحوه انجام معاملات ۱۴ نماد معاملاتی در بازار پایه از ابتدای هفته آینده از حالت عادی به حالت توافقی تغییر می‌یابد.

بر این اساس، نمادهای وشمال۱، واحیا۱، دهدشت۱، کازرو۱، شلردا، ممسنی۱، زنجان۱، بمیلا۱، آینده۱، وکادو۲، سخواف۱، سجام۱، حرهشا۱ و خصدرا ۱ در پایان معاملات دیروز متوقف شدند و ثبت معاملات توافقی این نمادها از ابتدای هفته آینده امکان‌پذیر خواهد بود و کارگزاران باید در اسرع وقت اطلاعات لازم در این خصوص را به مشتریان خود اعلام کنند.

عرضه شرکت در فرابورس

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است در نظر دارد تعداد ۲۲۰ میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام کنترلی شرکت تولید نیروی برق آبادان (سهامی عام) را با قیمت پایه کل ۱۰ هزار و ۱۵۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به صورت یکجا و نقد یا ۲۰ درصد نقد و بقیه اقساط از طریق بازار سوم فرابورس در روز چهارشنبه هفتم اسفندماه سال جاری عرضه کند.

در همین حال شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران (سهامی عام) نیز اعلام کرده است تعداد ۴۹ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۶۰۰ سهم معادل ۹۹/۹۹ درصد از سهام کنترلی شرکت ایران دوچرخ (سهامی عام) را با قیمت پایه کل ۱۱۴ میلیارد و ۹۹۹ میلیون و ۸۰ هزار ریال به طور یکجا و با شرط پرداخت کل ثمن معامله حداکثر طی ۴ روز کاری پس از انجام معامله و احراز شرایط از طریق بازار سوم فرابورس در تاریخ چهارم اسفندماه سال جاری به فروش خواهد رساند.

همچنین قرار است تعداد ۵۷۱ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۸۰۱ سهم معادل ۵۰ درصد به علاوه یک سهم از کل سهام پالایش نفت لاوان (سهامی عام) را که متعلق به سازمان تامین اجتماعی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است، با قیمت پایه کل معادل قیمت بسته شدن سهام در روز قبل از عرضه به اضافه ۵۰ درصد ضربدر تعداد سهام قابل عرضه به شرطی که از مبلغ ۲۱ هزار و ۳۷۰ میلیارد و ۵۴۹ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۳۸۰ ریال کمتر نباشد، به‌طور یکجا و به‌صورت نقد یا نقد و اقساط در بازار دوم فرابورس عرضه شود.

براساس آمارهای منتشرشده از سوی روابط عمومی فرابورس بازار ابزارهای نوین مالی در معاملات ETF شاهد معامله ۱۰۵ هزار و ۲۷۵ واحد صندوق قابل معامله اطلس به ارزش ۹۹۰ میلیارد ریال بود که بیشترین حجم معاملات این بازار را تشکیل داد.

همچنین بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد مبادله ۳۶۴ هزار و ۹۲۰ برگه اجاره مپنا بود. اوراق تسهیلات مسکن نیز روز گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند و هر برگه ۵۰۰ هزار تومانی آن در محدوده ۵۸ تا ۶۲ هزار تومان به فروش رسید.